Avatar billede sbhansen Nybegynder
19. juni 2002 - 10:39 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Certificate, kun til eget brug i signering af makroer

Jeg laver ofte både små og store makroer, der hjælper mig selv i min brug af office-applikationer. Kun i sjældne tilfælde bruger andre brugere mine makroer.

Jeg ønsker altså at bruge egne makroer nemmest muligt. Har jeg et alternativ til dette ud over følgende 2 muligheder:

xx  Sæt security tilstrækkeligt lavt (low), så unsigned makroer eksekveres.
xx  Køb i relativt dyre domme et certificate hos en udbyder. Dette certificate kan jeg herefter bruge til at signere interne og distribuerede makroer/komponenter med, så hele verden kan se, at jeg har signeret koden.

Jeg er med andre ord intesseret I at egne makroer eksekveres uden problemer, men som studerende synes jeg at selv 50$ er et problem. Er det mig der bare er for fattig til at kunne få denne funktionalitet, eller har jeg en billigere mulighed for at kunne eksekvere makroer. (Altså ud over security=low)

/Søren
Avatar billede tjacob Juniormester
19. juni 2002 - 10:58 #1
Jeg tror ikke der er andre muligheder. Hvis man kunne omgå f.eks. low security rent programmelt, så var sikkerheden jo ikke meget værd!
På den anden side er det jo heller ikke Microsofts fornemste egenskab; -altså at holde en høj sikkerhed, så måske ;-)
Avatar billede sbhansen Nybegynder
19. juni 2002 - 11:14 #2
Jeg forfølger i øjeblikket muligheden for SelfCert,
sidder nogen med erfaringer omkring dette...
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q217221
Avatar billede sbhansen Nybegynder
19. juni 2002 - 11:27 #3
Jeg nupper selv pointene. Mine egne forsøg med SelfCert.exe har givet pote. Jeg har muligheden for at signere egne VBA projects, blot ved at eksekvere SelfCert.exe på min maskine. Dermed oprettet et lokalt certifikat, som jeg selv genkender, og som giver modtagere af filer indeholdende makroer mulighed for at acceptere disse...

Så SelfCert.exe er altså den rigtige løsning til de af os, der er trætte af ikke at kunne afvikle både egne men også andres koder. Filen/Programmet ligger på Office installations-CD og skal blot tilføjes til installationen, hvis det ikke allerede er gjort. Nemmest er det at søge computeren igennem for filen SelfCert.exe - findes filen, er alt som det skal være, og en kørsel af programmet danner et personligt (men dog ikke "Trusted" certificat). Dette kan accepteres af alle modtagere...