Avatar billede gunness Nybegynder
17. juni 2002 - 12:57 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Diagram-problem

Jeg skal have lavet et diagram i Excel, der sammenknytter forskellige personer med en række årstalssæt, ofte flere talsæt for hver person. For eksempel:
Person A: 1820-1842
Person B: 1833-1845 og 1854-1877
Person C: 1810-1825 og 1850-1860

Jeg vil gerne have lavet noget a la et Gantt-diagram, dvs. en række for hver person, hvor de forskellige perioder så er markeret med en farve:
    1810  1820 1830 1840 1850 1860 1870 ....
A            ************
B                  ******    ************
C      *********            ******

Problemet er, at der er tale om "historiske" årstal, så jeg kan ikke benytte Excels dato-type.
Så vidt jeg kan gennemskue, er der ikke nogen af de almindelige diagramtyper, der lige passer til dette. Jeg har prøvet at rode med X-Y-diagrammer, flydende liggende søjler mv.

På forhånd tak!
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
17. juni 2002 - 13:02 #1
hvis du har mod på at bruge lidt VB - her et forslag

http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q213447

god fornøjelse :D
17. juni 2002 - 13:06 #2
Under brugerdefineret typer af diagrammer findes i Excel2000 og XL et diagram der på engelsk hedder "Floating bars" - den kan løse din problematik.
Avatar billede bak Seniormester
17. juni 2002 - 13:22 #3
Lav en kolonne ved siden af hvor du trækker årstallene fra hinanden.

a    1810    1830    20
b    1850    1870    20
c    1820    1840    20

Marker nu kolonne A,B og D (brug ctrl-tasten for at springe kolonne C over.

Lav en graf fra brugerdefinerede typer: Flydende liggende søjle
Denne type skal nemlig bruge et tal plus et tillæg fx 1820 + 20
Denne graf skulle nu ligne et gantt-kort
Avatar billede gunness Nybegynder
17. juni 2002 - 13:32 #4
Floating bars kan ikke umiddelbart løse problemet, da det - så vidt jeg kan se - ikke tillader flere talsæt for hver X-værdi (hver person). Hvis der bare var tale om ét talsæt per person, var det ikke noget større problem. Jeg skal netop bruge fx 1820-1830 *og* 1840-1845 i samme række
Avatar billede jkrons Professor
17. juni 2002 - 13:34 #5
Susannes reference har det samme problem. Jeg tror ikke at der findes et diagram i Excel som egner sig til den type opgave.
Avatar billede gunness Nybegynder
17. juni 2002 - 13:35 #6
Hej Susanne, tak for dit hurtige svar. Jeg tror ikke, at et rigtigt Gantt-diagram virker her - problemet er, at mine talsæt falder uden for programmets "kalender" (1901-2099, eller hvad den nu hedder). Desuden skal jeg bruge hele år, hvor et alm. Gannt-diagram vist normalt arbejder med dage og uger. Eller tager jeg fejl?
17. juni 2002 - 13:38 #7
jkrons > Floting bars / Flydende liggende søjle virker fint (og har gjort det længe. Sættes parametrene rigtigt op, så er det slet ikke noget problem. Jeg har brugt det / undervist i det flere gang - ganske problemfrit.
Avatar billede gunness Nybegynder
17. juni 2002 - 13:39 #8
Findes der så et godt alternativ til Excel?
Det kan vel ikke være første gang i verdenshistorien, at nogen har brug for at lave sådan et diagram :o) Det må kunne lade sig gøre!
17. juni 2002 - 13:42 #9
Nej gunness - og det virker også.
Du kan sende mig dit ark, så kan jeg lave et eks. for dig fd@win-consult.com
Avatar billede jkrons Professor
17. juni 2002 - 13:43 #10
flemmingdahl >Beklager. Så er det nok bare mig, men jeg kan altså ikke få den til at vise mere end et værdisæt ad gangen pr. dataserie.

gunness > Jeg kender desværre ikke et sådant program. Men måske et tegneprogram.
17. juni 2002 - 13:52 #11
jkrons> Sorry - jeg har helt overset flere værdisæt pr. dataserie.
Avatar billede jkrons Professor
17. juni 2002 - 13:54 #12
flemmingdahl > Så er vi nok enige alligevel ;-{)
17. juni 2002 - 13:57 #13
Det tror jeg også.
Avatar billede gunness Nybegynder
17. juni 2002 - 14:20 #14
Så er vi tilbage ved et evt. alternativ til Excel?
17. juni 2002 - 14:21 #15
Microsoft Projekt er jo skabt til den slags.
Avatar billede gunness Nybegynder
17. juni 2002 - 14:25 #16
Flemmingdahl > Og Project kan helt sikkert løse problemet?
Avatar billede jkrons Professor
17. juni 2002 - 14:27 #17
Ellers se på RFFlow, som er shareware, Kan findes og afprøves på www.tucows.com.
Avatar billede gunness Nybegynder
17. juni 2002 - 14:29 #18
jkrons> Okay, det vil jeg prøve!
Avatar billede bak Seniormester
17. juni 2002 - 14:48 #19
Meget kan lade sig gøre hvis man vil.
Flemming havde faktisk ret selvom han trak det lidt i sig igen.
prøv at se http://tommy.bak.homepage.dk/testgantt.xls
Man skal bare tilføje nye data.
De vil være skjulte men man kan klikke på dem alligevel og vælge ny farve.
Avatar billede jkrons Professor
17. juni 2002 - 14:59 #20
Jeg bøjer mig ;-[ . Jeg kan se at det virker hvis også mellemrummet lææges ind, men længden af det skal man så selv beregne, såvel som længden af perioderne.
Avatar billede gunness Nybegynder
17. juni 2002 - 15:27 #21
bak > Den løsning må jeg så købe. Måske en mulighed til Excel 2003 :o)
jkrons & flemmingdahl > Tak for jeres hjælp!
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
17. juni 2002 - 16:33 #22
guness det program du her har brug for hedder Visio

jeg har selv en Visio 2000, men har desværre ikke kunnet finde et link til den version kun 2002

http://www.proconsult.dk/katalog/soft/soft-d/soft-d40/softmsd87-00702.html

Med Visio kan du få alle dine lyster styret :D men 2002 versionen er ret dyr :(

se evt yderligere specs her
http://search.microsoft.com/default.asp?IntCat=0&Boolean=ALL&Nq=new&qu=visio&ig=1&siteid=us/products/office/visio
Avatar billede gunness Nybegynder
17. juni 2002 - 20:18 #23
Susanne > tak for svaret, jeg vil kigge nærmere på Visio :o)