Avatar billede zybermaster Nybegynder
15. juni 2002 - 14:22 Der er 13 kommentarer

GeForce 3 Ti 200, FRYSER

Jeg har lige købt mig et Daytona Geforce 3 Ti 200,
MEN det er begyndt at fryse i spil, og enda ogse i 3d mark 2001 SE! Pisse irriterende!!!

Mit bundkort er:
Asus A7V266, Chip: VIA KT266
CPU:AMD Athlon Thunderbird 1400 GHz
RAM: 256 mb DDR
Grafikkort: Palit Daytona Geforce 3 Ti 200, 128 mb

Håber der er nogle der ka' hjælpe!
På forhånd Tak!
Avatar billede resten Nybegynder
15. juni 2002 - 14:23 #1
Hent nogen nye driver til den.
Avatar billede resten Nybegynder
15. juni 2002 - 14:24 #2
Avatar billede cd23mj Nybegynder
15. juni 2002 - 14:38 #3
hmm der er fanme mange der har problemer med Palit prøv at kontakte din forhandler, hvis nye drivere ikke virker...
Avatar billede aakaer Nybegynder
15. juni 2002 - 14:42 #4
har det samme problem
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. juni 2002 - 14:46 #6
Bare lige for en ordens skyld - så er det ver. 21.83
Avatar billede cult Nybegynder
15. juni 2002 - 15:03 #7
Prøv dette hvis du ikke allerede har gjordt det:
Afinstaller din Detonator. Genstart PCen.
Installer denne:
http://downloads.viaarena.com/drivers/4in1/4in1438(2)v(a).exe
Det er en driver til dit VIA KT266.
Genstart PCen.
Installer den nyeste nvidia Detonator:
http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=drivers

Dette her hjulpet mig engang mod at pcen crasher i 3D grafik.
Avatar billede cult Nybegynder
15. juni 2002 - 15:04 #8
der var lige et par svavefejl, men mon ikke det går ;)
Avatar billede Dribble Nybegynder
16. juni 2002 - 01:20 #9
Lad mig først undre over at folk stadig går rundt med problemer med Via Chipset ???

Løsning aka "Sådan får man en Windows der virker" (følg den nøje)

1. Opdater til nyeste bios på bundkortet.
2. Slå onboard lyd/modem fra i bios - med mindre du selvfølgelig skal bruge det. Er du i tvivl om dit bundkort har onboard lyd eller ej, så tjeck hellere - for mange bundkort har idag.
3. Tag backup af vigtige ting på din harddisk, hvor der er installeret Windows på.
4. Formater Harddisken (hvis man har en original Win2K eller en bootable kopi, kan dette gøres under den nye Windows installation)
5. Installer Windows 2000 (eller til nød WinXP), da dette er den mest stabile Windows.
6. Hvis man har ASUS A7V, A7V133 eller lignende bundkort med onboard Promise Controller eller onboard SCSI controller, installeres denne fra DISKETTE helt i begyndelsen af installationen (hvor man har mulighed for at trykke F6) - bemærk at driveren SKAL ligge på en diskette.
7. Når installationen af Windows er færdig, installeres Windows 2000 ServicePack 2 (SP2) (Denne er meget vigtig) Download her !
Hvis man har bredbånd (f.eks. ADSL bør man hente den der fylder 101MB). Med den anden metode risikerer man at skulle starte forfra, hvis noget går galt undervejs. Vælg altså Network Installation i stedet for Express, hvis i har en hurtig forbindelse.
8. Ryd Windows Update for alverdens opdateringer af enhver art. Dette kræver 2-3 genstart undervejs, da man ikke kan få lov at downloade det hele på én gang.
9. Installer Grafikkort Driver, Lydkort Driver m.m. (som Windows ikke selv har fundet) Med hensyn til alle dem med GeForce whatever, så brug nVidia's nyeste officielle driver i stedet for leaked beta drivers.

OG NU TIL DET ALLER-VIGTIGSTE:

1. Lad være med at installere Via 4-in-1 Drivers !
2. Lad være med at installere Diverse INF / REG-filer der såkaldt skulle øge (hehe) stabiliteten/hastigheden
3. Lad være med at installere Via 4-in-1 Drivers !!!
4. Husk at installere Promise eller SCSI controller i starten af Windows installationen - også selv om du ingen enheder har sat til.
5. og lad så være med at installere de skide Via 4-in-1 drivers :-)

OK hvad så:

Nu har stabil PC med Via chipset, så installerer du bare dit CS og går i krig.

Stadig problemer:

1. Enten så har du installeret, noget af det du ikke måtte.
2. Eller bliver din CPU eller grafikkort for varm under belastning (f.eks. CS i længere tid)

Det vil altså sige, hvis du kører Windows 2000 / XP og hele computeren låser (dvs. du kan ikke trykke CTRL+ALT+DELETE og lave et kill på CS), så har du sandsynligvis et driver-problem (Via shit), eller også har du varme-problemer, så enten CPU eller GPU låser.

Bemærk, at CS låser en gang imellem (yderst sjældent, men hvis du har fuldt min opskrift og du ikke har varme-problemer, skulle du gerne kunne trykke CTRL+ALT+DELETE og lave en "end process" på Hald-Life/CS, og starte det op på ny UDEN at skulle genstarte.

Jamen jeg har læst at hvis man skal have AGPx4, ATA100 osv. så skal man installere Via Drivers ????

Nej, Windows 2000 SP2, indeholder de nødvendige og STABILE drivere til disse funktioner.

Efter at have prøvet mindst 20 forskellige versioner af Via Drivers samt framebuffer_agp.reg, Via AGP Patch osv. osv. har jeg fundet opskriften - lad være at brug det, med mindre du elsker at genstarte i utide.

OK, jeg har varme-problemer hvad så (hvis din CPU bliver +60 grader når du spiller f.eks. CS) - hvad så:

1. Enten er din CPU køler for ringe - køb en bedre.
2. Du har brugt FOR MEGET kølepasta (har modsatte effekt af det der var din mening). Har du puttet for meget på så puds det helt af CPU'en og køleren med et stykke køkkenrulle, og hæld 1 lille dråbe midt på CPU'en på ny. Når du sætter køleren på, skal den nok fordele hvor det er nødvendigt. Hvis der er køle-plaster (tape-lignende) på køleren skal der IKKE bruges kølepasta.
3. Du har meget varme komponenter og har enten et kabinet med for dårlig luftgennemstrømning eller dårlig designet kabinet.

Håber dette både kan hjælpe Dribble og andre, i kan jo henvise til denne post, hvis nogen har problemer med en stabil computer med Via Chipset.

Denne fremgangsmåde løser problemer hos dem der har Via KT133 Chipset (f.eks. ASUS A7V, A7VPRO, A7V-E) og Via KT133A Chipset (f.eks. ASUS A7V133, A7V133-C)

Fremgangsmåden løser sandsynlivis også evt. problemer med den der har alle andre former for Via Chipset, Ali Chipset og SIS Chipset.

Fremgangsmåden kan anbefales, uanset om man har Via, Sis, Ali eller Intel Chipset - det er jo bare generel information.

Andre råd:

1. Tøm altid Windows Update
2. Lav en swapfil der er godt og vel dobbelt så stor som det antal RAM du har - og lav den altid i fast størrelse. (Dvs. hvis du har 512MB RAM, så lav en swapfil på 1,2GB både som minimum og maximum)
3. Hvis du har problemer med at CS og andre OpenGL spil under Windows 2000 ligger fast på 60FPS, så find løsningen her (punkt 1
4. Du må ALDRIG opgradere din Windows til en anden version.
5. Du må ALDRIG installere Windows oveni i en nuværende - dette løser ingen problemer, men fucker kun tingene mere op.
6. Brug ikke Windows ME - dette er den ringeste Windows. Brug ej heller Windows 95/98 de er heller ikke specielt gode.

Held og lykke med gen-installationen / installationen af Windows 2000 med Service Pack 2.
Avatar billede cult Nybegynder
16. juni 2002 - 01:44 #10
Hvordan kan det så være at min PC ikke virker uden de "skide" 4in1 drivers?
Avatar billede Dribble Nybegynder
17. juni 2002 - 11:43 #11
jamen køre du med win2000 ???

hvis du gør det så skal du følge min guide til punkt og prikke.

HUSK at brug windows update
Avatar billede cult Nybegynder
17. juni 2002 - 15:08 #12
Ja, jeg kører med Windows 2000... (self.)
Avatar billede cult Nybegynder
17. juni 2002 - 15:09 #13
det er jo ikke mig der har stillet sprøgsmålet, men de drivers har virket på flere OS for mig...!!!