Avatar billede harry Nybegynder
12. juni 2002 - 18:04 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Stabalitets Problemer! :-(

Hej jeg jeg tænkte på om i måske kunne hlælpe mig med at gennemskue
hvad der kan være galt med min PCèr efter jeg har skiftet fra en Duron 800Mhz
til en XP - 1900+ kan jeg godt bruge min PCèr til ikke alt for krævene CPU opgaver
i flere timer men den kan F.eks ikke genemføre en Benchmark test i 3D Mark 2001se
som den kunne før? :-( uden at den fryser totalt. Min CPU Cooler er en (ThermalTake
- Silent Viking) og min strømforsyning er på 300W og ellers er mit motherboard et ABIT KR7A
Jeg har prøvet at koble min bræner fra for at se om det var strøm problmer men det hjalp ikke noget.

Kan i hjælpe? På forhånd tak! :-)
Avatar billede 2re Nybegynder
12. juni 2002 - 18:17 #1
Først skal du sikre dig at din køler vender rigtig. Du kan se i bunden at der er en udstandsning der skal passe sammen med profilen på soklen, typisk vil logoet herefter være på hovedet når di PC står op. Dernæst skal du kontrollere at du ikke er kommet til at stille din FSB for højt, enten systemet eller ram. Endelig kan det skyldes at den nye processor genererer så meget mere varme end den gamle at du har brug for kabinets blæsere. Det var tilfældet hos mig, skiftede til et Thermal Take kabinet ned fire blæsere og så var det problem ude af verden. Nu formoder jeg at dit motherboard kan klare en 1900 + og at du evt har flashet din bios hvis dette er nødvendigt?
2RE
Avatar billede harry Nybegynder
12. juni 2002 - 19:01 #2
Hej jeg min FSB står ikke for højt og jeg har seføldig kontroleret at min BIOS kan klare en XP 1900+ og min blæser kan også klare op til en XP 2000+
men jeg har godt nok ikke opdateret min BIOS i nu men jeg overvejer det! :-)
Avatar billede harry Nybegynder
12. juni 2002 - 19:05 #3
Hej jeg glemte at skrive at jeg har prøvet at køre uden den ene side på mit
kabinet men det hjalp heller ikke noget :-(
Avatar billede rs2000 Nybegynder
12. juni 2002 - 19:56 #4
Det kan være dine ram.
Hvad er det for nogle?(sd eller ddr)
Hvis de er beregnet til 200mhz og du kører 266mhz på dem,kan de blive ustabile/varme.
Avatar billede harry Nybegynder
12. juni 2002 - 20:06 #5
Hej det er kingston PC-2100 som jo kan køre 266Mhz men på mit Motherboard vil de ikke køre med mer end 2x100 Mhz for så går det desvære først galt så det er jo nok en BIOS opdatering det skal til for at få skittet til at køre men det er jeg bare ikke særlig vild med at gøre :-(
Avatar billede neo100 Nybegynder
12. juni 2002 - 20:12 #6
Jeg har nogenlunde samme system som dig XP1900+ samt Silent Viking. Jeg havde fuldstændig samme problem som dig. Jeg løste det som 2re skriver ved at checke køleren. Den vendte forkert.
Avatar billede harry Nybegynder
12. juni 2002 - 20:42 #7
Hej jeg har tjækket at min køler venner rigtig så den er det ikke! ;-)
Men der står noget om ude på http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/download_content.jsp?pTITLE=KR7A+%2F+KR7A-RAID&#Bios
under punkt 3 at en BIOS update løser det her! (Fix CPU fan N/A problem for specific low speed CPU fan.)
måske er det løsnigen på mit problem?
Avatar billede terbium Nybegynder
12. juni 2002 - 20:45 #8
HM! jeg har også haft problmer med min 1500+, den køret også meget langtsomt, men et godt råd er at defragmetere, hvis det ikke virker så geninstall xp eller hva du nu bruger, det plejer at virke. Men defragmetere tit, hjælper meget! håber det virker
Avatar billede 2re Nybegynder
12. juni 2002 - 20:48 #9
Ja hvis der er low fan speed protection på eller lignenede skal du selvfølgeligt slå det fra eller opdatere bios hvis der er fix for det. Har selv det samme problem på mit Skodtek(soltek)board:
Avatar billede harry Nybegynder
12. juni 2002 - 21:15 #10
Jeg har prøvet at installer WIN - XP igen uden held da den ikke kunne genemføre en indstalasion uden at systemet hang! :-( Jeg har også forsøgt med WIN - 98 der kom den 87% med at indstaler så hang systmet også der :-((

PS: Jeg ved ikke om (low fan speed protection) er aktiveret men det vil jeg undersøge efter jeg har været nede i byen & fåget noget at æde :-) Jeg skriver igen når jeg har undersøgt den mulighed.
Avatar billede niklaj Nybegynder
12. juni 2002 - 21:19 #11
der er rimelig svingende kvalitet på silent viking, mæske har du været uheldig at få en mandags model
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
12. juni 2002 - 22:19 #12
Tjek cpu temp..

Hvilken PSU har du?? udover det er en 300watt, der er nemlig stor forskel på hvor mange ampere de kan trække til ex. cpu'en

læs evt.
http://www.itsvar.dk/forum/viewmsg.asp?id=76360&ForumID=10

/Peder
Avatar billede harry Nybegynder
13. juni 2002 - 00:00 #13
Hej jeg trode sku ik der er forskel på kvaliteten af (Silent Viking) skike da noget LORT! Hvad dur så af køler i stedetfor? Jeg ved ikke hvor mange ampere min PSU er på men bruger en (XP 1900+) så meget strøm i forhold til en (Duron 800Mhz) som jeg hade før?

PS: Jeg lover at jeg nok skal prøve at fordele de 100 point i mellem jeg når problemet er bleven løst! På forhånd tak :-)
Avatar billede harry Nybegynder
13. juni 2002 - 00:13 #14
Hej kan det ikke være at det er en god ide at trække strømen direkte fra min PSU til min CPU Cooler så den bare køre på fuld knald hele tiden?
Avatar billede niklaj Nybegynder
13. juni 2002 - 11:04 #15
Prøv først at se hvad din temperatur er.
Avatar billede cykellapper Nybegynder
13. juni 2002 - 11:29 #16
Jeg har med held sænket temperaturen markant ved at planslibe høleren under bunden med korn 1000 vådslibepapir.
Er dit bundkort sat op til at lukke ned/throttle ved en bestemt temperatur? -hvilken?
Avatar billede cykellapper Nybegynder
13. juni 2002 - 11:45 #17
høleren = køleren
Avatar billede harry Nybegynder
13. juni 2002 - 12:42 #18
Hej når jeg går ind i BIOS siger den at temperaturen på min CPU ligger på 54 grader (C) og BIOS er ikke sat op til at lukke systemet ned ved en bestemt temperatur. Men er der nogen der ved om en (Silent Storm A1288) køler er noget værd? For den er jo også fra det samme firma som jo åbenbart laver hovsa køler ;-)

PS: Jeg skruer lige min PSU ud for at se hvor mange AMP den kan lever måske er det den der er problemet selvom jeg godt nok mer selv tro på
at det er en ny køler der skal til?
Avatar billede cykellapper Nybegynder
13. juni 2002 - 12:48 #19
Hvad siger spændingsmålerne i BIOS?
Avatar billede niklaj Nybegynder
13. juni 2002 - 13:37 #20
Det lyder ikke som om din er en hovsa køler, ved heller ikke om det er generalt for den producent tror bare det er den model.
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
13. juni 2002 - 14:04 #21
Du kan se ampere på siden af din PSU..

Sørg for at den gir' mindst 20 a ved 3.3
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
13. juni 2002 - 14:05 #22
Forresten, så bruger en brænder ikke en skid strøm når den bare sidder.. Så den kan du ikke afhjælpe et strøm problem med..
Avatar billede harry Nybegynder
13. juni 2002 - 16:49 #23
Hej nu har jeg fåde tjækket efter hvor meget power min PSU kan lever.
Der står at følgene!

Mærket på min PSU er (Codegen Model 300x1 300w)
Og den kan lever følgene Amper.

(DC Output)
+3,3v  14AMP
+5v    30AMP
-5v    0,5AMP
+5vsb  1  AMP
+12v  12 AMP
-12v  0,8AMP

Og så har jeg taget mit (Soundblaster Live 1024 Player)
ud med det resultat at nu kan den sku geneføre en test
i (3D Mark 2001se) som før men jeg skulle selføldig prøve
om jeg kunne tvige den i knæ og det kunne jeg ved at først
at køre en test i som sagt (3D Mark 2001se) og derefter kørte
jeg to test i (Sandra 2002) og det bestod i de to CPU test som
man kan køre i det! Derfter spilte jeg (Empire Battel For Dune)
i nok cirga 20 Min. Og så bad jeg sandra igen om at lave en CPU
test og så frøs min maskine igen! :-(
Så det er jo nok både varme problemer og PSU problemer når det kommer
til stykket. :-(
Så er der nogen af jer flinke mensker der kan andbefale en god PSU + Køler?
Mvh. Harry
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
13. juni 2002 - 16:59 #24
Tror din køler er ok, min med følgene boxed køler får min 1800+ til at køre ved ca. 60 under hård 3D grafik..

noname 400watt:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=227&page=1
eller chiftech 340watt
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=406&page=1
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
13. juni 2002 - 17:00 #25
det skulle have været et fortsat svar!!!
Avatar billede cykellapper Nybegynder
13. juni 2002 - 17:42 #26
Jeg kører med en volcano 6+cu, xp1700+ @ 2000+ (150/150/30) og en vcore på 1.8, og den bliver sgu aldrig mere end 50 grader varm.... efter jeg har planslebet bunden af køleren!!

Er der ikke også noget med driverne til de der SB live! lydkort?? Det synes jeg, jeg har hørt.
Avatar billede cykellapper Nybegynder
13. juni 2002 - 17:47 #27
Hvad står din FSB egentlig til?
Avatar billede neo100 Nybegynder
13. juni 2002 - 17:50 #28
Vil lige informerer om at jeg har Chiftechs PSU jvf. ovenstående. Den har temparaturreg. blæser på. Så når den starter på 1600 rpm er den dejlig lydløs, men efter ca. 10 min. når den 2300 rpm og så er den helt sikkert ikke lydløs mere. Blæseren der sidder i kan levere 35 dBa. Bare til info, nu da jeg kan se at du har en Silent Viking hvilket jeg formoder du har pga. at den ikke siger meget. Til sammenligning ligger Vikingen på 21dBa.
Avatar billede harry Nybegynder
13. juni 2002 - 18:35 #29
Hej Cykellapper min FSP er sat til at køre med 2x133 =266 Mhz FSB som en AMD XP 1900+
jo køre med :-)Og ja Neo100 jeg vil da selføldig gerne have at den nye PSU
som jeg har tænkt mig at købe skal være så lyd løs som mulig :-)
Og så synes jeg også at det lyder meget sansynligt at når der åbenbart er
PSU problemer at der også ud fra det må være problemer med at min køler får strøm nok? Ok så sveder den som føglje af det!?
Avatar billede cykellapper Nybegynder
13. juni 2002 - 19:37 #30
Mja, min XP1700+ kørte også en gang FSB 133. Ihvertfald nogle få minutter...

Jeg holder stadig fast i, at din køler ikke er plan nok under bunden. Når de ekstruderer sådan en aluprofil, kommer der streger/grater under bunden, og det er de færreste kølerfabrikanter, der gider at fjerne dem.

Mht PSU: Kan du ikke køre SiSoft Sandra -> motherboard information. Så kan du se, hvad spændingen er? Så er det da afgjort.
Avatar billede harry Nybegynder
13. juni 2002 - 20:18 #31
Hej Cykellapper jo jeg kunne godt køre (SiSoft Sandra 2002 -> motherboard information.) Og her er så resultatet.

CPU Core Voltage 1.78v
+3,3v Voltage 3,54v
+5v Voltage 4,78v
+12v Voltage 12,28v
-12v Voltage -7,10v
-5v Voltage 0,48v
+5v Sandby Voltage 4,87v

PS: Jeg kan sagtens køre med 2x133Mhz FSB i mange timer men jeg kan ik køre mer end 2x100Mhz FSB på mit Kinkston RAM som er PC-2100 der jo også skulle kunne køre med 2x133Mhz FSB. Hvis jeg forsøger kan det godt lade sig gøre under Dos men ikke i WIN.
Avatar billede niklaj Nybegynder
13. juni 2002 - 21:02 #32
shit det er langt fra hvad de skulle lige på. Prøv at skifte stikkontakt, dine ustabilitets problemer skuldes meget vel volttallene.
Avatar billede niklaj Nybegynder
13. juni 2002 - 21:03 #33
Kig her(http://www.studiedata.dk/group.asp?group=131) for lydløse strøm forsyninger.
Avatar billede harry Nybegynder
13. juni 2002 - 23:06 #34
Hej Niklaj nu har min PCèr fåde sin helt egen stikkontakt min mornitor køre også på en helt anden stikkontakt for sig selv men (Sandra 2002) kommer med de samme info om Volttage? Så det er nok en ny CPU køler & en ny
PSU der skal til men det har jeg desvære ikke lige råd til at finne ud af! :-(
Avatar billede harry Nybegynder
13. juni 2002 - 23:58 #35
Hej efter at det nu er lykkes mig at genemføre en test i (3D Mark 2001se)
får jeg at vide via (Sandra 2002) at min CPU er "57,7 C" er det for meget?
Avatar billede niklaj Nybegynder
14. juni 2002 - 09:42 #36
Du skal helt sikkert have nu PSU, din CPU er ike forvarm. Den klare temperetur til 95 grader, men bør ikke komme over de 70-75 grader.
Avatar billede harry Nybegynder
14. juni 2002 - 13:34 #37
Nå nu tror jeg ikke vi kommer meget vidre i denne her omgang! Så nu må jeg jo heller dele nogen POIT ud. Tak til jer alle sammen for suporten! :-)

Mvh. Harry
Avatar billede niklaj Nybegynder
14. juni 2002 - 22:42 #38
selv tak