09. juni 2002 - 14:44Der er
24 kommentarer og 2 løsninger
Bilreperation - Citroën Xantia
Jeg har et lille problem med min bil. Står den i tomgang, køler motoren ikke. Dvs. den når kogepunktet i løbet af 5 minutter.
Jeg har just skiftet kølerthermostaten, da jeg gik ud fra det var den der var defekt. Desværre gjorde det ingen forskel.
Nu har jeg forsøgt at søge efter problemet på nettet. Desværre uden held. Skulle én af jer kende et link til løsningsforslag, eller måske endda selv sidde inde med det? :)
Du skrev jo netop, at du havde skiftet thermostaten, uden held, og så er der kun kontrolleren til blæseren tilbage. Jeg ser ikke hvorfor du afviser dette, jeg er trods alt uddannet mekaniker.
Der er en kontakt, der sidder på topstykket, der går en toledet ledning fra blæseren til kontakten, man kan altid følge dem på farverne, virker kontakten ikke, starter blæseren ikke, og den bliver da kun kølet, når du kører. Du kan trekke det ved, at kortslutte de to ledninger ved, at trække stikket en lille smule ud, og sætte en skruetrækker over polerne, du ødelægger ikke noget, da det kun er en forbindelse, der bliver stellet.
Yes, omtalte kontakt/switch er en termokontakt, som slutter strømkredsløbet til den elektriske køleventilatormotor. Motoren behøver ikke at være i gang, tænding ON er altid nok, ved nogle biler kan ventilatoren endda køre uden tænding ON. Prøv evt (ved kold motor, tænding OFF) at mærke, om ventilatormotoren overhovedet kan dreje frit; på nogle biler har denne en tendens til at gro fast. Du kan også med en 12V polsøger følge (med tænding ON; KOLD motor), hvad vej strømmen går, måske er det bare en sikring?..... Husk på, at der er tale om 5-10 Amp., så det gnistrer lystigt, når du kortslutter kontakten, tag dig IKKE af det, der sidder jo altid en sikring i kredsløbet.
Men er du sikker på, at du har fat i den rigtige "dims"?? Der sidder nemlig som regel 3, en FØLER til bilens comp., en FØLER til varmeuret og en KONTAKT til ventilatormotoren...
Fejlen er fundet... faktisk var det uhyggeligt simpelt. Stikket på kablet der går ned til thermostaten var så irret, at der ingen forbindelse var. En grundig rensning af denne, og vupti... blæseren går igen igang, når motoren begynder at svede :)
nonog> mærkeligt, du giver dig selv de fleste point, for et svar jeg har lavet, jeg skrev lidt længere oppe, at du skulle tjekke kontakten, hvor ledningerne gik til blæseren, eller hvad? Men ellers tak for pointene, og held og lykke med den gamle øse.
peet, det var jo ikke kontakten hvor ledningerne gik til blæseren... det var stikket hvor ledningerne går til thermostaten der sidder monteret på køleren. :)
hmmm... hvis de to blå tingester der er monteret på stikket der sidder i enden af thermostaten der er skruet ind i siden på køleren ikke er ledninger, så ved jeg ikke hvad det er...
Det du taler om, er føleren, der går op til kontakten, der startet og stopper blæseren, om de sidder i thermostathuset, eller et andet sted, er ligegyldigt.
nanoq btw. så kalder man det du har renset for en kontakt, eller thermokontakt det var nok ikke den inde i bilen, peet49 ville have dig til at rense... (selvom en citroën vel godt kan være fugtig under instrumentbrættet? :o))
Der plejer ikke at være ledninger til en thermostat, men ofte til thermostathuset....(siger plejer, det er jo fränsk)
Side info, Relæerne i boxen i midten af blæserne klikker når jeg piller ved termostaterne(de stik der sidder ned i top stykket og i kølevands muffen.
har jeg ret i at det så kan skyldes at der mangler power om til enheden. ? syntes ikke jeg har kunnet måle nogen spænding andet end på styringen til relæet
I skriver alle om irret stik, men hvor sidder de stik, har nemlig en blæser på køleren, der kun kører når den bliver for varm ca. 100 gr.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.