Avatar billede NanoQ Nybegynder
09. juni 2002 - 14:44 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Bilreperation - Citroën Xantia

Jeg har et lille problem med min bil. Står den i tomgang, køler motoren ikke. Dvs. den når kogepunktet i løbet af 5 minutter.

Jeg har just skiftet kølerthermostaten, da jeg gik ud fra det var den der var defekt. Desværre gjorde det ingen forskel.

Nu har jeg forsøgt at søge efter problemet på nettet. Desværre uden held. Skulle én af jer kende et link til løsningsforslag, eller måske endda selv sidde inde med det? :)

NanoQ
Avatar billede peet-49 Novice
09. juni 2002 - 14:46 #1
Der sidder en switz, der starter blæseren, skift den, og det kører igen.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
09. juni 2002 - 14:48 #2
Det ligger i Thermostaten jeg netop har skiftet....
Avatar billede peet-49 Novice
09. juni 2002 - 15:02 #3
Du skrev jo netop, at du havde skiftet thermostaten, uden held, og så er der kun kontrolleren til blæseren tilbage. Jeg ser ikke hvorfor du afviser dette, jeg er trods alt uddannet mekaniker.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
09. juni 2002 - 15:06 #4
Jeg gik ud fra den eneste switch er den der sidder i selve thermostaten. Er det forkert, undskylder jeg selvfølgelig.

Hvor sidder omtalte switch? - Kredsløbet ser jo ikke ud til at hænge sammen med motorstyreboksen.
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2002 - 15:08 #5
Er du sikker på din blæser overhovedet virker??
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2002 - 15:10 #6
Der kan også sidde mere end én termostat, har dog ikke lige styr på om det gælder for Citroën!
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2002 - 15:11 #7
Ellers på at spørge på www.hi-speed.dk der er de vildt hardcore til biler fra PSA
Avatar billede peet-49 Novice
09. juni 2002 - 15:13 #8
Der er en kontakt, der sidder på topstykket, der går en toledet ledning fra blæseren til kontakten, man kan altid følge dem på farverne, virker kontakten ikke, starter blæseren ikke, og den bliver da kun kølet, når du kører. Du kan trekke det ved, at kortslutte de to ledninger ved, at trække stikket en lille smule ud, og sætte en skruetrækker over polerne, du ødelægger ikke noget, da det kun er en forbindelse, der bliver stellet.
Avatar billede a1a1 Novice
09. juni 2002 - 15:19 #9
begynder blæseren (foran i motorrummet) at køre??
Avatar billede colabund Nybegynder
09. juni 2002 - 19:19 #10
Yes, omtalte kontakt/switch er en termokontakt, som slutter strømkredsløbet til den elektriske køleventilatormotor. Motoren behøver ikke at være i gang, tænding ON er altid nok, ved nogle biler kan ventilatoren endda køre uden tænding ON.
  Prøv evt (ved kold motor, tænding OFF) at mærke, om ventilatormotoren overhovedet kan dreje frit; på nogle biler har denne en tendens til at gro fast.
  Du kan også med en 12V polsøger følge (med tænding ON; KOLD motor), hvad vej strømmen går, måske er det bare en sikring?.....
  Husk på, at der er tale om 5-10 Amp., så det gnistrer lystigt, når du kortslutter kontakten, tag dig IKKE af det, der sidder jo altid en sikring i kredsløbet.
Avatar billede colabund Nybegynder
09. juni 2002 - 19:24 #11
Men er du sikker på, at du har fat i den rigtige "dims"??
  Der sidder nemlig som regel 3, en FØLER til bilens comp., en FØLER til varmeuret og en KONTAKT til ventilatormotoren...
Avatar billede colabund Nybegynder
09. juni 2002 - 19:28 #12
Omtalte kontakt kaldes (slang) "møllebestyreren" til daglig for at undgå forveksling med de 2 andre...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
09. juni 2002 - 23:28 #13
Fejlen er fundet... faktisk var det uhyggeligt simpelt. Stikket på kablet der går ned til thermostaten var så irret, at der ingen forbindelse var. En grundig rensning af denne, og vupti... blæseren går igen igang, når motoren begynder at svede :)
Avatar billede peet-49 Novice
10. juni 2002 - 09:27 #14
nonog> mærkeligt, du giver dig selv de fleste point, for et svar jeg har lavet, jeg skrev lidt længere oppe, at du skulle tjekke kontakten, hvor ledningerne gik til blæseren, eller hvad? Men ellers tak for pointene, og held og lykke med den gamle øse.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
10. juni 2002 - 09:35 #15
peet, det var jo ikke kontakten hvor ledningerne gik til blæseren... det var stikket hvor ledningerne går til thermostaten der sidder monteret på køleren. :)
Avatar billede peet-49 Novice
10. juni 2002 - 09:51 #16
thermostaten bruger ikke ledninger, det er kun blæseren, der gør det.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
10. juni 2002 - 09:55 #17
hmmm... hvis de to blå tingester der er monteret på stikket der sidder i enden af thermostaten der er skruet ind i siden på køleren ikke er ledninger, så ved jeg ikke hvad det er...
Avatar billede peet-49 Novice
10. juni 2002 - 10:02 #18
Det du taler om, er føleren, der går op til kontakten, der startet og stopper blæseren, om de sidder i thermostathuset, eller et andet sted, er ligegyldigt.
Avatar billede a1a1 Novice
10. juni 2002 - 10:02 #19
det er jo en fransk bil, så det kan være det er følehorn?
Avatar billede peet-49 Novice
10. juni 2002 - 10:05 #20
Det er vel ikke en snegl, du har købt? Jeg tror, vi stopper her, det bliver vist ikke til noget.
Avatar billede resten Nybegynder
10. juni 2002 - 10:43 #21
a1-> *lol*
Avatar billede a1a1 Novice
10. juni 2002 - 12:31 #22
nanoq btw.
så kalder man det du har renset for en kontakt, eller thermokontakt det var nok ikke den inde i bilen, peet49 ville have dig til at rense...
(selvom en citroën vel godt kan være fugtig under instrumentbrættet? :o))

Der plejer ikke at være ledninger til en thermostat, men ofte til thermostathuset....(siger plejer, det er jo fränsk)
Avatar billede JacobIpsen Nybegynder
31. juli 2010 - 12:21 #23
eh, har en Xara med samme problem, har været ude og tjekke alle sikringer osv. dog uden held og kørte til en hugger og købte mig en ny blæser.

de jeg nu har åbnet op ind til den erfarer jeg at den enhen jeg har købt ikke helt er magen til den der sidder i bilen.

i bilen sidder der en ramme med 2 blæsere og en trekantet dåes med 3 relæer i i midten

på den jeg har købt sidder der kun en mølle og ingen styring, men 2 ledninger, på den galme sidder der kun multi stikket.

What to do ? ;)
Avatar billede JacobIpsen Nybegynder
31. juli 2010 - 12:33 #24
Side info, Relæerne i boxen i midten af blæserne klikker når jeg piller ved termostaterne(de stik der sidder ned i top stykket og i kølevands muffen.

har jeg ret i at det så kan skyldes at der mangler power om til enheden. ? syntes ikke jeg har kunnet måle nogen spænding andet end på styringen til relæet
Avatar billede JacobIpsen Nybegynder
31. juli 2010 - 12:52 #25
har nu mrøvet at sætte den "nye" blæser på istedet, men denne reagerer heller ikke.

sidder der nogle relæer/sikringer et sted man ikke kan se i manuealen ?
Avatar billede eldune Nybegynder
06. august 2012 - 13:25 #26
I skriver alle om irret stik, men hvor sidder de stik, har nemlig en blæser på køleren, der kun kører når den bliver for varm ca. 100 gr.