Avatar billede outsider Nybegynder
09. juni 2002 - 11:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Gammel køler?

Jeg har en Intel Celeron 900mhz. (grin bare!)
ASUS Tuvx4 bundkort.
et GeForce 4 (det dårlige) uden køler.
Før jeg smed midt geforce i, var min PC 38 grader, men nu efter jeg har blokeret min AGP port er temp nu steget til 42 grader. Min puter frysser nu efter cirka 15 minutter!
Nu er mit spørsmål så:
Kan jeg uden videre montere en køler i mit kabinet?
Jeg har to kølere fra en gammel IBM computer, kan jeg bruge dem?
De passer ind i de afsatte hylstre i kabinnetet, men stikket er kun med to huller. På mit bundkort er der 3 CPU Fan stik, men de har tre ben???
Kan jeg så ikke bruge kølerne?
Køler 1: Nidec Beta V TA300DC 12 volt.
Køler 2: Quitek DC Brushless SB0812M DC12 volt
Hvis de ikke kan bruges, hvilke kan så?
Avatar billede nikolan Nybegynder
09. juni 2002 - 14:43 #1
Det kan sgtens bruges. Det ekstra ben er kun til at måle omdrejningerne og det understøtter dine kølere ikke. Du kan bare prøve dig frem på bundkortet ellers kan du købe en omformer så de kan sættes til ledningerne fra strømforsyningen.
Avatar billede outsider Nybegynder
09. juni 2002 - 17:35 #2
ok, men jeg har allerede kommet til at kortslutte nogle led ledninger, ved at prøve mig frem!
Mener du at jeg skal sætte den i et andet stik en CPU Fan stikkene?
Vil der ske noget ved bare at sætte den på de to ben?
Kan jeg selv lodde et strømforsyningsstik sammen?
Avatar billede nikolan Nybegynder
10. juni 2002 - 01:03 #3
Hvordan fa'en kan du kortslutte nogle ledninger fra en køler og til bundkortet. Nu ved jeg ikke om jeg tør give dig nogle råd :-)

Du skal bruge CPU fan stikket på bundkortet. Nej der vil ikke ske niget ved kun at bruge to at benene. Og ja du kan sagtens selv lodde nogle stik sammen til at gå fra strømforsyningsledningerne til køleren.

Du kan kigge lidt her.

http://asp.webconsult.dk/privat/varer.asp?cID=1&scID=20&sID=2
Avatar billede outsider Nybegynder
10. juni 2002 - 07:20 #4
Ok mange tak. Det var nu ikke køler ledninger jeg kortsluttede! det var de der leds der går Power knappen.... ligepludselig røg der nogle ledninger...
Avatar billede outsider Nybegynder
10. juni 2002 - 07:21 #5
hov, du fik vist ingen point der... opret ige et svar.