Avatar billede snigermunken Nybegynder
06. juni 2002 - 21:14 Der er 8 kommentarer og
5 løsninger

ud af folkekirken

Nu har jerg længe ville melde mig ud af folkekirke, men har aldrig rigtig fået taget mig sammen.

Jeg har fået afvide at jeg bare går over i min kirke og siger til præsten at jeg vil meldes ud, men der er problemet, jeg aner ikke hvor "min kirke" er og hvem min præst er.

Kan man melde sig ud på andre måder?
Hvis jeg nu engang skulle finde en pige som vil giftes med mig og hun vil giftes i en kirke, kan det så lade sig gøre?
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. juni 2002 - 21:16 #1
Hvis en af parterene er tilmeldt den danske folkekirke kan i blive gift der.

mht udmeldelse så ring til dit lokale rådhus og spørg hvem der er 'din' sognepræst. det har hans/hendes telefonnummer og alt hvad du skal bruge.
Avatar billede erran Nybegynder
06. juni 2002 - 21:17 #2
Hvis du fortæller mig hvor du bor, så kan jeg fortælle dig hvilken kirke du er tilknyttet.
Du går bare ind på kirkekontoret og taler med kirketjeneren. Han/hun giver dig en blanket du skal udfylde, og så er du meldt ud.
Avatar billede erran Nybegynder
06. juni 2002 - 21:18 #3
I kan altid blive gidt i en kirke, også selvom ingen af jer er medlem. Enten betaler I for det, eller også melder I jer ind når I finder ud af at I skal giftes - og ud igen bagefter.
Avatar billede erran Nybegynder
06. juni 2002 - 21:18 #4
gidt = gift
Avatar billede runeevers Nybegynder
06. juni 2002 - 21:20 #5
Avatar billede snigermunken Nybegynder
06. juni 2002 - 21:24 #6
erran-> jeg bor på amager 2300
Avatar billede sthen Nybegynder
06. juni 2002 - 22:28 #7
>> snigermunken

Hvis du ønsker at blive meldt ud af den danske folkekirke, skal henvendelse ske til kontoret ved din lokale kirke.

Hvis du ikke er klar over hvilken kirke du tilhører, kan du ofte selv se det i den lokale vejviser. Over gadenavnene står oftest hvilket sogn gaden hører under. Ellers ring til kontoret ved den kirke der fysisk ligger tættest på din bopæl og tal med kordegnen eller præsten. De vil let kunne fortælle dig, om det er de korrekte kirke du henvender dig til.

Herefter skal du ned i kirken og udfylde en blanket på at du melder dig ud af folkekirken. Dette skal gøres, da det skal registreres korrekt, således at du heller ikke betaler kirkeskat.

Skulle du sidenhen ønske at blive betjent ved f.eks. vielse, barnedåb ell. lign. er du altid velkommen retur i flokken. Dette kan let gøres ved fornyet henvendelse til din lokale kirke.

Med andre ord: En udmeldelse behøver ikke at være bindende for livstid
Avatar billede tofferman Nybegynder
06. juni 2002 - 22:31 #8
Da jeg meldte mig ud fik jeg at vide, at den eneste forskel på at være medlem og not var, at præsten ikke ville tale ved min begravelse. Alt andet kunne sagtens lade sig gøre.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
07. juni 2002 - 10:33 #9
Håber i er tilfredse med point fordelingen.

Jeg er nu blevet meldt ud, jeg fandt min dådsattest og så hvilken sogn jeg tilhører og ringede til kirken, og fik at vide at de kunne sende mig en blanket som jeg skulle udfylde, eller jeg kunne komme ned og gøre det.

Jeg valgte så at tage derover og udfylde blanketten, og jeg fik en ny dådsattest.

Som Jakoba sagde, hvis min "kommende" kone er medlem af folkekirken kan vi godt blive gift der.

Jeg fik sammentidigt afvide at det kun er mig der frasiger mig retten til at bruge folkekirkens præster, og at hvis mine børn skal døbes kan det godt lade sig gøre, det uden betydning om jeg er medlem eller ej.

Om præsten vil snakke til min begravelse kan jeg være ret ligeglad med, jeg er jo forhåbenlig død til den tid.
Avatar billede jakoba Nybegynder
07. juni 2002 - 10:49 #10
Tak for points.

Men pas på hvad du siger, her er jo fuldt af nørder der rutinemæssigt laver et lille testprogram for at checkke de ekstreme situationer.

Hvad siger i venner, skal vi se om det er muligt at få snigermunken begravet selvom han ikke er død?

mvh JakobA
Avatar billede snigermunken Nybegynder
07. juni 2002 - 11:30 #11
Men pas på hvad du siger, her er jo fuldt af nørder der rutinemæssigt laver et lille testprogram for at checkke de ekstreme situationer.

hvad tænker du på???
Avatar billede nst Nybegynder
07. juni 2002 - 14:32 #12
jeg vil da gerne begraves levende, bare det er i lækkre kvinder :)

og så skal der ikke noget præst det :)

jeg kunne nu godt ha fortalt dig alt det om udmeldelsen, da jeg er har gjore det, men jeg kom for sent :(
Avatar billede nst Nybegynder
07. juni 2002 - 14:33 #13
og så skal der ikke noget præst det :)
og så skriver vi lige dette på dansk :)

og så skal der ikke være nogen præst der