Avatar billede phcphc Nybegynder
06. juni 2002 - 18:16 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

MPEG-Encoding i TMPGEnc af spill-system filer fra VirtualDub

Når man grabber kæmpefiler i VirtualDub laves de som stumper af max 2GB vha spill-systemet. Bagefter kan VirtualDub selv finde ud af at åbne hele filen på een gang.Men, hvordan gør man så, når man vil encode HELE filen i TPMGEnc, uden at skulle gøre det af 3-4 omgange, og så sætte filerne sammen bagefter?
PS. Batch encoding er ikke svaret.
Mvh
Peter
Avatar billede Noone Nybegynder
07. juni 2002 - 00:20 #1
Du kan lave noget frameserving via VirtualSUB så VD sender filen til TMPGEnc.. Har selv gjort det en gang, men kan ikke lige huske hvordan jeg gjorde...
Avatar billede hermandsen Juniormester
07. juni 2002 - 02:51 #2
Hvor meget optager du? Hvis jeg var dig ville jeg nok vælge at bruge et codec der komprimerede lidt hårdere... Det lyder jo næsten som om du bruger ukomprimerede RGB-billeder! :)
Avatar billede Noone Nybegynder
07. juni 2002 - 03:19 #3
Hehe... Motion JPEG 6MegaBytes/Sekund kan altså også fylde en del.. Og når lyden bliver lagt til, bliver det jo ikke mindre. Og nogle folk (som mig selv) ønsker at arbejde med kilde materialet i den bedst mulige kvalitet, og så fylder det altså en del (Har f.eks. selv ca. 35 min video, der bruger 14GB, og ligger)

Løsningen er helt klart frameserving, men jeg kan som sagt ikke huske proceduren.
Avatar billede hermandsen Juniormester
07. juni 2002 - 03:44 #4
ARGH!!!!!!!!!

14 GB VIDEO?!? Min lille bærbar har kun 6 GB, og det er til det hele!!!

Var det ikke en ide at bruge DivX og sætte den til Quality-based compressing...
Avatar billede Noone Nybegynder
07. juni 2002 - 03:48 #5
Hehe... Prøv du at få en kvalitet du kan putte på VHS bagefter med DivX.. Det er umuligt uden du bruger samme bitrate. Desuden kan mit capture kort ikke overtales til at rekomprimere.
Avatar billede hermandsen Juniormester
07. juni 2002 - 03:58 #6
Du kan da få en fantastisk kvalitet med DivX i forhold til VHS!!! VHS opløsningen er faktisk heller ikke ret stor, mener kun den er halvt så stor som DVD'en som er på 720x540 (sådan cirka)... Og med de rips jeg har lavet af mine DVD-film, så har jeg da erfaret at jeg kan få en ret flot kopi på 1½ time ned på 700 mb, hvilket vel egentlig er ret godt! :)

Min konklusion:
Komprimer til DivX 1-pass Quality-based, og spar på pladsen (14 GB, phew)! ;)
Avatar billede Noone Nybegynder
07. juni 2002 - 04:03 #7
Men som sagt, hvis du først tager det FRA VHS og det skal TILBAGE på VHS er DivX altså ikke en særlig rar ting.. Specielt ikke hvis man ønsker den bedst mulige kvalitet. Og nu er jeg ret kritisk hvad det angår kvalitet, så jeg bruger hellere 14GB på bedre kvalitet... Specielt når det ikke kun er mig selv der skal ha' båndet bagefter. En video der trænger til at blive renset giver kvalitets tab nok.
Avatar billede hermandsen Juniormester
07. juni 2002 - 04:07 #8
VHS giver kvalitetstab nok! :)

Men hvis du absolut ikke vil opleve kvalitetstab skal du jo til at invistere i en Betacam til 70.000 kr. hvilket jeg tvivler meget på at du har lyst til!!!

Så vidt jeg husker, så mister man 40% af kvaliteten ved optaelse fra VHS til VHS, og kun 0-1% ved Betacam!
Avatar billede Noone Nybegynder
07. juni 2002 - 04:18 #9
Hehe.. Ja, du har ret, det har jeg ikke lyst til. Men nu da tabet er så stort, hvorfor så gøre det større med f.eks. DivX?
Avatar billede hermandsen Juniormester
07. juni 2002 - 04:23 #10
Jeg tror ikke der er så meget mere at redde hvis jeg skal være ærlig... Om du har brugt 14 GB på Motion JPEG, eller 700 MB på DivX vil jeg ikke tro gør den store forskel alligevel når det bagefter skal over på et VHS-bånd. Husk også på teknologierne... DivX gemmer kun ændringerne i billedet, hvilket jeg ikke mener Motion JPEG gør (er ikke sikker da jeg aldrig har brugt det). Det tyder det i hvert fald ikke på hvis det optager 6 MB per sek!!! Hvis du har en film der kører med 25 FPS og 6 MB pr sek, så fylder hver frame altså 245,76 hvilket er ret meget, selv for et jpg-billede!!! ;)
Avatar billede Noone Nybegynder
07. juni 2002 - 04:37 #11
Hehe... Ja en AVI lavet med MJPEG består af 100% keyframes... Men jeg skal da gerne prøve DivX og sige om det er en god ide, HVIS du kan forklare mig, hvordan jeg får mit kort/kortets driver til at komprimere til DivX istedet for MJPG... Kortet er et DC10Plus fra Pinacle Systems.
Avatar billede hermandsen Juniormester
07. juni 2002 - 04:40 #12
Jaaah, den var værre! :)

DivX er jo et codec ligesom alle andre, så du burde vel et eller andet sted kunne sætte det op til at encode til det i stedet, ellers vil jeg faktisk mene at deres software er for dårlig, ellers prøv at brug VirtualDub, den kan faktisk capture! :)

Jeg vil smutte i seng nu, har en date i morgen... Øhhh, det vil sige nok nærmere om ca. 12 timer, så jeg skrider nu!

Hyg dig! ;)
Avatar billede phcphc Nybegynder
07. juni 2002 - 08:37 #13
Det er da en vældig diskussion jeg fik startet der. Desværre kan der nok ikke uddeles points selv trods jeres store iver. Istedet vil jeg da lige blande mig. Hermandsen > Jeg bruger PICvideo JPEG codec, som efter hvad jeg har læst på vcdhelp.com skulle være det absolut bedste til formålet.
Jeg tror ikke DivX overhovedet kommer på højde med den kvalitet.
Og så skal vi nok glemme alt om VHS, da jeg optager det direkte antennesignal, og brænder det derefter på SVCD.
Håber jeg får svar inden længe :o)
Peter
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2002 - 08:45 #14
Kan du ikke i TEMPGEnc vælge filer/tools (tor jeg det hedder) og der add'e alle sammen og decode dem der ? Og bagefter add'e alle under join og så få den til een fil. Jeg er ikke helt sikker på jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt, men det vil du vel kunne se af svaret :-)
Avatar billede phcphc Nybegynder
07. juni 2002 - 09:03 #15
oz1cbk > jo, det er vel det der hedder batchencoding + joining, men det var ikke helt det jeg var ude efter, men derimod een process der klarer det hele. Jeg tror nemlig ikke af en efterfølgende join af 4 filer giver en glidende overgang i mellem de forskellige stumper. Men jeg prøver det lige....ja, det er testet, og det gir altså et hak imellem filmstumperne.
Naaj, der må være en måde at bruge spill-system filerne rigtigt på.
/peter *s*
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2002 - 09:08 #16
Hvad så med en video editor ? Skulle man ikke kunne lave sammensætningen i sådan et og så encode hele filen bagefter. Eller encode først og fjerne hakke i en video editor. Det er bare min fantasi der spiller, jeg ved ikke om du kan bruge det. Det kan måske starte nogle andre tanker hos dig :-)
Avatar billede phcphc Nybegynder
07. juni 2002 - 09:40 #17
Jeg leder efter den rigtige løsning (som helt sikkert findes) - ikke en løsning der er sat sammen med gaffa-tape :o)
/peter
Avatar billede phcphc Nybegynder
07. juni 2002 - 10:38 #18
Jeg har selv fundet denne side nu, som jeg tror er en del af svaret - måske endda hele svaret, når det lige blir tolket.
Hvis du kan forklare mig, hvordan "avisynth" fungerer, så TMPEGEnc kan kode spill-system filer fra VirtualDub, så er der points.
Kig her, hvis du er interesseret i at udrede trådene. Jeg kan ikke selv gennemskue metoden. http://math.berkeley.edu/~benrg/avisynth.html
Mvh. Peter
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2002 - 11:44 #19
Der melder jeg også pass :-)
Avatar billede Noone Nybegynder
07. juni 2002 - 15:03 #20
Hmm.. Tror det var den jeg brugte da jeg lavede det nummer... Desvære tror jeg også den fuskede lidt så jeg ikke rigtig kunne lave AVI'er igen.
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. juni 2002 - 15:19 #21
Hey! Sorry I'm late... God date, og så en feeee tur i byen med vennerne bagefter! ;)

Nå, men her er et foreslag:
Jeg mener en gang at ha' læst om et hack til Windows så det var muligt have filer der var større end de kendte 2 GB... Hvis det er muligt at få VirtualDub til at udnytte det hack, så har du jo løsningen, men jeg ved ikke vildt meget om det, kun at det kan lade sig gøre!
Avatar billede phcphc Nybegynder
08. juni 2002 - 16:06 #22
hermandsen > Faktisk har windows ingen problemer med filer over 2gb bare drevet er formateret i NTFS. VirtualDub derimod vil ikke capture filer større end 2,048GB, så det er der problemet opstår. Man kan altså godt samle 2-3 avi'er i een avi med VirtualDub, men det giver ikke en glidende overgang mellem filmstumperne.
Svaret er vist stadig Avisynth, hvis man så bare kunne finde ud af at bruge det.
Peter
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. juni 2002 - 16:10 #23
Hvad gør det der Avisynth? Er det bare noget der samler filerne eller er det fordi lyden er forskudt eller hvordan?!?
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. juni 2002 - 16:13 #24
Avatar billede phcphc Nybegynder
08. juni 2002 - 16:15 #25
Avisynth holder vist styr på filstumper lavet med spill-system (som jeg heller ikke hvad hvad er, men som VirtualDub også bruger)
Men jo, det hanlder alt sammen om at omgå de filstørrelsesbegrænsninger der er i win/virtualdub. Jeg ved faktisk ikke hvorfor der er en begrænsning i størrelsen som VirtualDub kan grappe - måske er det et levn fra FAT32 formateringstiden. Men man kan altså ikke stille VD til at grabbe over 2048mb stumper.
Peter
Avatar billede phcphc Nybegynder
08. juni 2002 - 16:17 #26
Øhh, prøv lige at se min egen kommentar 07/06-2002 10:38:28. Ligner det ikke betænkeligt meget det samme link ? ;o)

Peter
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. juni 2002 - 16:24 #27
Hehe... Sorry, havde ikke lige set det...

Hvis du er hård til C++, så kan jeg fortælle dig at VirtualDub har GNU-licence, så du har hele source-koden givet. Altså kan du selv lave ændringen, eller du kan måske få en her fra exp til at gøre det for dig! ;)
Avatar billede phcphc Nybegynder
08. juni 2002 - 16:33 #28
OK, der er jeg helt på bar bund - jeg har ikke programmeret noget siden jeg i 1981 sad og skrev BASIC programlinier af fra "Alt om elektronik" til min Texas Instruments TI-99/4A http://www.obsoletecomputermuseum.org/ti99.html
Den var fed!
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. juni 2002 - 16:50 #29
Hehe... Ellers så skriv til programmøren (Avery Lee), det gjorde jeg en gang... Virkede sgu egentlig meget flink! ;)
Avatar billede foxskywalker Nybegynder
07. maj 2003 - 18:29 #30
Det er meget simpelt at lave frameservering med VirtualDub, start med at køre "AuxSetup.exe" i dit VirtualDub bibliotek, tryk på "Install Handler" genstart maskinen. Når det er gjort åbner du den første fil i VirtualDub, den skulle autoloade resten af sig selv, men hvis den af en eller anden grund ikke gør det så tryk på "File-->append avi segment" og tag den næste fil i rækken og den næste osv. Når du har gjort dette trykker du på "start frame server" tryk på "Start", vælg hvor Pseudo filen skal ligge
Avatar billede foxskywalker Nybegynder
07. maj 2003 - 18:33 #31
Det er meget simpelt at lave frameservering med VirtualDub, start med at køre "AuxSetup.exe" i dit VirtualDub bibliotek, tryk på "Install Handler" genstart maskinen. Når det er gjort åbner du den første fil i VirtualDub, den skulle autoloade resten af sig selv, men hvis den af en eller anden grund ikke gør det så tryk på "File-->append avi segment" og tag den næste fil i rækken og den næste osv. Når du har gjort dette trykker du på "start frame server" tryk på "Start", vælg hvor Pseudo filen skal ligge og tryk OK (husk at skrive -vdr efter filnavnet ellers vil TMPEnc ikke kende den). Åben TMPEnc og åbn den nye fil du har lavet, den er der ikke når du starter men vælg "All files" og vælg den, nu virker den som enhver anden fil loaded i TMPEnc.

Undskylder jeg fik svaret to gange ramte lige udfør :)
Avatar billede phcphc Nybegynder
07. maj 2003 - 19:38 #32
Som du kan se er det et års tid siden jeg stillede spørgsmålet. Siden da har jeg fået ny HD med NTFS fil-system, og kan nu grappe en hel fil på 20GB om nødvendigt. Derfor er frameserving ikke nødvendigt. Jeg fik det aldrig lært, men tak for svaret anyway.
Avatar billede foxskywalker Nybegynder
07. maj 2003 - 19:59 #33
hehe så ikke lige datoen :D