Avatar billede dalamar Nybegynder
05. juni 2002 - 14:36 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Problem med Seagate Barracuda IV 60GB

jeg har for nylig investeret i en Seagate Barracuda IV 60GB. Men desværre, så lader det til at mit motherboard ikke kan genkende det, da computeren hvergang jeg tilslutter, den blot sætter sig fast ved den allerførste skærm der vises ved opstart (i dette tilfælde "Aptiva IBM"). Mit motherboard er af typen "Aptiva 2164" og har modelnummeret 2164732. Bios er den nyeste version (66MEN4Q).
Har i nogen ide til hvad der kunne være galt?
Avatar billede pentium4 Juniormester
05. juni 2002 - 14:39 #1
Har du været inde i bios og lade den søge efter den?
Avatar billede dalamar Nybegynder
05. juni 2002 - 14:40 #2
så langt kommer jeg aldrig den sætter sig fast ved det allerførste skærmbillede der overhovedet vises.
Avatar billede pentium4 Juniormester
05. juni 2002 - 14:51 #3
Jeg kommer lige i tanke om, at der måske er noget med, at man ikke kan bruge andet end IBM-HD i de der IBM Aptiva'er...
Avatar billede dalamar Nybegynder
05. juni 2002 - 14:53 #4
det håber jeg satme ikke, for så skal jeg anskaffe nyt motherboard.
Avatar billede tblaster Nybegynder
05. juni 2002 - 15:00 #5
Har du jumpet harddisken? Jeg har oplevet at hvis harddisken ikke jumpes rigtig så er der to harddiske der køre som master eller slave og så fryser computeren. Ellers så prøv at lade seagate harddisken køre på sekundær ide controlleren. Hjælper det heller ikke så prøv kun at have din Seagate harddisk monteret uden andre harddiske.
Avatar billede scb Praktikant
05. juni 2002 - 15:00 #6
Du kan sagtens bruge andre diske i en IBM aptiva !
Har du andre diske i maskinen end den nye, for så kunne det jo være de begge stod som master.
-SCB
Avatar billede pilfinger Nybegynder
05. juni 2002 - 15:05 #7
Hvis det ikke virker kan du sætte dun seagate disk i som master en ramklods et skærmkort og ff den til at køre der fra så er der ikke så meget der kan gå galt
Avatar billede pentium4 Juniormester
05. juni 2002 - 15:10 #8
Dette er hvad der står i manualen og som kan hentes her: ftp://ftp.pc.ibm.com/pub/pccbbs/aptiva/00n4020.pdf

Two PCI local bus Enhanced IDE v1.0 compatible HD drive interfaces support:
- Pio mode up to mode 5
- DMA 32-bit access up to mode 2
- Ultra 33 Synchronous DMA up to mode 2 (33M bytes/sec.)

Så jeg tror ikke, at du kan køre med den nye HD, da det er en ATA/100-HD.
Avatar billede scb Praktikant
05. juni 2002 - 15:14 #9
Så kører den vel bare som en ATA/33 disk
-SCB
Avatar billede dalamar Nybegynder
05. juni 2002 - 15:14 #10
jeg vil prøve nogle af forslagene.
Avatar billede pentium4 Juniormester
05. juni 2002 - 15:26 #11
Ja, den vil selvfølgelig nok køre ATA/33, men den understøtter kun op til mode 2 og de nye nye kører vist nok i en højere mode.
Avatar billede pentium4 Juniormester
05. juni 2002 - 16:44 #12
Jeg har lige været inde i Sisoft Sandra og set, at min Maxtor HD kører UDMA-5 og Seagate'n kører også UDMA og han's pc understøtter "kun" DMA og ikke UDMA.
Avatar billede pilfinger Nybegynder
06. juni 2002 - 07:39 #13
SCB har ret når dit bundkort kun understøtter ATA 33 vil disken oxo kun køre ATA 33.
Avatar billede dalamar Nybegynder
06. juni 2002 - 11:05 #14
Den virkede efter jeg jumpede den...
Avatar billede dalamar Nybegynder
06. juni 2002 - 11:06 #15
så hvis tblaster lige ville lægge et svar så han kan få sine point :)
Avatar billede pentium4 Juniormester
16. juli 2002 - 14:51 #16
Er man gået i dvale eller hvad???  Husk at lukke og slukke...
Avatar billede pentium4 Juniormester
19. januar 2003 - 15:04 #17
Takker.