Avatar billede bdf Mester
04. juni 2002 - 08:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hmm... Ny harddisk men der mangler nogle GB!!!

Bundkort:..... Abit KR7A-RAID ATX
Harddisk:..... Western Digital 120GB
Styresystem:.. Windows 2000 Pro
Fil system:... NTFS

Jeg har et problem!!!
Jeg har købt en WD 120GB Harddisk, men efter jeg har sat den til kan jeg kun bruge 111GB  Hvorfor???

Jeg tænker på at købe en WD 120GB igen, for at bruge den til backup af hvad jeg har på den anden harddisk. Men hvilket program skal jeg have fat i for at når jeg lægger en fil ind på denene 120GB så bliver den automatisk kopieret til den anden 120GB??? altså hvis den ene harddisk går ned så har jeg stadig alle mine ting på den anden!!!

Avatar billede pilfinger Nybegynder
04. juni 2002 - 08:54 #1
Pga at filsystemet bruger lidt plads det kan oxo være at du skal opdatere din bios. men filsys bruger plads oxo.
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
04. juni 2002 - 08:59 #2
Prøv at gå ind på denne computer og højreklik på drev C (hvis det er drevet for din HD). Står max kapaciteten til 120gb, så er det softwaren der fylder
Avatar billede bdf Mester
04. juni 2002 - 09:00 #3
Hvad med:
Jeg tænker på at købe en WD 120GB igen, for at bruge den til backup af hvad jeg har på den anden harddisk. Men hvilket program skal jeg have fat i for at når jeg lægger en fil ind på denene 120GB så bliver den automatisk kopieret til den anden 120GB??? altså hvis den ene harddisk går ned så har jeg stadig alle mine ting på den anden!!!
Avatar billede low_tech Nybegynder
04. juni 2002 - 09:01 #4
Når HD producenterne regner en 1GB ud er det 1000000000 byts i den vriklighedens verden er det 1GB=1024MB 1MB=1024KB 1KB=1024 byts

God ide hvis du vil have høj sikkerhed, jeg ville dog vælge at stripe dem for hastighed, men det kommer jo an hvad man har liggende på sin HD.
Avatar billede bdf Mester
04. juni 2002 - 09:02 #5
respekten  <---
Når jeg klikker på drevet siger den at der er 111GB og at jeg bruger de 79GB
Avatar billede low_tech Nybegynder
04. juni 2002 - 09:03 #6
Brug dit raid til at kopier fra den ene hd til den anden!
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
04. juni 2002 - 09:05 #7
ja, så vil jeg sige at der må have stået noget med småt om at harddiskens reele plads var på 111gb, eller også har du fået en defekt harddisk

Desuden kan jeg se at du kan køre raid på dit bundkort, så hvis du har plads i kabinettet så kan du jo sætte begge harddiske til på én gang
Avatar billede bdf Mester
04. juni 2002 - 09:06 #8
Forklar det så enhver forstår det!!!:

Jeg tænker på at købe en WD 120GB igen, for at bruge den til backup af hvad jeg har på den anden harddisk. Men hvilket program skal jeg have fat i for at når jeg lægger en fil ind på denene 120GB så bliver den automatisk kopieret til den anden 120GB??? altså hvis den ene harddisk går ned så har jeg stadig alle mine ting på den anden!!!
Avatar billede low_tech Nybegynder
04. juni 2002 - 09:09 #9
info om raid typer:
http://www.webopedia.com/TERM/R/RAID.html
det du efterlyser heder raid 1
Avatar billede low_tech Nybegynder
04. juni 2002 - 09:12 #10
Bonter dine HD'er på din onbord raid controler(der skulle være 4 ide stik på dit bundkort de to er normal IDE de to andre er RAID) gå ind i bios og aktiver RAID 1 for de to HD'er, kik i manuale til dit bundkort for mere info
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
04. juni 2002 - 09:12 #11
jeg fik dette program frem efter at have søgt på raid, som er et administrationsprogram til dette formål - jeg er ikke sikker på at den kan netop det som du efterspørger, men det er måske forsøget værd

http://www.s0ftpj.org/en/tools.html