Avatar billede the-gnu.dk Nybegynder
03. juni 2002 - 15:01 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Udskriv tabelbaggrund

Kan det lade sig gøre via. hjemmesiden at styre, at der skal udskrives baggrundsfarve i en tabel?
Avatar billede knudgert Nybegynder
03. juni 2002 - 15:26 #1
Nej, kun ved at du skal bruge noget Active-X, som brugeren skal sige ja til og er de fornuftige, så siger de nej, da det udgør en potentiel sikkerhedsrisko.
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. juni 2002 - 15:27 #2
desværre. det er en printersetting i brugerens browser som du ikke har lov at pille ved.

Hvis det er til 'kun IE' og brugerne ikke har for højt et sikkerhedsniveau kan du bruge scriptX til det:
http://www.meadroid.com/scriptx/docs/printdoc.htm?static
Avatar billede cerw Nybegynder
03. juni 2002 - 15:36 #3
Både ja og nej... Du kan ikke styre det direkte fra din kode (desværre). Normalt kan det dog styres via Windows print-dialogen, hvor det manuelt kan sættes op, men jeg har faktisk også set eksempler på, at dette ikke er muligt. Det må være afhængig af hvilken printer-driver der er installeret, og hvilke services den stiller til rådighed for opsætning af udskrivning.
I MSIE4+ (og eventuelt også NN6+) er der mulighed for at styre udskrivningen, hvad angår automatisk sideskift. Ved f.eks. at anvende

<STYLE TYPE="text/css">
  P{ page-break-before: always }
</STYLE>

starter hvert afsnit på en ny side ved udskrift.
Avatar billede the-gnu.dk Nybegynder
03. juni 2002 - 15:44 #4
Uhm... Active-x er ikke godt nok! :o(
Avatar billede tjacob Juniormester
03. juni 2002 - 15:50 #5
det gør jo ikke knudgerts og cerws svar forkerte??
Avatar billede the-gnu.dk Nybegynder
03. juni 2002 - 16:20 #6
Nej okay, mit spørgsmål er ikke uddybet nok. Men mit problem bliver ikke løst af disse to svar.
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. juni 2002 - 16:23 #7
Måske ikke godt nok. men immervæk det bedste der kan bydes på.

Kan du huske for nogen år siden da faxmaskiner til papir kom frem? Og et utal antal 'smarte' sælgere spammede reklamer ud til folk og på den måde brugte alt deres papir og blæk. Det blev forbudt. og på en faxmaskine kan det forbud håndhæves. politiet kan kikke på faksen efter afsender eller evt i maskinen efter det nummer der ringede op.

På internettet kan man ikke håndhæve det. hvis du fx vælger en knaldgul baggrundsfarve har jeg ingen mulighed for at 'kræve erstatning' når min farvepatron løber tør for gul efter kun 2 siders udskrift. selvom jeg havde sat min printer til 'ignorer baggrundsfarver og billeder'.

Nok det allerbedste du kan gøre er at fortælle brugeren at du synes det er vigtigt baggrunden kommer med. og beder ham indstille sine printersetting derefter. Det virker på enhver browser. og respekterer samtidig brugerens ret til selv at vælge havd han vil bruge blæk på.

mvh JakobA
Avatar billede the-gnu.dk Nybegynder
03. juni 2002 - 16:31 #8
Men hvis Cerw og KnudGert svarer, vil jeg uddele de 50 points ligeligt for alle 3 rigtige svar.
Avatar billede knudgert Nybegynder
03. juni 2002 - 22:48 #9
Svar
Avatar billede cerw Nybegynder
04. juni 2002 - 12:45 #10
Svar (undskyld ventetiden!)