Avatar billede nanna31 Praktikant
29. maj 2002 - 20:36 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Dansk grammatik

Et eller to ord ? Findes der regler for det ?

reklamepåvirkning

reklame påvirkning
Avatar billede nuki Nybegynder
29. maj 2002 - 20:38 #1
Hmmm et eller andet med hvis man kan sige en eller et foran tror jeg ikke sikker
Avatar billede nuki Nybegynder
29. maj 2002 - 20:38 #2
Men kik på http://fiduso.dk/
Avatar billede mariegaard2 Nybegynder
29. maj 2002 - 20:39 #3
reklamepåvirkning - det er 1 ord!
Avatar billede ducks Nybegynder
29. maj 2002 - 20:39 #4
Jeg vil skyde på det er et ord, men hvis du vil være helt sikker må du læse retsskrivningsreglerne bagest i retsstavningsordbogen
Avatar billede cazzznh Nybegynder
29. maj 2002 - 20:45 #5
Eks
Skov - Hvilken skov
En Regnskov

Jeg tror ikke du kan regne reglen med en eller et
Avatar billede chris_dk Nybegynder
29. maj 2002 - 20:48 #6
1 ord uden tvivl
Avatar billede cazzznh Nybegynder
29. maj 2002 - 20:49 #7
Ligeledes er det med dit ord

En Reklame
hvilken reklame - En reklamepåvirkning !
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2002 - 20:50 #8
reklamepåvirkning findes ikke i rets´krivningsordbogen..... så skal vi ikk gå ud fra 2 ord?
Avatar billede nanna31 Praktikant
29. maj 2002 - 20:58 #9
Ja spørgsmålet er nemlig, at når ordet ikke findes i ordbogen, hvad skal man så regne med ?
Avatar billede nuki Nybegynder
29. maj 2002 - 21:06 #10
Homodreng står jo heller ikke i ordbogen
Avatar billede cazzznh Nybegynder
29. maj 2002 - 21:07 #11
Det er i et ord!
Avatar billede dcgeek Nybegynder
29. maj 2002 - 21:18 #12
I korrekt dansk er det "reklamepåvirkning", der er den korrekte sammensætning. Flere og flere bruger sammensætningen "reklame påvirking" men (kun mit, personlige gæt) det skyldes nok at vi får flere og flere engelske ord ind. I engelsk skrives det jo i 2 ord.
Efter min mening, gør det ikke noget at skrive "reklame påvirkning".
Men skal du til en dansk-prøve, vil jeg anbefale dig at skrive "reklamepåvirkning" (har selv fået fejl i engelsk fordi at jeg skrev you're istedet for you are. Det var heldigvis ikke en rigtig prøve)
Avatar billede nanna31 Praktikant
29. maj 2002 - 21:40 #13
Men hvorfor/hvornår er det i et ord så ? - så kan jeg nemlig selv afgøre sagen næste gang.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
29. maj 2002 - 21:42 #14
det er fordi at i :
reklame påvirkning

er det reklamen der bliver påvirket

i :
reklamepåvirkning
er det reklamen der påvirker noget andet.
Avatar billede j0ker Nybegynder
29. maj 2002 - 21:47 #15
Der findes regler for det - det gør der jo med alt, men som i tysk grammatik skal der tages forbehold for undtagelser.
Men hvis det er 2 navneord skal du sætte dem sammen til et ord, f.eks. skovtur.
Men der er en række undtagelser mht. udsagnsord mv.
Men så længe det er 2 navneord skal de sættes sammen!
Avatar billede egede Nybegynder
29. maj 2002 - 21:52 #16
Sammensatte navneord er ALTID ét ord.
dcqeek -> Engelsk får mere og mere indflydelse på den danske stavemåde, der er utrolig mange (selv proffesionelle, jeg så det også i en The Voicereklame[der er jeg så lidt i tvivl om der skal være sammensat ord :)]) der i stedet for et almindeligt ejefaldsS bruger 's...
Avatar billede j0ker Nybegynder
29. maj 2002 - 21:55 #17
egede: Man bruger da slet ikke 's på dansk?
Avatar billede egede Nybegynder
29. maj 2002 - 21:57 #18
Nej, man bruger bare s eller '/es (hvis det er efter et navn der slutter på s), det jeg prøvede at sige var at jeg ser flere og flere der bruger 's, som man gør i England/USA
Avatar billede fpnovell Nybegynder
30. maj 2002 - 09:50 #19
I den officielle danske retskrivning er der regler for det, ja !
I Retskrivningsordbogen 2. udgave 1996 (som er den nyeste, jeg er i besiddelse af) står reglerne i paragraf 18.
Jeg vil lægge trykket på første ord (reklame!) - hvis man er enig heri staves det ifølge reglerne i ét ord.

Dansk Sprognævn, som står for den danske retskrivning har i øvrigt hjemmesiden:

http://www.dsn.dk

,hvor du også kan finde Retskrivningsordbogen. Dog er retskrivningsreglerne ikke med i netudgaven - de findes kun i cdrom-udgaven og i den trykte bog.

mvh
fpnovell
Avatar billede fpnovell Nybegynder
30. maj 2002 - 09:56 #20
>>  egede  >>

Jeg kan ikke dy mig for at påpege, at et sammensat navneord (som du skriver) nødvendigvis MÅ være i ét ord.
Hvis det ikke var i ét ord, var det jo ikke sammensat !!!

mvh
fpnovell
Avatar billede fpnovell Nybegynder
30. maj 2002 - 10:00 #21
Reglerne om "Ét eller flere ord" FORTSÆTTER i øvrigt i paragraf 19, som omhandler tilfælde, hvor skrivemåden er uafhængig af udtalen.

Ialt fylder reglerne fem sider.

mvh
fpnovell
Avatar billede fpnovell Nybegynder
30. maj 2002 - 10:41 #22
>> Nanna31 >>
Hvis vi lige tager din kommentar:
Kommentar fra nanna31 21/02-2002 09:22:00 i spørgsmålet "getURL - for de hårde!".

Her skriver du "ovenikøbet" i ét ord. Det skal være i tre ord !!
Og hvis jeg nu skal være rigtig krakilsk, så skal du heller ikke have "t" på "samtidigt" i samme kommentar. Desuden skriver du i samme spørgsmål mindst to gange både "sålænge" og "parametren". "Så længe" er i to ord og "parametren" staves "parameteren" !

Men rent (i rent skal der være "t".... :-) ) bortset fra det skriver du smukt, og da jeg fornemmer, at du sætter pris på at skrive korrekt, har jeg valgt at gøre dig opmærksom på ovennævnte og KUN derfor. For det er absolut ikke alle, der bryder sig om at blive rettet på. De tager det meget personligt.

Ellers held og lykke med al din Flash- og ASP-programmering.

mange venlige hilsner
fpnovell
Avatar billede fpnovell Nybegynder
30. maj 2002 - 10:57 #23
Men det er da nemt at lave fejl - især i en skynding -  med de ord, der skal opdeles.
Fx skrev jeg kl. 10 "Ialt" i ét ord og det er forkert. Det er i to !

Jeg har selv slået utallige ord op de seneste to år, da jeg begyndte at skrive meget og er blevet klogere mange gange.

Andre ord fra "samme" skuffe er fx: I dag, i går, i aften, i aftes, i gang, i øvrigt, i stedet, i orden..................de skrives alle i to ord.

Der er en masse at se til, hvis man vil kunne skrive korrekt. Jeg øver mig hele tiden.

mvh
fpnovell
Avatar billede nanna31 Praktikant
30. maj 2002 - 12:16 #24
Mange tak for hjælpen, det var et godt og uddybende svar - nu er jeg også blevet klogere :)