Avatar billede jin Nybegynder
26. maj 2002 - 18:41 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken program skal der bruges ????

Davz

Når jeg har et  billed, som jeg skal have forstørret, bliver "grafiken" dårligere...
Hvilke program skal der til at få det forstørret UDEN at der bliver grimt
Avatar billede kunze Nybegynder
26. maj 2002 - 18:44 #1
Photoshop er godt til formålet.

http://adobe.com
Avatar billede prodic Mester
26. maj 2002 - 18:44 #2
Det er altid svært at forstørre et billede der består af pixegrafik.
Forestil dig at forstørre et frimærke til plakatstørrelse - det skal næsten betyde en forringelse i udseende.

Men de "gængse" programmer som Paint Shop Pro og Photoshop, kan klare tricket - men det er ikke sikkert, at dit slutresultat bliver som du ønsker.
Avatar billede jin Nybegynder
26. maj 2002 - 18:45 #3
Jeg har Photoshop men det virker ikke....Billedet bliver grimmere !!
Avatar billede codie Nybegynder
26. maj 2002 - 18:47 #4
Hvad version af Photoshop har du ?
Avatar billede kunze Nybegynder
26. maj 2002 - 18:50 #5
jin > Umuligt ? Sikekr på at du gør det rigtigt ? :)

Mvh
Kunze
http://fotx.net/kunze
Avatar billede jin Nybegynder
26. maj 2002 - 18:52 #6
Jeg har version 6.0

Billedet bliver utydligere..
Hvordan skal man da gøre..Jeg vælger Image size
Avatar billede kunze Nybegynder
26. maj 2002 - 18:52 #7
jin > Det skal blive mere utydeligt. Det er helt naturligt. :)

Mvh
Kunze
http://fotx.net/kunze
Avatar billede codie Nybegynder
26. maj 2002 - 18:55 #8
Ja, mener nu osse at det er almindeligt... Det kaldes jo pixels...
Når du udvider et billede, strækker du jo pixels... Dermed bliver de tydeligere og billedet bliver grimt at se på... :)
Avatar billede jin Nybegynder
26. maj 2002 - 19:01 #9
Er der et program der kan klarer det ?
Så det ikke bliver utydligere ?
Avatar billede prodic Mester
26. maj 2002 - 19:02 #10
jin ->Lad os bare tage den korte forklaring : Nej! :)
Avatar billede kunze Nybegynder
26. maj 2002 - 19:03 #11
jin > Det er umuligt.
Avatar billede kunze Nybegynder
26. maj 2002 - 19:03 #12
jin > Det er endda logik. :)
Avatar billede codie Nybegynder
26. maj 2002 - 19:04 #13
Jo, tror faktisk at der er en mulighed !
Hvis han nu tager hen på Billed Bladets redaktion, kan det jo være han kan få dem til det ! :D
Avatar billede kunze Nybegynder
26. maj 2002 - 19:05 #14
Hvis jeg har en firkant:
___
|...|
|___|

Og gør den større. Så bliver prikkerne indeni også større.
______
|O O O |
|      |
|______|

Mvh
Kunze
http://fotx.net/kunze
Avatar billede spe Nybegynder
26. maj 2002 - 19:09 #15
Du kan godt få Photoshop til at lægge ekstra pixels ind i dit billede og det er det der sker hvis du forstørre i Image Size og bibeholder resolution (dpi). Men det Photoshop jo så må gøre er at regne sig frem til hvordan de pixels skal se ud. Det gør Photoshop ved at se på de pixels der er i billedet fra skanningen og så regne nogle mellemværdi ud. Derfor bliver billedet sløret da det kommer til at virke som en slags farveforløb hvor farverne glider overi hinanden og der vil mangle kontrast (skarphed) i billedet.
Derfor gør man det meget nødigt.
En god grundregel er at man skanner billedet ind i den størrelse man skal bruge med den dpi der skal til for at kvaliteten er ok. Man kan godt sætte størrelsen ned på et pixelbaseret billede da Photoshop så "bare" smider de pixels væk der er for meget. Dette ødelægger ikke skarpheden på samme måde som at lægge mellemværdier ind.
Avatar billede kunze Nybegynder
26. maj 2002 - 19:11 #16
spe > Så korrekt som det kan være. :)