Avatar billede naesager Nybegynder
25. juli 2000 - 21:42 Der er 5 kommentarer og
6 løsninger

Win2k

Hejsa jeg har en maskine som har win98 dk på, her vil jeg gerne ligge win2k uk på men når jeg når til installationen hvor den skal tjekke system devices så går den i sort og kun en makør viser sig og blinker oppe i venstre hjørne hvad skal jeg gøre  kom med alle mulige  muligheder  hvis jeg skal installere win2k uk  som dual boot sammen med win98  tak

Andreas
Avatar billede twister10 Nybegynder
25. juli 2000 - 21:48 #1
Du skal ikke opgradere din win98, dvs. du skal starte din win2k fra en win98 startdiskette (Hsuk at kopiere smartdrv.exe) derover og køre den, ellers går det MEGET laaangsomt :-)

Her går du over på din win2k cd, ind i biblioteket
i386

herefter skriver du LOCK
og svarer JA til spørgsmålet

Herefter skriver du WINNT også kører det :-)

Når den sprøger om at ændre filtypen på din partition, så fortæller du den bare at du ikke ønsker at lave nogen ændringer, så kører det hele af sig selv :-)
Avatar billede keysersoze Guru
25. juli 2000 - 21:49 #2
hvorfor vil du egentlig også gøre det??? jeg kunne forstå hvis du ville gøre det med Linux - men hvorfor dual boot med 98/2000?
Avatar billede twister10 Nybegynder
25. juli 2000 - 21:52 #3
>>keysersoze

Det er en fordel for nogle af de gamle spil, med mindre man har en hurtig computer, jeg regner da med at det er derfor :-)

jeg har selv noget software til noget HW hvor der ikke er kommet noget endnu, so regel noget gammelt :-)
Avatar billede hanno Nybegynder
25. juli 2000 - 22:34 #4
Jeg ville nok vælge at installere fra Windows 98 (Svare nej til at opgradere og derefter køre Winnt/winnt32).

Dermed slipper du for at lave startdiskette mv...

\\\\Hanno
Avatar billede double-g Juniormester
25. juli 2000 - 23:56 #5

Der sker ikke spor ved at sige ja til at opdatere. Man skal bare senere ind under >avanceret< i installationsmenuen og markere at man selv vil vælge hvilken partition man vil installere på.
Avatar billede driis Nybegynder
26. juli 2000 - 00:01 #6
Sidder disken, der skal installeres til, på en ATA66 controller? Ved nogle ATA66 controllere (bl.a. HighPoint HPT366) skal der installeres en driver før selve installationen går i gang, ellers går den kold netop på det sted, du beskriver. Løsning: På et tidspunkt før den går kold står der i nederste linje på skærmen: \"Press F6 if you need to install a third-party SCSI or RAID driver\". Her trykker du F6 og smider den til controlleren medleverede driverdiskette i drevet og ellers følger instruktionerne på skærmen for at installere driveren. Så burde det køre, hvis det er det, der er problemet her.

twister10>>Hvad gør LOCK?
Avatar billede driis Nybegynder
26. juli 2000 - 00:04 #7
double-g m.fl.>> Ja, men han kan sikkert sagtens selv finde ud af at sætte Win2K op på den rigtige partition - Spørgsmålet går på, at installationen går ned, før den er fuldført.
Avatar billede twister10 Nybegynder
26. juli 2000 - 00:05 #8
driis>>

Ja :-) Den ligger sådan set kun i WIN98, men hvis han bruger den så låser den maskinen med det samme han skriver winnt, for at beskytte computeren med direkte diskadgang, dette deaktiverer man her :-)
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2000 - 01:28 #9
For mig ser det nu ud til at naesager, har planer om at lægge win2000 på samme partition, som win98.

Det mener jeg er noget rod, hvis man senere fortryder. Jeg har også hørt at det kan give driverproblemer, hvis win2000 går ind og retter i noget som win98 bruger.

Jeg syntes det er meget behagelig og mageligt at kunne have både Windows 98 og Windows 2000 på samme Pc’er. visse ting går letter i Windows 2000 end i Windows 98 og omvendt.

Har man det ene system under uopdatering, så er det rat at kunne bruge det andet i stedet.

Jeg har ikke haft nogen form for installations vanskeligheder med 2000 andet end, at systemet kunne ikke i første omgang bruge mit interne modem p.g.a manglende driver. Denne er kommet til senere og nu køre det for det meste som en drøm.

Der er dog en ting som undre mig. Hvorfor kan jeg bruge dvale funktionen i Windows 2000. De samme faneblade findes også under Windows 98, men her virker dvale ikke.

En anden lille ting som jeg godt kunne tænke mig, at få rettet på i Windows 2000, er hvis systemet vil undersøge filtstrukturen under opstart, så er der en nedtælling inden undersøgelsen går i gang. Denne nedtælling ville jeg gerne have kortet af, men har ikke kunnet finde den rette fil endnu.

Så lige en ting til. Windows 2000 er en \"dame\" som ønsker plads, så hvis man ønsker stabil kørsel af systemet, så skal man påregne mindst 128 MB Ram. \"Damen\" føler sig klemt med 64 MB Ram, og har der ind i mellem brug for kunstig åndedræt. MemTurbo.
Avatar billede renis Nybegynder
27. juli 2000 - 06:57 #10
Jeg køre selv dualboot med win98 og win2000 server. Jeg anbefaler at du laver 3 drev på maskinen enten ved at partioner eller flere disk i. På denne måde kan du også køre NTFS med din win2000, du kan dog ikke se dette drev når du starter win98 op. - Du starter så med at installer win98 på F.eks. D-drevet, så finder den selv ud af at lægge bootsektor og systemfiler på C-Drevet.
Derefter installer du bare win2000 normalt, men husker at lægge den på E-Drevet.
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2000 - 10:13 #11
Ved at bibeholde Fat 32 filsystem under windows 2000, kan du arbejde med alle filer fra begge systemer. Dette kan både være praktiks og samtidig pladsbesparende. Man kan ogås bruge samme partition til backup til begge systemer, så backup ikke ligger på en partition med system.