Avatar billede bennetsen Nybegynder
23. maj 2002 - 20:48 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

Gradient i photoshop

Hej Jeg er ny i Photoshop og vil gerne vide hvordan man laver dette logo (gerne en trin for trin guide).

Logoet findes her i en grim udgave:
http://www.kmk.dk/fvuinfo/logo.gif
Avatar billede c0d3r Nybegynder
23. maj 2002 - 20:51 #1
det kunne jeg egentligt også godt tænke mig at vide - så jeg hænger lige på og ser om der komemr et svær :]
Avatar billede chokobear_dk Nybegynder
23. maj 2002 - 20:52 #2
følger lige den her
Avatar billede rfogh Nybegynder
23. maj 2002 - 20:54 #3
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2002 - 20:54 #4
Giv mig et par minutter, så laver jeg en udførlig guide til dig.
Avatar billede ckh Nybegynder
23. maj 2002 - 20:57 #5
Skal det være med det "hakkede" farveforløb ?
Avatar billede bennetsen Nybegynder
23. maj 2002 - 20:58 #6
Dette er jo en guide på en almindelig gradient eller hvad?
Avatar billede ckh Nybegynder
23. maj 2002 - 21:00 #7
Hakket farveforløb:

Efter min mening kunne det gøres ved at lave et farveforløb fra blå til hvid og derefter gemme det som gif med et meget begrænset antal farver.

Derved forsøger filen at tilnærme sig farveforløbet, men får nogle meget skarpe farveovergange.

/ckh
Avatar billede bennetsen Nybegynder
23. maj 2002 - 21:00 #8
Det skal være uden det hakkede :-) Logoet er taget fra en pdf-fil, så den er lidt hakket.
Avatar billede rfogh Nybegynder
23. maj 2002 - 21:00 #9
Er det ikke det du skal bruge?
Undskyld, så :)
Avatar billede ckh Nybegynder
23. maj 2002 - 21:01 #10
Nååå jeg kunne sq heller ikke lige forestille mig at det var det du rent faktisk ville have  :)
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2002 - 21:02 #11
Opret et billede i den størrelse du ønsker.
Vælg derefter Marquee-værktøjet og lav en firkant i en passende størrelse.
Vælg så Select->Modify->Smooth og ca. 10 pixels.
Så vælger du Gradient værktøjet, med dine farver valgt som forgrund/baggrund. Så laver du en gradient fra den ene side til den anden. Den skal gå inden i den selection du lavede før.
Så har du farveforløbet.
Så vælger du Select->Modify->Contract og ca. 10 pixels.
Den nye selection fylder du så ud med hvid.
Nu vælger du Select->Contract igen, og ca. 10 pixels.

Så kan du skrive din tekst - og så burde den være i vinkel.

Jeg har måske forklaret det for hurtigt, men det tager vi som det kommer.
Avatar billede bennetsen Nybegynder
23. maj 2002 - 21:04 #12
Den prøver jeg lige prodic :-)
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2002 - 21:07 #13
Lige en tilføjelse. Efter at du har lavet din gradient så skal du lave et nyt layer og så fotsætte.
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2002 - 21:11 #14
Lige én ting til - efter den sidste contract skal du naturligvis trykke på delete for at fjerne det overskydende hvide.
Avatar billede spe Nybegynder
23. maj 2002 - 21:12 #15
Var også igang med en beskrivelse ligende prodic :-)

Men suppleret med et gradient fra hvid til grå som fyldes i teksten som sidste trin.
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2002 - 21:15 #16
Spe->Tak for supplementet. :)
Avatar billede bennetsen Nybegynder
23. maj 2002 - 21:29 #17
Det kan jeg sg ikke få til at virke. Jeg er total begynder i photoshop.
Jeg kan godt få den blå farveforløb, men så..
Hvordan laver jeg farveforløbet på teksten og hvordan kommer den hvide ramme mellem den blå ramme og den blå farveforløb.

Kunne jeg lære noget af et photoshop eksempel eller er jeg bare for dum :-)
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2002 - 21:32 #18
Glem teksten til sidst.

Når du har lavet farveforløbet, så laver du et ekstra lag/layer.
Derpå vælger du Select->Modify->Contract. Fylder så ud med hvid. Vælger Contract igen, og trykker på delete.

Så har du den hvide kant for sig selv, og kan i midten se farveforløbet nedenunder.

Teksten tager vi senere, når det andet er lykkedes. Det kan spe måske forklare ;-)
Avatar billede spe Nybegynder
23. maj 2002 - 21:34 #19
Du er ikke for dum bare uerfaren udi Photoshop.

For at lave farveforløb på teksten skal du vælge det ud f.eks med tryllestaven. Lave dit forløb og trække forløbet fra den ene side af tekstselektionen til den anden.
Avatar billede spe Nybegynder
23. maj 2002 - 21:54 #20
Som jeg skrev var jeg ved at lave en beskrivelse der lignede prodic men dog med lidt flere trin.
nemmelig:
Lav et nyt dokument med hvid som contents.
Find Layer paletten frem, lav et nyt lag (kan du gøre fra palettens sidemenu)
Med det nye lag aktivt:
Lav en selektion med rektangel selektionsværktøjet.
Vælg Select-->Modify-->Smooth--> ca. 10 pixels
Fyld blåt i.
Stadig med selektionen aktiv Select-->Modify-->Contract-->ca. 10 pixels
Fyld hvid i.
Stadig med selektionen aktiv Select-->Modify-->Contract-->ca. 10 pixels
Fyld blå i.
Stadig med dit nye lag aktivt gå til menuen Layer-->Add Layer Mask-->Reveal All
Dette giver en ekstra firkant til højre i layer paletten. Klik på den denne firkant så du er sikker på den er aktiv.
Lav et forløb fra hvid til sort og træk forløbet fra venstre kant af dit logo til højre kant.
Nu skulle den blå farve gerne være helt blå til venstre og langsomt gå over i hvid mod højre.
Lav et nyt lag
Vælg tekst-værktøjet. I statusbjælken øverst under menuerne vælger du nr. 2 ikon, det tekstværktøj der "kun" laver en selektion i samme form som en teksten (holder du musen henover ikonet får du teksten "create a mask or selection" frem).
Skriv teksten. Du får blot en selektion.
Lav et forløb fra hvid til grå og træk det fra venstre kant af din tekstselektion og til højre kant.
Avatar billede bennetsen Nybegynder
23. maj 2002 - 21:58 #21
Nu fik jeg lavet det hele undtagen teksten -)
Når jeg bruger tryllestaven, så bliver teksten fint markeret (der danser myrer rund om teksten), men når jeg vil bruge gradiant er der en forbudt skilt. Jeg har oprettet et nyt lag til teksten.
Hvad gør jeg galt?
Et andet spørgsmål er - hvordan kan jeg giebåde prodic og spe 30 points ?
Avatar billede spe Nybegynder
23. maj 2002 - 22:04 #22
Når du har fået valgt teksten ud så lave et nyt lag og fyld gradient i.
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2002 - 22:06 #23
Du opretter bare endnu et lag, hvori du laver gradienten til din tekst.
Du har markeret teksten, og kan derfor sagtens anvende selectionen i et nyt lag.

har du prøvet det?

Ang. pointene - hvis du forhøjer til 60(30*2), så kan du ved at vælge spe's og mit "navn" i boksen uddele 30 point til os hver. Systemet fordeler dem automatisk såfremt at du har valgt begge navne.
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2002 - 22:10 #24
Spe - er der nogen speciel grund til at du vil lave en layer mask på hele området?
Kan godt følge effekten, undrer mig bare overfor, da du kan opnå samme effekt uden at anvende den og stadigvæk have flere ændringsmuligheder senere.
Men metoden er rigtig nok, effekten er som den skal være. Ville bare høre om der var en speciel årsag, som jeg ikke lige kan følge dig i.
Avatar billede bennetsen Nybegynder
23. maj 2002 - 22:12 #25
Det lykkedes - mange tak for hjælpen .-)
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2002 - 22:15 #26
Tak for pointene - håber det lykkedes tilfredsstillende.
Og bliv nu ikke for hooked på Photoshop - det ender med at blive en besættelse ;-)
Avatar billede spe Nybegynder
23. maj 2002 - 22:17 #27
Nej, ingen speciel grund blot det første indfald da jeg læste spørgsmålet.
Avatar billede prodic Mester
23. maj 2002 - 22:18 #28
Spe - Tænkte det nok. Ville bare høre om du havde en skummel bagtanke bag. :)
Avatar billede spe Nybegynder
23. maj 2002 - 22:23 #29
Selv tak .-)
Avatar billede backside Nybegynder
24. maj 2002 - 01:19 #30
Hmm, kan man ikke bare bruge "Gradient overlay" på hvert layer?
Det ville da være min første ide hvis jeg skulle lave det.