Avatar billede jemt Nybegynder
19. maj 2002 - 13:04 Der er 24 kommentarer og
5 løsninger

Tysk land - muren

Hej. Nogen der kan give adresser til sites omhandlende  tysk historie før, under og efter muren ?

Avatar billede h_lecter Nybegynder
19. maj 2002 - 13:05 #1
Avatar billede h_lecter Nybegynder
19. maj 2002 - 13:06 #2
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
19. maj 2002 - 13:06 #3
Avatar billede h_lecter Nybegynder
19. maj 2002 - 13:07 #4
Avatar billede kristinex Nybegynder
19. maj 2002 - 13:08 #5
http://www.1960erne.dk/veberlinmuren.php

...eller søg på www.google.com - der findes masser af stof om Berlin muren!
Avatar billede kristinex Nybegynder
19. maj 2002 - 13:08 #6
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2002 - 13:09 #7
uhhh jeg har et rigtig godt link...øjeblik
Avatar billede klgn Nybegynder
19. maj 2002 - 13:09 #8
jemt>> Er der noget særligt, du vil vide??
Avatar billede dumdum Nybegynder
19. maj 2002 - 13:10 #9
http://www.mauer-museum.com/
Et besøg værd - også en masse om Checkpoint Charlie.

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede jemt Nybegynder
19. maj 2002 - 13:10 #10
jeg har selv haft fat i alt fra leksikon.org :o)
Men kigger lige  på det andet..
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2002 - 13:11 #11
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2002 - 13:11 #12
Klik på billedet nede i højre hjørne.
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2002 - 13:13 #13
På siden kan du forneden vælg dansk som sprog.
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2002 - 13:13 #14
under preferences
Avatar billede jemt Nybegynder
19. maj 2002 - 13:13 #15
For at fortælle hvad det skal bruges til:

Jeg skal lave en tysk stil (Niveau: 1. G) på 3000 anslag. Emnet skal omhandle tiden før, under og efter muren. Om jeg vil skrive om selve historien, eller blot lave en historie (evt. om en person der flygter) er for mig frit stillet.. Så alt der omhandler muren har altså interesse.

Og så vil jeg i øvrigt sige mange tak for links..
Jeg begynder at kigge på dem nu

Men skriv ENDELIG flere - der er brug for dem :o)
Avatar billede dumdum Nybegynder
19. maj 2002 - 13:16 #16
Det var ellers godt nok noget af en bred problemformulering du har kastet der ud i dér...

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2002 - 13:16 #17
Den side jeg anbefalede er der også videoklip + interviews m.m.
Avatar billede jemt Nybegynder
19. maj 2002 - 13:23 #18
DumDum > Ja, der er noget at ta' fat i :o)
Men jeg har naturligvis i sinde at indskrænke det en hel del. I øjeblikket er jeg blot ved at finde information. Herefter beslutter jeg må så for det overordnede emne. Man får jo en masse fede ideer under alt denne læsning :o)
Avatar billede dumdum Nybegynder
19. maj 2002 - 13:29 #19
jemt>> Det er nogle ret interessant situationer med eksempelvis overløbere, eksempelvis Peter Fechter, der blev skudt på selve muren, mens hans kammerat slap over. Fra Vesttyskland blev der kastet forbindinger etc over til ham, men de russiske soldater gjorde intet. Der er også situationer med folk der boede i lejligheder, der havde vinduer ud til vesttyskland, hvor det vesttyske brandvæsen holdt store klæder ud, som beboerne kunne springe ned på og dermed være i Vest. Også situationen hvor de allierede og Rusland stillede op med få hundrede meters afstand fra hinanden med deres panser. Ak ja, der er en del...

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2002 - 13:33 #20
Avatar billede jemt Nybegynder
19. maj 2002 - 13:42 #21
dumdum > Jeps, der er rigtig mange gode aspekter. det er næsten svært at vælge. har du flere detaljer om Peter Fechter ?
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2002 - 13:44 #22
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2002 - 13:44 #23
hhmmmm glem det.
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2002 - 13:45 #24
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2002 - 13:47 #25
Avatar billede dumdum Nybegynder
19. maj 2002 - 13:58 #26
Med det sidste af Schulzes links har han ramt et interessant billede af fechter efter han er blevet skudt. På billede ligger han og forbløder. Et andet berømt foto er et hvor han bliver båret væk af soldater til et sygehus - men på det tidspunkt er han død.

Men fechterhistorien er umiddelbart den jeg ville finde mest interessant og dramatisk.

www.fotx.net/dumdum
Avatar billede jemt Nybegynder
19. maj 2002 - 14:13 #27
jeg kigger på det..
Avatar billede jemt Nybegynder
20. maj 2002 - 21:47 #28
Mange tak for hjælpen. Der var mange gode links :o)
Avatar billede dumdum Nybegynder
20. maj 2002 - 22:08 #29
Tak for pointsene... Held og lykke med'et... :)

www.fotx.net/dumdum