Avatar billede bue_m Nybegynder
18. maj 2002 - 15:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

flere ip-numre under XP

På min windows XP maskine vil jeg gerne have et dhcp tildelt ip-nummer fra stofanet og et statisk ip-nummer til brug til hjemmenetværket. Det skal være på samme netkort. Jeg har fundet, hvor man skal slå det til og har gjort det. problemet er bare, at det statiske ip-nummer ikke fungerer med de opsætning. Jeg kan ikke pinge nogen computere på det c-class netværk (192.168.1.0) den er på. Det virker uden problemer, når der ikke er et dhcp tildelt ip-nummer.
Jeg har angivet gateways på begge net.
Hvordan får jeg det til at virke? Skal/kan jeg på en eller anden måde definere, hvilket net den skal søge på først, og at den skal søge på begge net, på trods af, at der er gateways på begge net.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2002 - 15:17 #1
Du kan sagtens få tildelt en fast ip-adresse fra stofanet.
Ved ikke om det kan bruges til noget i din situation.
Avatar billede bue_m Nybegynder
18. maj 2002 - 15:19 #2
Nej, ikke i denne situation. Desværre.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2002 - 15:19 #3
Hmm det må være et DNS problem.
Avatar billede bue_m Nybegynder
18. maj 2002 - 15:22 #4
Nope, jeg bruger ikke dns, når jeg pinger på ip-numrene.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2002 - 15:24 #5
Altså jeg har løst problemet ved at smide 2 netkort i den pc der er koblet på stofa.
Avatar billede bue_m Nybegynder
18. maj 2002 - 15:37 #6
Det har jeg også gjort på et tidspunkt, men situationen er lidt speget.
Alle computerne, serveren (linux RedHat 7.2 på noget gammelt lort) og stofas modem er tilsluttet den samme switch. Som udgangspunkt skal internettet trækkes gennem linuxserveren, for at alle kan være på samtidig. Men den går ned en gang imellem, så når det sker, vil jeg gerne have, at den enkelte computer kan trække internet udenom serveren og uden, at man ændrer i opsætningen.
Derfor har jeg brug for to ip-numre per computer på et netkort.

Jeg ved godt, der kan være en række problemer med at få det til at virke udover det her.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2002 - 15:40 #7
Du kan faktisk køre stofa over en router, så er dit problem også løst. D-link 800 og et eller andet hedder det vist.
Avatar billede bue_m Nybegynder
18. maj 2002 - 15:46 #8
Ja, men det koster penge. Det er selvfølgelig ikke så dyrt, men alligevel.
Ja, jeg ved jeg er besværlig.
Avatar billede konex Nybegynder
19. maj 2002 - 12:03 #9
inden under ip/tcp indstillinger i XP er der mulighed for at sættet den op til DCHP og samtidig til en Alternativ Konfiguration.
Avatar billede bue_m Nybegynder
20. maj 2002 - 23:27 #10
Som jeg har skrevet, så har jeg fundet det sted og slået det til, så i princippet skulle det virke, men det gør ikke, og det er det, der er problemet.
Avatar billede bue_m Nybegynder
20. maj 2002 - 23:36 #11
Spørgsmålet er flyttet til kategorien netværk som spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/214004