Avatar billede cyber-jack Nybegynder
16. maj 2002 - 13:12 Der er 8 kommentarer

-12V ????

PC:
Jeg har for nyligt købt en PC (DFI motherbord,AMD K7 1800+ CPU, 512MB PC2100 DDR-RAM,Nvidia GeForce3 Ti200 64MB DDR AGPGrafikkort, 300W Miditower ATX Kabinet
), og derefter installerede jeg Hardwaredoctor, som fuldte med.

Problem:
Hardwaredoctor kommer med en fejlmeddelelse om -12V som er på -13.9V

Spørgsmål:
1. Hvad er -12V ?
2. Er det et problem?
3. Hvad kan jeg gøre ved det?
Avatar billede backside Nybegynder
16. maj 2002 - 13:18 #1
Hvad siger bios?
Det er ikke altid de programmer er helt pålidelige.
Avatar billede scb Praktikant
16. maj 2002 - 13:28 #2
-12 v spændingen bliver kun brugt i forbindelse med de serielle porte, og om det er -12 v eller - 14 v har ikke nogen betydning, men mon ikke det er programmet der viser forkert.
-SCB
Avatar billede cyber-jack Nybegynder
16. maj 2002 - 13:34 #3
For 80 point forventer jeg et lidt bedre svar.... men tak alligevel
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. maj 2002 - 13:41 #4
scb har ret, det er til serielle porte og den spænding er ikke kritisk, den skal blot låse eller åbne porten effektivt når den får besked på det via AT kommandoer.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. maj 2002 - 13:42 #5
vil du være helt sikker så mål spændingen med et multimeter, det vil nok være mere korrekt udlæst på den måde.
Avatar billede cyber-jack Nybegynder
16. maj 2002 - 13:52 #6
fejlmeddelelsen kan ikke have noget at gøre med at min comp. tit fryser i 3D spil/prog. ?
Avatar billede cyber-jack Nybegynder
16. maj 2002 - 14:11 #7
PS. hvordan kan man have -12V ...minus strøm?, kan det lade sig gøre?
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. maj 2002 - 14:58 #8
at lave en minus spænding er ikke noget problem, ensretteren er blot vendt 180 grader og en der til egnet stabilisator er brugt ;o)

Det med at den fryser er som regle noget med hardwaren der ikke kører som det skal, det kan f.eks. være rammen der er sat til en hastighed de ikke er beregnet på, derfor er det vigtigt at man i bios bruger Load Default Setup eller Optimized settings.