Avatar billede jp1406 Nybegynder
12. maj 2002 - 23:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sikkerhed på¨netværk

Situation

Der ønskes at dele en ADSL forbindelse.

ADSL forbindelsen er tilsluttet et netværk direkte routeren. Efter routren er netværket ret åben, da der bliver delt en række mapper/printer/server. Der er et ønske om at tilslutte et andet netværk til routeren/ADSL forbindelsen som på ingen måde må kunne se det første netværk. DVS at de 2 netværk ikke må kunne se hinanden.

Hvis de første problem kan løses opstår der et nyt problem. Hvordan undgået det at det nye netværk kan lægge beslag på båndbreden. DVS at det nyværende netværk skal have første priotet med hensyn til båndbrede

Findes der rimelige (læs økonomiske og for gør det selv manden)løsninger på ovenævnte problemstilling

Jørgen Pedersen
Avatar billede thomasledet Nybegynder
12. maj 2002 - 23:42 #1
en standard router kan ikke løse dette problem...

en rigtig vlan switch (PÆNT dyr) er påkrævet for 100% at seperere disse to netværk... eller også en lille maskine, der agerer router...

adsl routeren kunne så være koblet til denne maskine med et netkort... hvert af de to subnets er derefter koblet på routermaskinen på hvert deres netkort... med andre ord er der 3 netkort i denne maskine... derefter skulle opsætning af routeren ikke være så svær...

af styresystem til denne router vil jeg anbefale linux med iptables/netfilter til routing... denne løsning er _forholdsvist_ billig...

en gammel maskine: 500-1500kr... en lille pentium eller stor 486'er skulle kunne gøre tricket...
3 netkort: 450kr (ca 150kr/stk)
linux: gratis

i alt: 2000kr... maksimalt... en vlan switch er en del dyrere...
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. maj 2002 - 01:37 #2
Du kan læse alt hvad du har brug for om den løsning Thomas beskriver med linux har http://www.sslug.dk/linuxbog hent bogen "Linux - Friheden til sikkerhed på internettet" Løsningen kaldes en DMZ løsning

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede jp1406 Nybegynder
14. maj 2002 - 14:53 #3
Løser denne løsning problemet med båndbredte
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. maj 2002 - 17:15 #4
Det vil det til en vis grad, selvom det oftest er sikkerheds spørgsmål, der gør at man anvender DMZ. Ved at placere dine usikre tjenester på det tredie ben vil den trafik der g år til disse ikke genere trafikken på dit interne netværk og en e.v.t. kompromittering af sikkerheden via huller i de usikker tjenester vil ikke nødvendigvis berøre dit interne netværk.
Avatar billede itbjarne Nybegynder
23. juni 2002 - 01:51 #5
Jeg er ikke sikker på en router ikke kan løse problemet. Har før arbejdet med Cisco, og hvis du har en router med 3 netinterfaces kan du v.h.a ACL (Access Control List) udmaske sådan at 2 af tilslutningerne ikke kan se hinanden men de kan begge se den 3. tilslutning (ADSL). Jeg mener også man kan tvinge båndbredden ned sådan at man kan begrænse båndbredden - dvs. så man ikke bruger hele båndbredden på et enkelt interface. Alternativt er QOS (Quality Of Service) en mere professionel løsning hvor man kan garantere båndbredde til forskellige services eller forbindelser.