Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 17:33 Der er 63 kommentarer og
2 løsninger

BIOS fejlkode

Jeg er løbet ind i et kæmpe problem. Min computer gider ikke starte. Jeg modtager en fejlkode fra BIOS umiddelbat efter optælling af RAM. Fejlkoden står ikke i manualen. BIOSn bipper, som følgende: biiiip bip bip (et sekunds pause) båp båp <---- disse to er korte, men meget dybere end de første to). Jeg aner ikke hvad problemet er. Computeren frøs pludselig skærmen og ved næste opstart fremkom disse bips. Jeg genstartede og computeren virkede. Men ak, ved næste opstart kunne den slet ikke fremtvinge et billede på skærmen, der altså står sort, samtidig med at man kan høre rammene tælle op.

Jeg mistænker et varmeproblem, da jeg før har haft dette, men jeg har dog uden problemer kørt i 2 måneder uden problemer, og derfor syntes jeg dette er lidt mystisk. Er der nogen der kender denne fejlkode, og hvad skal det til for at løse problemet??????

Plz svar hurtigt og præcist ikke de der svar hvor man henvises til en anden side.
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2002 - 17:43 #2
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 17:44 #3
Det er et A7V266-E tror det er Awards
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 17:48 #4
I stedet for links, kan I ikke komme med et svar???
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 17:50 #5
reset din bios
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 17:52 #6
tag batteriet ud et øjeblik, genindsæt det.

Prøv at rykke bioskredsen på plads, næsten den eneste kreds der sidder i en sokkel og lige i nærheden af det runde batteri!
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 17:53 #7
rykke=trykke even
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 17:54 #8
hvis du mistænker at det er et varmeproblem skulle du måske lige checke om diverse blæsere er fri for støv og snavs, evt. er gået i stå!
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 17:56 #9
tror du det hjælper retaxes?
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 17:58 #10
alle blæsere virker.

hvad mener du med en bioskreds?

kender du bundkortet A7V266-E. Der er et batteri og et par ben til en jumper ved siden af. Skal jeg tage batteriet ud og sætte en jumper på, og derefter tage jumperen af og batteriet på??
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 17:59 #11
det er det der er sjovt. Blæserene har kørt normalt, og inde i ASUS PROBE har temperaturen aldrig overskredet 56 på en Athlon XP 1800+. Det er underligt hvis det er et varmerpoblem
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 18:13 #12
nej, med den temp kan det ikke være et CPU problem!

du kan nok nøjes med at tage batteriet ud i et minuts tid, husk at slukke computeren.

Bioskredsen eller CMOS sidder i umiddelbar nærhed af batteriet, den sidder i en IC sokkel, de kan sommetider være lidt irret og så kan det hjælpe at trykke den på plads.
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 18:13 #13
Det er et spøjst problem.

Nogen gange kan den godt starte op i BIOS'n, men så virker tastaturet ikke. Hvis du genstarter herefter tæller den ikke engang rammene op. Den lader ikke til, at bippe de der sjove bip længerer.
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 18:14 #14
En IC sokkel?

Jeg har prøvet det med batteriet, det resulterede i ovenstående forklaring
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 18:19 #15
Hvor sidder den der IC sokkel på mit bundkort, så vidt jeg kan se sidder der intet i nærheden andet end et par PCI slots og et par jumperen der styrer noget helt tredje
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 18:42 #16
IC'en er ca. 3,5 til 4 cm. i længden og sort.
Du kan også se at benene går ned i soklen.
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 18:52 #17
hvis vi antager at dette ikke er problemet hvad kan det så være???
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 18:53 #18
er IC'en den der sidder en blæser ovenpå, for der er da ikke andre ting der sidder i en sokkel i nærheden
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 19:00 #19
nej, sidder der en blæser på den, er det enten CPU'en eller grafikkortet.

Desværre kender jeg ikke dit bundkort, men du kan se det i manualen over bundkortet.

Hvis det ikke er det kan det være alt fra bundkort, CPU, ram eller din strømforsyning.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. maj 2002 - 19:01 #20
retaxes => de bruger ikke de "gamle" IC'er mere!

de bruger de nye firkantedet der sidder i en lille sokel
http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7v266-e/overview.htm
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 19:04 #21
yep, men det sjove er at netop min fejlbesked ikke står i manualen, og hvad angår CPU'en så har det hele tiden været blæser på den. Så skal det være en eller anden form for pludselig nedbrydning?????

Det kan måske også være BIOSn selv der er død. Nogen gange kan man under opstart godt komme ind i BIOS'n og skærmbilledet kommer frem, men så virker tastaturet ikkke.

Noget andet er, at hver gang jeg har pillet ved strømforsyningen, så kan BIOS ikke huske noget, og den tror det er første gang den starter op. Dette er da ikke normalt eller er det?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. maj 2002 - 19:04 #22
whiteclaw => har du andre RAM at prøve med?

det kunne være defekte RAM, hvis du har mere end en ram kold i, så pil de andre ud så der KUN sidder en i Dimm1
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 19:04 #23
rkhdk> fint, så kan vi se bort fra de gamle sokler ;o)
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 19:05 #24
ved du hvad problemet er rkhdk?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 19:05 #25
har du mulighed for at låne en anden strømforsyning!
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 19:05 #26
ved nogen af jer om det skal sidde en jumper på de to ben lige ved siden af batteriet på mit bundkor?
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 19:06 #27
hvorfor skulle det være den?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 19:06 #28
du skal sætte jumperen til off, ellers nulstiller den bios hele tiden eller også starter din PC ikke.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 19:07 #29
en strømforsyning kan godt ha' en periodisk fejl, selvom det hører til sjældenhederne.
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 19:09 #30
hvorfor kan jeg så nogen gange godt på billedet frem og komme ind i BIOS, hvor tastaturet bare ikke virker????
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 19:09 #31
er det af betydning i hvilken sokkel RAM'n sidder i??
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 19:11 #32
hmm, godt spørgsmål, har aldrig været ude for at keyboard skulle svigt, prøv at Loade Default Setup i bios.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 19:12 #33
på nyere bundkort er det ikke kritisk hvor ramblokkene sidder og i hvilken rækkefølge, det finder bios selv ud af.
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 19:12 #34
hvordan??????

jeg kommer jo aldrig derind. Skærmen er konstant sort husker du nok
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 19:14 #35
Det med at tastaturet ikke virker tror jeg faktisk er ret vigtigt
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 19:15 #36
kommer der bip når du starter compen og hvor mange?

Kan du se om den skriver noget om dit grafikkort, det skulle du kunne se.
Det skal være inden bios går i gang med POST
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. maj 2002 - 19:18 #37
vedr. og rammme skal sidde i en bedstem sokkel.
start altid med Dimm1 (eller sæt den største ram klods i den!)
du kan se hvilken der er dimm1 i din manual

prøv at pil dit grafikkort op af bundkortet, og sæt det der efter ned i igen *husk at den skal sidde HELT nede i soklen!*
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 19:18 #38
jeg kan intet se, grafikkortet når ikke at starte op

den bippede først en lang og så to korte og derefter to dybe korte

men gæt hvad, denne gang jeg startede op kom den med tre korte. Herefter gik den i selvsving med de der konstante korte bip der betyder overheating
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. maj 2002 - 19:26 #39
hvis den siger

bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip

så er det grafikkort fejl! prøv det jeg skrev før!

hvis den siger

bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip med skiftene frekvens *ambulance* så er det overheating
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 19:31 #40
det var ikke med skiftende frekvens
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 19:32 #41
prøver lige grafikkortet.....hvad kan biiiiip bip bip være??
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. maj 2002 - 19:44 #42
så er det at du skal se i de links der er bragt først i spm.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. maj 2002 - 19:48 #43
har du prøvet det jeg skrev med at tage grafikkortet op, og sætte det ned igen.. der skal nogle gang bruges lidt krafter for at få kortet HELT i bund!
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 20:19 #44
ja det har jeg prøvet og jg har også prøvet at stramme køleren, ved du hvad

biiiiip bip bip "pause" båp båp betyder? (de to båpper forekommer omkring et sekund efter de andre)?
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 20:19 #45
det virkede ikke
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. maj 2002 - 20:51 #46
jeg har ingen ide andet en RAM fejl!

så nogle af de bip koder igennem.. og det lyder som ram fejl!
Avatar billede whiteclaw Praktikant
11. maj 2002 - 21:09 #47
Det er ikke en RAM-fejl, jeg har haft taget RAMmene ud og det lyder helt
anderledes
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. maj 2002 - 21:30 #48
du skal IKKE tage rammene ud.. men prøve med nogle andre ram eller prøve dine i en anden PC!
Avatar billede whiteclaw Praktikant
12. maj 2002 - 10:11 #49
jeg vil senere idag prøve med andre RAM, men lige nu har problemet faktisk udviklet sig. Nogen gange under opstart kommmer der et billede frem, men så fryser / stopper computeren under dette. Den stopper under det der hedder PNP initialise eller sådan noget, umiddelbart efter RAM optælling. En gang kom jeg succesfuld ind i BIOS'n med da jeg gik ind under feltet chipkonfiguration, så blev skærmen sort og computeren døde. En anden gang nåede den helt til windows opstart, men her frøs den under scandisk. Det lyder meget som en RAM fejl, men hvis vi lige holder denne ude:

Kan nogen så finde ud af samtlige fejlkodebipning på denne BIOS:

AWARD MEDAILLION BIOS v6.0
ASUS A7V266-E ACPI BIOS Rev. 1004B

Jeg husker engang jeg stødte på et forum om asus, men ikke deres eget. Kan nogen huske hvad addressen til denne er?
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. maj 2002 - 10:18 #50
det kan være at makse kan hjælpe dig hvis han ser spm., han er en ørn til det der!
Jeg ved han har været på boardet i dag.
Avatar billede whiteclaw Praktikant
12. maj 2002 - 10:23 #51
hvordan kommer han lige forbi???

det er forresten ikke RAM'n der er i stykker. Den har jeg lige checket
Avatar billede makse Nybegynder
12. maj 2002 - 10:25 #52
Whiteclaw > Du tænker vel på www.asusboards.com

Har du prøvet at sætte et PCI grafikkort i computeren? (Hvis du har mulighed for det)
Prøv også at fjerne tastatur, mus, harddiske, CD-Rom drev, floppy drev og alle udvidelseskort.
Avatar billede whiteclaw Praktikant
12. maj 2002 - 10:28 #53
hej makse, rart at se dig

her er status: jeg har kun det samme grafikkort, men da jeg nogen gange for billede op på skærmen så tror jeg ikke det er det.

jeg får ca. hver anden gang denne lyd: biiip bip bip .... båp båp. Hvad den betyder er ret afgørende. Jeg vil lige prøve at fjerne alle drev...to sec
Avatar billede whiteclaw Praktikant
12. maj 2002 - 10:34 #54
hvad hedder det der program til at checke om RAMMENE virker??
Avatar billede makse Nybegynder
12. maj 2002 - 10:37 #55
Der er flere at vælge imellem.
F.eks. Memtest, som kører i Windows.
Link: http://hcidesign.com/windows
Avatar billede whiteclaw Praktikant
12. maj 2002 - 18:09 #56
ok jeg har checket alle dele og der er noget galt. Ingen af delene er i stykker på nær bundkortet, som jeg ikke har kunnet checke. Noget nyt er at den nu er begyndt at bippe mange små korte der hele tiden kører i ring. Men CPU'en fejler intet, og heller ikke strømforsyningen.

Hvad kan det eller være??
Avatar billede makse Nybegynder
12. maj 2002 - 22:04 #57
Tag bundkortet helt ud af kabinettet, og prøv så at samle den på skrivebordet.
Læg evt. bundkortet på et antistatisk underlag.
Avatar billede whiteclaw Praktikant
13. maj 2002 - 13:37 #58
hvorfor skulle det hjælpe???????

måske er det nærmere en fejl i bundkortet.
Avatar billede makse Nybegynder
13. maj 2002 - 19:44 #59
Det gør det sikkert heller ikke. :)
Men det ville udelukke eventuelle kortslutninger.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
20. maj 2002 - 12:58 #60
whiteclaw => har du fået det til at virke?
Avatar billede whiteclaw Praktikant
23. maj 2002 - 21:08 #61
nej det er blevet sendt til reparation istedet har jeg fået A7V333 og det kører som en drøm. Jeg har delt pointene mellem dig og retaxes. I hjalp begge med ting....

tak
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2002 - 21:16 #62
hmmmmm:

Afvist svar fra schulze
11/05-2002 17:43:20    Motherboard fejl. Ref:

http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. maj 2002 - 22:46 #63
tak for poinz

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede rkhdk Nybegynder
24. maj 2002 - 08:15 #64
Takker for Pointz! ;o)
Avatar billede whiteclaw Praktikant
24. maj 2002 - 17:13 #65
hvad er problemet schulze....hvis du nu læste dit link ordentligt så ville du vide, at din side ikke giver svar på min bios. Hvad er det så for en spørger du så. Til dette kan jeg kun sige: læs hele diskussionen