Avatar billede anakinse Nybegynder
03. maj 2002 - 17:30 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

.htaccess

Hej igen,

Jeg har hørt at man kan bruge sin .htaccess til at skjule eller forbyde at vise enkelte filnavne. Jeg har et lille sikkerhedsproblem på min hjemmeside, hvor man kan se min passwordfil ved at kigge i sidens mapper. Hvordan kan jeg definere hvilke sider den ikke må vise ?? Jeg vil bruge denne metode frem for at skulle ha en tom index.html i samtlige 280 mapper :)

Med venlig Hilsen Frank

P.S. Er der en der i samme anledning kan fortælle mig de mest gængse fejlsider, jeg har p.t. 404, men hvad kan man ellers risikere at støde ind i ?!? og hvad står der på de sider ?? Vil gerne lave mine egne, de er sjovere end MS :)
Avatar billede repsac Nybegynder
03. maj 2002 - 17:48 #1
www.mbn.dk --> Apache --> "Beskyt din hjemmeside"
www.webcafe.dk har vist også noget om det (deres side er i kage pt.)
Avatar billede repsac Nybegynder
03. maj 2002 - 17:50 #2
hvis det var tilstrækkeligt :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. maj 2002 - 18:37 #3
hedder din password til .ht-etellerandet

Du kan også lægge den udenfor din offentlige web.mappe
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. maj 2002 - 18:37 #4
hedder din password-FIL .ht-etellerandet ?  ;)
Avatar billede anakinse Nybegynder
03. maj 2002 - 18:44 #5
Hej igen,

Jeg har absolut intet kendskab til det her, og jeg synes hele tiden at blive væk i teksten :( så er der en venlig sjæl der vil vise et eksempel på at beskytte en php fil fra at blive vist ?!?

Hilsen Frank
Avatar billede anakinse Nybegynder
03. maj 2002 - 18:48 #6
Password-fil ?? jeg havde regnetmed at skrive det ind i .htaccess ?!?
Avatar billede sukos Juniormester
03. maj 2002 - 18:48 #7
Hvis du må bruge .htaccess kan du bruge

IndexIgnore *.php

for at php-filer ikke bliver listet i en mappe, hvor der ikke er nogen indexfil
Avatar billede sukos Juniormester
03. maj 2002 - 18:49 #8
Går ud fra det er på en apache?
Avatar billede sukos Juniormester
03. maj 2002 - 18:53 #9
Og smider du den i roden af dit website, gælder det for alle andre mapper også.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. maj 2002 - 19:11 #10
1) Du bruger Apache, ikke??
2) Hvis din password fil starter med .ht kan den ikke ses og downloades,
  med mindre nogen har sat noget helt forkert op i Apache.
Avatar billede anakinse Nybegynder
03. maj 2002 - 20:29 #11
Hvis jeg bruger "IndexIgnore *.php" hvordan virker det så ?? skal jeg bruge koden for hver mappe der findes, eller starter den ved roden og tager alle undermapper med ?!? og hvad effekt har det på den fil der starter min hjemmeside, den hedder nemlig index.php

Anyway, det er ikke mine *.php filer der skal skjules, men derimod enkelte passwordfiler samt konfigurationsfiler :)

så tak for hjælpen :)

Mange hilsner Frank
Avatar billede sukos Juniormester
03. maj 2002 - 20:32 #12
Kik på eriks sidste kommentar.

IndexIgnore == Lad være at vise/liste den type fil i den givne mappe

Og som sagt, det virker så også for alle mapper der ligger under den mappe som bruger IndexIgnore!
Avatar billede schaefner Juniormester
03. maj 2002 - 20:33 #13
Gængse fejlsider:
ErrorDocument 403
ErrorDocument 404
ErrorDocument 500
Avatar billede sukos Juniormester
03. maj 2002 - 20:35 #14
Altså, har du ikke en indexfil, og filerne bliver vist, så vil
IndexIgnore *.php
gøre at de IKKE bliver vist sammen med de andre.
Hvis du får vist din .htaccess er det fordi det er "forkert" sat op af server-administratoren, som erik skriver
Avatar billede sukos Juniormester
03. maj 2002 - 20:37 #15
403 Adgang nægtet
404 Siden ikke fundet
500 Serverfejl
Avatar billede anakinse Nybegynder
02. august 2002 - 17:13 #16
Jeg ledte efter de tekster der var skrevet på de enkelte sider, ikke kun hvad deres numre var... problemet er løst...