Avatar billede ncp Nybegynder
01. maj 2002 - 16:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

ÆØÅ - æøå

hvad hedde de bogstaver i html-sprog ?

jeg ved at et lille ø hedder ø - men hvad med de andre ???
Avatar billede yessir Nybegynder
01. maj 2002 - 16:56 #1
ÆØÅ - æøå  = ÆØÅ - æøå
Avatar billede werd Nybegynder
01. maj 2002 - 17:01 #2
hvad med at bruge søgefunktionen... det ville have taget under 1 minut at finde så!!
Avatar billede knudgert Nybegynder
01. maj 2002 - 17:13 #3
Men der er ingen grund til at bruge dem nu om dage, der er næppe nogen browsere der kløjs i æøå.
Avatar billede repsac Nybegynder
01. maj 2002 - 17:23 #4
En anden gang så se på www.html.dk hvis du mangler et eller andet om html...
Avatar billede sbm Nybegynder
01. maj 2002 - 20:22 #5
knudgert >> Næ, men hvis nu en dansker sidder på en maskine i udlandet, vil den maskine ikke have mappet æ ø og å på normal vis, og vil derfor vise det forkert. Hvis man så har skrevet ø osv. vil også æ ø og å blive vist korrekt. Ellers får de skrevet [ el.lign for hvert danske tegn.
Avatar billede ncp Nybegynder
01. maj 2002 - 22:21 #6
Det er rigtigt, det er også lang tid siden jeg har brugt dem...

Men jeg skulle lave et søge script til en database hvor æøå så sådan ud, så derfor var det nødventigt...

synes heller ikke det er den bedste søgemsakine exp har, så derfor...
Avatar billede knudgert Nybegynder
01. maj 2002 - 22:36 #7
>sbm
Ikke, hvis man husker at skrive, at man bruger iso 8859-1 som tegnsæt.
Avatar billede mik789 Nybegynder
01. maj 2002 - 23:25 #8
knudgert> lad mig lige få det i pap: hvis man husker at få angivet tegnsæt på sin hjemmeside, f.eks.: <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">, så vil enhver browser overalt på kloden vise æ, ø og å uden at de behøver at være skrevet i kode. korrekt?