Avatar billede hallo Nybegynder
02. juli 2000 - 10:27 Der er 7 kommentarer

Faste indstillinger for WIndows installation

Jeg har mange ting, som jeg skal ind og rette når jeg geninstallere Windows, så jeg vil høre, om det ikke kan lade sig gøre  at lave sin "egen" Windows, på en cd, så det hele er indstillet, når jeg kører installationen fra den.

Men også om det ikke kan lade sig gøre at få den rubrik frem, hvor man skal indtaste navn og licensnummer frem første gang pc'en startes, efter alle driver osv. er installeret
Avatar billede kagearm Nybegynder
02. juli 2000 - 11:28 #1
jeg er bange for at det ikke kan lade sig gøre:( da du så skal til at omprogramere hele windows instalationen og det er jo ikke så fedt

//Kagearm
Avatar billede teknik Juniormester
02. juli 2000 - 12:08 #2
Det kan godt lade sig gøre, ved at lave et "image" af harddisken, når du har en
ny og velfungerende installation etableret.
Et af de programmer der kan bruges hertil er Norton's "Ghost", som fungerer udemærket.
Du skal så bare boote fra diskette, og køre et lille program fra diskette, som kopierer dit "image" fra cd'en og over på harddisken.
...Bruges en del i firmaer, som skal installere mange ens maskiner.

Hvis du udskifter harddisken, så er jeg i tvivl, om om du kan bruge et image fra den gamle, men hvis du mener på samme harddisk (eller en magen til), så fungerer det fint

mvh
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
02. juli 2000 - 12:10 #3
Det med at bestemme hvornår licensdata skal indtastes i windows, det er ikke noget menigmand har store chancer for at rette i.
Avatar billede th Nybegynder
03. juli 2000 - 22:18 #4
Hvis det er indstillinger, som f.eks. farver, opløsning m.m. kan du bare lave en backup af nogle nøgler i registreringsdatabasen.

Farver:
[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Colors]

Cursors:
[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Cursors\Schemes]

Andet, f.eks. afstand mellem ikonerne på skrivebordet:
[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop]

Skærm opløsning m.m.:
[HKEY_CURRENT_CONFIG\Display\Settings]

Tastatur:
[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Keyboard]

Lyde:
[HKEY_CURRENT_USER\AppEvents\Schemes]

Mus:
[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Mouse]

Hvis du vil have windows til at blive automatisk, med de komponenter du skal bruge, kan du bruge programmet MS Batch, som ligger på win98 cd´en (Ikke win98SE!)
Avatar billede th Nybegynder
03. juli 2000 - 22:22 #5
ups :) ...automatisk instaleret,...

Backup´en laves ved at åbne regedit, finde den nøgle der skal laves en backup af, og vælge eksporter i menuen filer. Når du senere skal gendanne backup´en dobbelt klikker du bare på ?.reg filen.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
04. juli 2000 - 00:49 #6
Jeg prøvede faktisk engang på  win95, at slette det navn man registere sig med under installation. Gå i regedit og søg efter det, og slet så linjen+koden(samme sted)
Så blev jeg spurgt om regkey og usernavn igen ved næste opstart...!!
Jeg ved ikke om win98 kan det, men giv det et forsøg. Ekporter din registry inden du gør det!!! :)
Med hensyn til ghost, kan det udemærket lade sig gøre at ligge det på forskellige størrelser/mærker af diske.
Ghost spøger dig faktisk om størrelsen af den partition du vil lave... så bare go for it.
win98 er ligeglad med at du ændre størrelsen, hvorimod winNT undre sig lidt, og køre chkdsk et par gange... men derefter køre den også bare...
Iøvrigt en meget nem workaround, når man vil komme forbi NT 4.0 2GB grænse... det virker bare!
Avatar billede suldrup Nybegynder
05. juli 2000 - 16:26 #7
Prøv disse programmer

Windows 95 INF Generator http://www.microsoft.com/windows95/downloads/contents/WUAdminTools/S_WUDeploymentTools/W95INFGen/Default.asp
Get the utility that can help you prepare for automatic installation of Windows 95 from your corporate network.

Windows 95 INF Installer http://www.microsoft.com/windows95/downloads/contents/WUAdminTools/S_WUDeploymentTools/W95INFinst/Default.asp Automatically install Windows 95 components by integrating .inf files from tools directories within the Admin directory on the Windows 95 CD.