Avatar billede tofferman Nybegynder
26. april 2002 - 12:44 Der er 5 kommentarer og
4 løsninger

Montering af køler.

Hejsa!
Jeg har lige købt en ny CPU-køler. En Thermaltake Silent Viking A1267. Mit spørgsmål går på, hvordan jeg opnår den bedste køling, for jeg er ret forvirret.

Det sidder noget køletape på den, og Computer Butikken på Falkoner Alle sagde, at det var det som AMD anbefalede. Jeg købte alligevel noget kølepasta med. Hvad mener eksperterne så er bedst:

1. At fjerne køletapen, og kun bruge kølepasta.
2. Kun at bruge køletape.
3. At bruge både køletape og kølepasta på een gang.

Hvad mener I?

Avatar billede metal_hansen Nybegynder
26. april 2002 - 12:47 #1
jeg siger kun kølepasta - hvad siger I andre?
Avatar billede tblaster Nybegynder
26. april 2002 - 12:47 #2
Du skal fjerne køletapen og så bare bruge det der sidder på den ... så får du den bedste vareme overførelse! (Råd fra it tekniker=
Avatar billede stig3 Mester
26. april 2002 - 12:48 #3
Min stemme går på at nøjes med det tape, der sidder på. Sådan har jeg selv gjort og det fungerer fint.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
26. april 2002 - 12:48 #4
Det er bedst at bruge så lidt kølepasta som muligt, kølepastaen er der kun for at sikre en optimal forbindelse til dit køleelement..

køletape er fint hvis det er helt plane flader der skal forbindes
Avatar billede madslp Nybegynder
26. april 2002 - 12:50 #5
1: Ja 2: ok, men ikke så effektivt som 1

3: NEVER!
Avatar billede tofferman Nybegynder
26. april 2002 - 12:52 #6
Er kølepasta en bedre varmeleder end tape. Har nemlig hørt at overfladen på en cpu ikke her helt plan, men lidt højere i hjørnerne.

Jeg sidder og tænker på at jeg faktisk er mest tryg ved pasta, fordi jeg jo også kommer til at trykke temmligt hårdt på cpu´en ved montering af køleren.

Hvordan fjerner jeg køletapen helt?
Avatar billede frosig Nybegynder
26. april 2002 - 12:52 #7
Jeg arbejder i et computerfirma og der påstår de også, at AMD siger, at tapen er det bedste. AMD bør vel vide det?!? Du må under ingen omstændigheder bruge begge dele, for så kommer det til at have den modsatte effekt. Tapen eller pastaen er til for at de MEGET små ujævnheder i metallet, og hvis der kommer for meget på, så kommer man til at skille CPU og køler, og det er ikke meningen...
Avatar billede -mundi- Nybegynder
26. april 2002 - 12:57 #8
Tapen er netop lavet for der er mange der tror at mere pasta = bedre køling

Lad tapen sidde, det er ret nemt at komme til at bruge for meget/lidt kølepasta hvis man ikke har forstand på det
Avatar billede tofferman Nybegynder
26. april 2002 - 13:04 #9
De narrøve som har samlet min pc sidste efterår (Alcotini) har brugt både det ene og det andet. Godt at de er gået neden om og hjem :-)

TAK FOR HJÆLPEN EKSPERTER! :-))