Avatar billede enuren Nybegynder
24. april 2002 - 18:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fyltning af objekt med bones. 3d studio max.

Jeg har før haft et spørgsmål angående en hånd linket til et ik-sæt. Jeg har nu det problem, at hvis jeg flytter hånden mm., følger de grønne kryds IKKE med. Dette resulterer i en deformation af hånden.
Findes der en metode hvorved det er muligt at markere hele hånden incl bones end effectors osv. Således at man kan flytte, rotere og skalere uden at skulle tilpasse punkterne hver for sig.

ps. de grønne kryds kan ikke markeres.
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
25. april 2002 - 10:30 #1
Sikkert et dumt spørgsmål jeg kommer med, men har du slået Invers Kinematik til? Så plejer deformationerne jo at opstå.
Avatar billede enuren Nybegynder
25. april 2002 - 10:49 #2
Nej, spørgsmålet er ikke dumt, det er som regel det helt enkle der er svaret. Nu må jeg desværre komme med et: For at være helt sikker på jeg har forstået dig rigtigt, hvordan slå man Invers Kinematik til?

Problemet er at mine end effektors bliver liggende medmeinre jeg flytter dem en ad gangen. Jeg ville gerne kunne flytte dem samtidig med hånden, så den ikke kom til at ligne en opvredet karklud:)

Desuden opstår der et problem når man vælger animer. Næsten alle leddene bliver komplet stive når man når ud over de første frame. Er der nogen der ved hvorfor?

ps. Hvis I mener dette kræver flere point så finder vi ud af det....
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
25. april 2002 - 11:32 #3
kopieret fra MAX's hjælpefil:

Interactive IK gives you the ability to use IK manipulation on hierarchies without applying an IK solver. You animate your IK structure by activating Interactive IK (found in the IK panel of the Hierarchy panel) and manually animating the position of end effectors. IK solutions are calculated only for the keyframes you set. All other motion is interpolated as set by the object's controllers. Moving the end of the chain simply adds rotational keys to the objects in the chain. The objects can have joint limits assigned, just like bones. The chain can also be terminated using the tools in the Auto Termination rollout.

Det kunne hjælpe med interactive IK i dit tilfælde. Prøv ad.
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
02. maj 2002 - 10:23 #4
Noget der hjalp?
Avatar billede enuren Nybegynder
19. august 2010 - 15:16 #5
Igen svar foreslået. Problemet er gammelt, jeg lukker det...