Avatar billede Jens B. Thuesen Nybegynder
23. april 2002 - 18:27 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Asetek-style køling

Jeg vil gerne til at bygge min egen væskekølede system, med tilhørende kompressor (sådan én som Asetek benytter i deres Vapochill system). At jeg ikke har forstand på væskekøling gør det så bare ekstra spændende :)

Jeg har så prøvet at finde ud af hvad jeg skal bruge og til dette vil jeg gerne have noget hjælp.

Min CPU skulle afgive watt ud fra denne formel:
CPU spec. watt * (overclocket FSB/standard FSB) * ((overclocket volt/standard volt)^2)
50W * (150/100) * ((1.8/1.5)^2) = 108 W.

Så jeg skal altså bruge en kompressor der kan flytte 108 W. Hvilken skal jeg vælge? Jeg har disse mulgheder http://www.danfoss.com/Compressors/products/products2_index.htm . Hvilken skal jeg vælge, hvis CPU'en skal være mellem -20 og -40 grader?

Hvordan skal jeg indkapsle CPU'en, så der ikke kommer kondensvand på den (og udenom)?

Mangler jeg noget hvis jeg har kompressor, kabler kølehoved og pumbe? Har jeg glemt noget?

Håber der er nogen der kan give mig nogle gode og udførlige råd til hvordan jeg gør.
Avatar billede sjoko Nybegynder
23. april 2002 - 18:35 #1
Kig inde på www.vapochill.com og se hvad der er der og sammenlign det så med det du har. Du kan da også prøve at se hvilken kompressor de bruger. Ved at det er en Danfoss bare ikke hvilken model.

Hvor hurtig er din cpu???

Når du skriver kølehoved mener du så en Evaporator eller på dansk Fordamper???

For et almindeligt kølehoved som det man bruger til vandkøling trot jeg ikke at du for meget ud af.

Her kommer der lige et link til hvordan du kan forsegle den for kondensation:

http://www.swiftnets.com/socketsealing.htm
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2002 - 18:47 #2
Hvis du vil vide hvor meget varme CPUen afgiver så hent Radiate der beregner det for dig. http://www.overclockers.com/articles430/
Bortset fra det tror jeg det vil være billigere for dig rent faktisk at købe et Asetek kabinet, hvis man går ud fra at tid er penge. Du kan måske spare et par tusinde ved at gøre det selv, men det er ikke let og du risikerer at brænde dit hardware af, hvis du ikke kan undgå kondens. Så bliver det pludseligt meget dyrere at gøre det selv. Held og lykke.
Avatar billede Jens B. Thuesen Nybegynder
25. april 2002 - 00:07 #3
Der er ikke andre der har lyst til at svare?
Avatar billede sjoko Nybegynder
25. april 2002 - 00:10 #4
H vad for en cpu det du havde???
Avatar billede Jens B. Thuesen Nybegynder
25. april 2002 - 00:12 #5
Pentium 4 1.8A GHz, altså en Northwood.
Avatar billede sjoko Nybegynder
25. april 2002 - 00:16 #6
Ved ikke om det er muligt at skrive til Asetek og spørge hvilken kompressor det var de brugte men det er da et forsøg værd.

Kunne instruktionen til forseglningen bruges???
Avatar billede Jens B. Thuesen Nybegynder
25. april 2002 - 00:20 #7
Ja, det var en fremragende instruktion. Jeg tror jeg vil følge dit råd og skrive til Asetek.
Avatar billede Jens B. Thuesen Nybegynder
26. april 2002 - 10:42 #8
Jeg har fundet ud af, at Danfoss benytter kompressoren BD35F, men der er mange der opgraderer kompressoren til en BD50F, da den er kraftigere.
Jeg tror jeg vælger den store BD50F.
Hvad bruger man til at coate motherboard og CPU mod kondens? Og hvor kan det købes?
Avatar billede sutminmega2 Nybegynder
26. april 2002 - 17:06 #9
Er lige med på en lytter.
Avatar billede sjoko Nybegynder
27. april 2002 - 02:24 #10
JEns

Du kan bruge almindelig silicone kølepasta (det hvide stads) eller bare en eller anden form for silicone.

Står det ikke i guiden???
Avatar billede sjoko Nybegynder
27. april 2002 - 02:25 #11
Kom lige til at poste lidt for hurtigt.

Man kan vel købe silicone i alle byggemarkeder eller lignende, og kølepastaen kan du sikkert købe hos din lokale edb-biks