Avatar billede mr_zecan Nybegynder
11. april 2002 - 18:41 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til php

Hej exp....

jeg mangler lidt hjælp til at brugeren kun vises hvis han er online.... hvordan gør jeg det? Når brugeren er online står der et tal efter hvad rum han er i når brugeren er offline står der 0. tallet kan man se hvis man går ind i databasen i tabellen chat_users og så står det i den kulonne der hedder online_rum... min kode ser sdan her ud :

<?php            include ("db.php") ;                ?>
<?
$result = mysql_query("select * from chat_users");
while($r = mysql_fetch_array($result)) {
$bruger = $r["bruger"];
$id = $r["id"];
echo "<a href=vis_mere.php?id=$id target=new>$bruger</A>";
}
?>
Avatar billede fangel Nybegynder
11. april 2002 - 18:45 #1
select * from chat_users WHERE online_rum != '0' (tror jeg)
Avatar billede earp Nybegynder
11. april 2002 - 18:46 #2
$result = mysql_query("select * from chat_users WHERE online_rum != '0'");
Avatar billede mr_zecan Nybegynder
11. april 2002 - 18:47 #3
ok...det prøver jeg lige
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. april 2002 - 18:58 #4
den 'normale' ikke lig med operator i SQL er
  fire <> "fem"
fra version 3.21.13 af mySQL blev det også tilladt at bruge !=
  fire != "fem"

Jeg vil klart anbefale at du bruger  <> , om ikke andet så for ikke bagefter at skulle aflære en dårlig vane når du sidenhen skal til at lave queries til sql databaser af et andet fabrikat.

mvh JakobA
Avatar billede mr_zecan Nybegynder
11. april 2002 - 19:00 #5
earp - mener du sådan her :
<?php            include ("db.php") ;                ?>
<?
$result = mysql_query("select * from chat_users WHERE online_rum != '0'");
$bruger = $r["bruger"];
$id = $r["id"];
echo "<a href=vis_mere.php?id=$id target=new>$bruger</A>";
}
?>

det virker ikke
Avatar billede mr_zecan Nybegynder
11. april 2002 - 19:01 #6
jakoba - hvad mener du med <>
..ser du jeg er nemlig lige gået igang med at lære php
Avatar billede earp Nybegynder
11. april 2002 - 19:11 #7
ja og jeg ser ingen fejl. Ellers prøv med <> som JakobA foreslår.
Avatar billede mr_zecan Nybegynder
11. april 2002 - 19:12 #8
Hvordan det kan du ikke skrive hele koden til mig :)
Avatar billede mr_zecan Nybegynder
11. april 2002 - 19:13 #9
den siger der er fejl i linie 7
Avatar billede earp Nybegynder
11. april 2002 - 19:18 #10
<?php            include ("db.php") ;                ?>
<?
$result = mysql_query("SELECT * FROM chat_users WHERE online_rum <> '0'");
while($r = mysql_fetch_array($result)) {
$bruger = $r[bruger];
$id = $r[id];
echo "<a href=\"vis_mere.php?id=$id\" target=\"new\">$bruger</a>";
}
?>
Avatar billede mr_zecan Nybegynder
11. april 2002 - 19:22 #11
Den viser alle brugere
Avatar billede mr_zecan Nybegynder
11. april 2002 - 19:24 #12
den viser ikke alle brugerene, men dem den viser, er ikke alle dem der er online
Avatar billede earp Nybegynder
11. april 2002 - 19:34 #13
Måske fordi du ikke har angivet noget i online_rum for nyoprettede brugere?

Er der en url jeg må se?
Avatar billede mr_zecan Nybegynder
11. april 2002 - 19:50 #14
Kan du ikke undværre den... jeg vil helst ikke give den ud
Avatar billede htx98i17 Professor
11. april 2002 - 19:57 #15
hva så med... NOT LIKE 0
Avatar billede mr_zecan Nybegynder
11. april 2002 - 20:08 #16
hmm når... jeg har fundet ud af at man bliver nød til at cheke om brugeren er online på en anden måde... såe her har du dine point earp.... det var rigtigt nok det du havde lavet... for hvis brugeren ikke logger ordentlig af ved at trykke på log af, bliver der ved med at stå 4 hvis han var i rum 4 da han skred uden at logge af
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. april 2002 - 22:07 #17
<>  er 'mindre end'-tegn og 'større end'-tegn efter hinanden.
!=  er udråbs-tegn og 'lig med'-tegn efter hinanden

det er blot to måde at lave den der forskellig fra test. og jeg anbefale <>
De vil sikkert begge virke begge to.