Avatar billede leho Nybegynder
10. april 2002 - 17:47 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at se 98 maskine i netværk

Jeg har oprettet et netværk med 3 maskiner, 2 XP og 1 Win98.
Maskine2 (XP) og maskine3 (Win 98) har delt internet gennem maskine1 (XP), dette fungere fint.

På alle maskiner er der TcpIp samt IPX protokol installeret. ligesom alle er medlem af den samme arbejdsgruppe.

Mit problem er, at fra maskine 1 kan jeg ikke se maskine 3 (win 98), selvom jeg har delt derv c.
Jeg kan sagtens se maskine 2 (XP)

Nogen hjælp at hente???????
Avatar billede aagaard Nybegynder
10. april 2002 - 17:48 #1
Lytter........
Avatar billede aagaard Nybegynder
10. april 2002 - 17:49 #2
Har selv sammen problem, jeg kan hellere ikke se Win98 med XP men kan godt se XP med WIN98
Avatar billede leho Nybegynder
10. april 2002 - 17:50 #3
Denne vej kan jeg netop også se maskinerne ??????????
Avatar billede rdc Nybegynder
10. april 2002 - 17:50 #4
Det samme her.
MIn store bruger som har XP kan ikke se mig der har ME, men jeg kan godt se ham.

Det helt underlige er at han før i tiden godt kunne se mig.
Avatar billede rdc Nybegynder
10. april 2002 - 17:51 #5
Nå, men hvem skal du give pointene til , når der er ingen der har besvaret spørgsmålet ordentligt?
Avatar billede leho Nybegynder
10. april 2002 - 17:52 #6
Pointene tildfalder den der kan give et brugbart svar. Dette må da være rimeligt.
Avatar billede echsphilee Nybegynder
10. april 2002 - 17:57 #7
har du prøvet at søge efter win98'eren med start>søg>computere eller personer?
Avatar billede bue_m Nybegynder
10. april 2002 - 18:02 #8
Det er ikke et fuldstændigt svar, men en mulighed er at skrive \\ip-nummer (f.eks. \\192.168.1.1) i adresselinien, hvorved i får fat i den pågælende computer. Husk de to backslash, for ellers ber i om en webside.
Og ja jeg har også et tilsvarende problem.
Avatar billede leho Nybegynder
10. april 2002 - 18:06 #9
Det virker heller, har prøvet.
Avatar billede dinkie Nybegynder
10. april 2002 - 18:08 #10
Det er nok fordi i ikke har installeret netbios over tcp/ip det kræves der for at browse fra et NT system mod 95/98..
Avatar billede dinkie Nybegynder
10. april 2002 - 18:10 #11
Eller i kan også bare sætte en dns eller wins server op så virker det også.. Men lidt mere besværligt.. ;o)
Avatar billede jespersp Nybegynder
10. april 2002 - 20:55 #12
Der er vist noget med at WinXP kører med krypterede passwords på netværk.. Det skal slås fra før de overhovedet vil kommunikere med ældre versioner .. Jeg slynger en tilfældig sætning ud :
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanWorkStation\Parameters]
"EnablePlainTextPassword"=dword:00000001

Det gjorde, at jeg kunne se de andre maskiner på LAN på mit arbejde.

/JesperSP
Avatar billede mcp Nybegynder
10. april 2002 - 21:04 #13
Har du husket at tillade Fil & Udskrifts delling under LAN properties på Win98?

Køre Win98 med Microsoft netværks logon eller Windows family logon
- skal være Microsoft logon!

;-) mcp
Avatar billede leho Nybegynder
10. april 2002 - 22:48 #14
Det var lige præcist det med NetBios over TCP/IP (svar fra dinkie)der gjorde forskellen.
Jeg fandt dog ud af, at det var på min Win98 maskinen dette skulle være aktiveret, hvorefter jeg fik adgang.
Hvad angår kryptering af password, så gav dette ingen ændring.
Håber dette kan hjælpe andre.