Avatar billede cool-wil Nybegynder
07. april 2002 - 20:13 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

server vs alm computer

Jeg skal til og arbejde på at få opbygget en server til mine projekter..
jeg har en:
Intel p3 766 mhz prosessor
1024 mb ram liggende fra da de var billige.
80*2 hdiske.

Jeg vil høre om denne computer kan bruges som server(seriøs server), hvis jeg får noget bedre køling i osv

den skal køre:
linux
Webhoteller/mail
og et par af mine egne programmer...

Nu vil jeg vide:

Hvad er den præsise forskel på en server, og den her workstation( og kan jeg regne med en god oppe tid på denne, med det rigtige hardware og software?

kom gerne med lidt erfaringer osv:-)

Jeg har desværre ikke råd til en alm server, derfor vil jeg bruge denne workstation som server...

hvad syntes i?

wil/
Avatar billede cool-wil Nybegynder
07. april 2002 - 20:25 #1
det jeg vil vide, er hvordan jeg får min alm workstation( den som skal være server), til at yde sit bedste, så jeg kan få den bedst mulige oppetid....

wil/
Avatar billede boris Mester
07. april 2002 - 20:32 #2
Server eller ej. Server er mange ting og en computer kan jo sagtens være server og klient samtidig.
Du kan jo køre masser af server-applikationer fra en workstation, også web-servere.
Nu taler du om Linux, men Windows2000 Prof har f.eks. en glimrende IIS5 webserver (Når den er forsynet med de seneste opdateringer)
Den kan fungere på 90 MHz og 32 MB ram. Det gør den hos mig. Men selvfølgelig er kapacitet og svartider ikke ret gode.

Jeg har kørt Windows2000 Server på en "rigtig" server, en gammel Compaq med 63 MHz (!), og den forsynede et helt skolehold med data som FTP server, foruden hjemmelavede client/server applikationer og SQL server.

Din computer kan sagtens trække en masse aktivitet.

Min største betænkelighed ville ikke umiddelbart være kapaciteten. Hvis du får flere kunder, har du sikkert råd til at skifte den ud.
Men sikkerheden.
Oppetiden kan nemt blive dimensioneret af, om du kan holde computeren ormefri hele tiden. Kan du det?

held og lykke med det.
Avatar billede cool-wil Nybegynder
07. april 2002 - 21:49 #3
jeg vil da mene at en god virusscanner og en remote controler til serveren, kan fjerne farlige filer osv....right?
Avatar billede boris Mester
07. april 2002 - 21:59 #4
Nok snarere en god firewall.
Og et godt råd. Ingen fildeling med andre computere på dit eget netværk, ingen netbios og lav passwords, som er svære at gætte. Og brug serveren som server og andre computere til andre ting.
Avatar billede nixon Juniormester
07. april 2002 - 23:27 #5
Der er ikke noget problem i at køre web/mail/firewall/filserver/samba på en "alm" computer de eneste problemer der har været her hvor jeg bor er at routerne lige skal genstartes engang i mellem "læs 4 gang om året" der har ikke været nogen problemer med hardware/software "linux RH" har kun været nede når firewallen ikke kunne holde "hackere" ude af systemet. Det hele kørte på "har sener opgraderet" en 233mhzAMD/16Gb/192MB det har selvfølgelig givet os en bedre hastighed efter at vi opgraderet, men du skulle ikke havde nogen problemer med den maskine du snakker om
Avatar billede kjaergruppen Nybegynder
08. april 2002 - 17:05 #6
Jeg ville da gerne bytte, hi jeg køre selv med en gl. compaq 2x 190 mhz 128 mb ram som webserver og ftp server, har IIS 5.0 og alle de sikkerheds patch der findes samt en firewall + antivirus program, har ikke haft nogen besøg i lang tid, men de forsøger da,. så Ja den computer kan du sagtens køe som server. Good Luck
kjaer
Avatar billede cool-wil Nybegynder
11. april 2002 - 11:54 #7
smid nogle svar, dem som ikke har svaret:-)
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
12. april 2002 - 19:45 #8
Servere går ned! Det er en naturlov, og alle servere og arbejdsstationer får besøg af Murphy en gang imellem.

Kombiner dine dele med et godt P3 bundkort med Intel chipset, en god strømforsyning (ampere er umiddelbart mere interessant end watt), og et godt netkort(netgear, intel eller 3Com)!

Overvej også en UPS.

Hellere købe velgennemprøvet teknologi, end ny og uprøvet !

MVH,
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
12. april 2002 - 19:50 #9
Ud over det...

Lav lidt planlægning! Hvis du har betalende kunder, så gør dig selv den tjeneste at lave katastrofeplaner. Hvad gør du hvis din ene disk ryger natten til søndag, eller hvis din PSU bryder i brand... Hvordan håndterer du et lynnedslag osv. Har du en backup plan... Hvor ofte, og måske mere vigtigt, hvad lover du dine kunder!
Avatar billede cool-wil Nybegynder
12. april 2002 - 21:48 #10
gode tanker aaa:-) det skal jeg have kigget på:-)
Hvad fanden gør man normalt hvis en disk ryger?
Har et disk spejl, som man kan bruge hvis den går ned f.eks.?
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
14. april 2002 - 03:24 #11
Tjah, første skridt er at køre raid, men det hjælper kun hvis du har en ekstra disk liggende... Alle de serverrum jeg har været i, har haft et reservedelslager med nok dele til at bygge en ny PC... Jeg siger ikke at du skal gøre dette, men du bør overveje om du ikke skal købe dubletter af f.eks harddiske, PSUer, CPU kølere, kabinetkølere, diskettedrev osv... Altså mekaniske dele, som er kritiske for systemets oppetid!

Derudover bør du overveje om din maskine senere skal opgraderes...

På en hjemmeserver slipper du ikke for at skulle slukke og senere genstarte systemet, men helle gøre det på 2 minutter, end at skulle vente 2 dage...
Avatar billede cool-wil Nybegynder
15. april 2002 - 09:16 #12
tak for hjælpen, det vil jeg gå vidre med:-) så jeg kan få min server op til sommer...

tak for hjælpen..

points afsendes nu:-)

wil/