Avatar billede vbsource-dot-dk Nybegynder
07. april 2002 - 10:39 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Forskel på FAT32 og NTFS

Hvad er forskellen på FAT32 og NTFS?
Jeg mener at det er ligesom en FAT64 - har jeg ret?

Er NTFS bedre/hurtigere at arbejde med end FAT32?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. april 2002 - 10:43 #1
Avatar billede madslp Nybegynder
07. april 2002 - 10:48 #2
NTFS er sikrere i brug, og mere pålideligt, men det er kun NT-kerner (win2k/winXP) der kan benytte det. Det er klart at anbefale. Eneste bi-ting må være at du godt kan skrotte din win98 bootdisk :o) Så må man jo håbe du ikke får brug for den
Avatar billede vbsource-dot-dk Nybegynder
07. april 2002 - 10:57 #3
jeg kører win2k pro engelsk version.
hvis nu jeg så konverterer til NTFS hvis jeg kopierer nogle filer på en diskette/cd-rom, kan maskiner med win98 så læse det?!
Avatar billede vbsource-dot-dk Nybegynder
07. april 2002 - 10:58 #4
madslp>kan man ikke lave en bootdisk i win2k?
Avatar billede madslp Nybegynder
07. april 2002 - 11:02 #5
Hehe...det er altså kun din HD der bliver NTFS...de andre bliver ved FAT32...men jeg mener faktisk at man godt kan konvertere en diskette til NTFS...virker lisom bare lidt åndssvagt for 1,4 MB

Hvad skal du bruge en bootdisk til?
Avatar billede vbsource-dot-dk Nybegynder
07. april 2002 - 11:04 #6
madslp > godt, så jeg kan stadig udveksle filer på diskette/cd fra win2k til win98

en bootdisk - jeg tænkte hvis pc'en går i lort så er det vel den eneste måde at boote på? hvis win2k ikke kan?
Avatar billede vbsource-dot-dk Nybegynder
07. april 2002 - 11:06 #7
Hehe...det er altså kun din HD der bliver NTFS...de andre bliver ved FAT32...men jeg mener faktisk at man godt kan konvertere en diskette til NTFS...virker lisom bare lidt åndssvagt for 1,4 MB

Hvad skal du bruge en bootdisk til?

--- Så det vil sige at hver gang man tager en fil fra fx drev C til disketten, konverterer den ntfs til fat32?
Avatar billede madslp Nybegynder
07. april 2002 - 11:07 #8
du vil stor set altid kunne komme ind i kommandoprompt'en

du kan da bare boote fra en cd, det er meget hurtigere...
Avatar billede madslp Nybegynder
07. april 2002 - 11:07 #9
tja tjo...dunno!
Avatar billede madslp Nybegynder
07. april 2002 - 11:08 #10
det virker da, mere behøver man ikke vide :o)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. april 2002 - 11:12 #11
Du kan få en NTFS4DOS der kan smides på en alm. FAT bootdiskette. Hermed kan du læse dit NTFS drev.

NTFS er et mere stabilt fs end FAT32. Men den altoverskyggende fordel er sikkerheden. Du har langt flere muligheder for at sætte rettigheder på filer og biblioteker med NTFS. Spørgsmålet er så om du har BRUG for denne fordel. Har du ikke det, ville jeg nok mene det ville være overkill at køre NTFS. For der ER ting der er lidt mere besværlige :)
Avatar billede vbsource-dot-dk Nybegynder
07. april 2002 - 11:12 #12
madslp > mange tak.
nanoq >  dit link var ok, men heller ikke mere.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. april 2002 - 11:16 #13
fint nok... selvom jeg ikke forstår det...
Avatar billede madslp Nybegynder
07. april 2002 - 11:17 #14
Sikke noget pis at komme med...det er ikke en meter besværligt...windåzen ligner og opfører sig som normalt. Det eneste du bidrog med der var det med biblioteks rettigehederne, resten har jeg sagt.

mr. dot-dk> selv tak
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. april 2002 - 11:17 #15
Den forklarer jo netop fordele og ulemper ved de to fs'er...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. april 2002 - 11:18 #16
madslp, moderer dit sprog...

kik på mit link...

og der ER ting der er mere besværlige... feks. fejlretning når det går galt...
Avatar billede vbsource-dot-dk Nybegynder
07. april 2002 - 11:32 #17
hey folkens det er only point okay. hvis jeg har bragt nanoqs pis i kog kan han da sagtens få 5 points hvis det er det det drejer sig om.
Men - jeg giver points efter hvor meget "besvær" svarerne har haft.

Hvor svært er det at
- poste et link
- skrive noget seriøst tekst som forklarer noget

jeg er ikke ude på at pisse nogen af, jeg forklarer blot mit pointvalg.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. april 2002 - 11:36 #18
Jeg skal ikke have flere point... og mit pis er ikke i kog... Det er jo dit valg.

Jeg er bare lidt uforstående, da mit link forklarer de fordele der er ved de to forskellige filsystemer ganske fyldestgørende.