Avatar billede mail_m-a-n Nybegynder
01. april 2002 - 19:58 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

IEEE1394, IDE RAID 0 og bærbar.

Det er tid til, at gøre DV systemet mobilt. Det indebærer ny laptop, samt behov for eksterne IDE diske i RAID 0. Grunden til valg af IDE er naturligvis prisen!
Jeg har kigget lidt rundt på webbet og ingen producenter syntes det er vigtigt, at oplyse om controlleren på deres bærbare kan klare RAID løsninger. Har du nogle erfaringer med soft RAID's (XP kan vist nok kører med RAID 0, 2000 ikke), bærbare og RAID's, eller gode ideer til hvordan man får en billig løsningen på et 300 GB plads behov + 10 MB/s oveførselshastighed til bærbar?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
01. april 2002 - 20:03 #1
http://www.eksperten.dk/spm/192507

Luk det ene!!!!!

Kan se at du er ny her.. MAX et spm. om det samme!!
Avatar billede md_craig Nybegynder
01. april 2002 - 20:16 #2
??? undskyld jeg spøger på denne måde

HVAD HELVEDE SKAL DU BRUGE DET TIL..... (DV systemet ??? jeg er ikke just god til forkortelser)

men igen

HVAD HELVEDE SKAL DU BRUGE DET TIL, OG HVORFOR 300 GB TIL EN BÆRBAR....

(bare rolig - ikke sur, det undre mig bare... det er jo en lidt sindsyg tanke...)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
01. april 2002 - 22:27 #3
Lav et svar og accept det..!!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. april 2002 - 09:51 #4
Jeg har ikke erfarringen med raids på bærbare, men 300 gb dise er noget langsomme!
Avatar billede mail_m-a-n Nybegynder
02. april 2002 - 10:33 #5
MD Craig: DV er forktelse for Digital Video. Systemet skal bruges på farten, deraf behovet for en batteridrevet PC. DV kræver et par tunge harddiske for, at opfylde behovet for til, at kunne lave 30-60 min. programmer. 30 min. DV fylder ca. 60 GB i den opløsning jeg kører med.

Det jeg håber på, at kører med er en opsætningen af IDE (eller mere korrekt AT) diske på 3x100 GB i RAID 0.

IDE diskene og den bærbare bliver iøvrigt sat til omformer + bilbatteri.

Tak til RHKDK for observationen! Det ene spørgsmål er lukket.

//mailman
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. april 2002 - 11:47 #6
ok det vil så altså sige at du skal bruge et 100 gb raid på 3 diske.
Men med 10 mb i sek, er det jo ikke ultra høj kvalitet så jeg er spændt på hvilket opløsning du arbejder i?
Avatar billede md_craig Nybegynder
02. april 2002 - 12:56 #7
1: med det du skal bruge det til, så vil jeg sige, hvorfor skal det så være billigt...

2: køb SCSI... du kan få nogle 73 GB diske 10.000 rpm

3: byg en com ind i en alu kyffert... (det lyder ret prof. det du skal lave, så ville jeg ikke foretrække en Bærbar com...)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
03. april 2002 - 08:24 #8
Undskyld mig, men i al respekt lyder det nu ikke helt prof. i mine ører, vi taler trodsalt dv, der jo altså højest kan rangere som semi pro. hvis nogen mener det kan komme så højt - men der kan sagtens opnås en nogenlunde kvalitet med formatet.
Jeg undrer mig dog lidt over at du med dv får 30 min til at fylde 60 gb, oftest er tommelfingerreglen med dette format nemlig 4-6 gb på mindre anlæg men det kan selvfølgelig altid komme til at fylde mere.

Mit råd til dig vil være at kontakte video-graphic i endten silkeborg eller københvan, www.video-graphic.dk - de er speciealister på området.
Avatar billede mail_m-a-n Nybegynder
03. april 2002 - 09:36 #9
- Jeg skal bruge 3 x 100 MB i et RAID 0 - dvs. 300 GB - for, at have rigeligt plads til færdig video og til at redigere fra. Hertil kommer disk til OS og programmer.

- Det er muligt at jeg skal bruge mere end 10 MB per sekund - billedet materialet ligger på hhv. DV (500 liniers opløsning) og DVC-Pro (1000 liniers opløsning).

- Det er til professionelt brug, men budgettet rækker ikke lige til Media100 og en tera byte SCSI plads endnu.

- Ideen med den bærbare er, at man kan smide 20 timers materiale ind i lav opløsning og indeksere/prøveeditere på vej hjem i bil, båd og fly.

Dog kigger jeg på alternativer til den bærbare, der er trods alt dobbelt så meget, at få for pengene når man køber en stationær.

//mailman
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. april 2002 - 09:46 #10
hvis du vil have en bærbar med 300GB RAID og Firewire så har du overskredet prisen på en stationær med jeg ved ikke hvor mange 100%.

og som mr craig, så kan du bare bygge PC'en ind i en Alu kufftert!
http://www.tweakup.dk/casemod/kabinetter/spec/poppe.htm

og sætte en 14" TFT skærm på siden ;o)
Avatar billede mail_m-a-n Nybegynder
03. april 2002 - 09:56 #11
Hmmm - jeg kommer nok til, at nøjes med et 6" rejse-TV med stik til cigarettænderen, et ekstra bilbatteri og en alukuffert :-)

I hvertfald indtil der står mindst $USD 2366,- ekstra på kontoen:

http://configure.us.dell.com/dellstore/config.asp?customer_id=19&keycode=6V017&order_code=8twopn
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. april 2002 - 10:19 #12
he he kan kun sige godt om Dell!
har selv en Inspiron 8100 ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
16. april 2002 - 11:18 #13
hvad med at lukke???
Avatar billede mail_m-a-n Nybegynder
16. april 2002 - 11:26 #14
Tak til alle.

Lukker og slukker...
//mailman