Avatar billede bruno25 Nybegynder
01. april 2002 - 01:30 Der er 15 kommentarer

Pc "låser" ca. hvert 5 min på nettet

Min pc "låser" ca. hvert 5 min og "låser" så i ca. 1 min. hvor den, hvis jeg har klikket på et link ikke åbner det før der er gået ca. 1 min og så går der igen 5 min og så sker det samme igen og sådan kører det bare derudaf.
Jeg har fulgt det i ca. 45 min i aftes og nogenlunde det samme dagen før og når den "låser" er det ikke hele pc'en, men normalt kun på nettet for jeg kan godt bevæge musen og har også kunne kopiere filer fra et drev til et andet samtidigt med at den "låste" på nettet.
Jeg har haft stillet et andet spørgsmål der gjorde ca. det samme, men som jeg har lukket fordi jeg nu har åbnet dette her.

Min Pc består af flg.

Aopen HX08 ATX-Kabinet m. Ny Enermax 350W PSU
Asus P4S333 Motherboard (SiS645 Chipset)
Intel P4 1.6 Mhz Northwood (FSB=400 Mhz)
1 stk. 256MB PC2700 DDR-Ram (Apacher)(FSB=333 Mhz)
Creative 3D Blaster GeForce 256 Annihilator Pro (32MB SG-Ram)
SB Live Lydkort
Studio DC10+ Tv Capture-Kort
Adaptec 2940 U/UW SCSI-Kort
2 stk. 40 GB IBM-HD (60 GXP)
Internt 56K-Modem
Pioneer DVD-Drev
Plextor PX-40TS CD-Rom-Drev
Plextor PX-W1210S Brænder
3.5" 1.44 MB Diskettedrev
3 stk. Ekstra Blæsere
Avatar billede bruno25 Nybegynder
01. april 2002 - 01:43 #1
Linket til det andet spørgsmår er her : http://exp.dk/spm/188083
Jeg glemte også, at skrive, at jeg kører Win98SE og har haft diverse nye drivere ind uden at det hjalp.
Jeg har en BoomTown 512/512 ADSL-Linie igennem TDC uden router.
Jeg har også lige lånt et andet netværkskort og sat i pc'en - men med samme resultat.
Kan det være fordi jeg ikke har fast ip-adresse ??  Det var der en der sagde til mig, at det kunne være, fordi den så søger efter et eller andet som jeg ikke kan huske.
Avatar billede bruno25 Nybegynder
01. april 2002 - 01:44 #2
spørgsmår = spørgsmål
Avatar billede halifax Nybegynder
01. april 2002 - 03:44 #3
Jeg har ikke meget forstand på din opkobling, men tillad mig et skud: står forbindelsen og blokkerer fordi der hvert 5. minut forespørges på nye e-mail?
Avatar billede halifax Nybegynder
01. april 2002 - 04:10 #4
Har lige nærlæst dit gl. spm. igen. Er grafikkort (og måske tv-kort?) testet OK. Det lyder jo nærmest som om de ting, der skal vises på skærmen bliver "sat i kø" før de udføres (hvorimod du godt kan kopiere filer) jfr. din bem. 24/03-2002 14:49:27 i gl. spm. Og når det så sker kommer de alle i den rækkefølge, du har trykket på knapper eller programmer i. Det er grafiksystemet, der ikke kan følge med. Men hvorfor, kan jeg ikke svare på.
Avatar billede echsphilee Nybegynder
01. april 2002 - 08:38 #5
kunne man forestille sig at der var en irq-konflikt mellem feks. netkort og harddisk? kontrollér det under opstart, der kan du se hvilken irq-adresse de forsk. enheder har. samme irq må helst ikke gå igen mere end 3 gange.
Avatar billede pf_uncle Nybegynder
01. april 2002 - 12:16 #6
pkt. 1, du trænger meget hårdt til at få installeret Norton Utillities til total oprydning.
pkt. 2, med alt det udstyr du har installeret, kører du med garanti på max ydelse konstant, dvs. at mange opgaver står i kø og dermed din CPU på 100% ydelse.
pkt. 3, Det skulle ej heller undre mig at du evt. har utrolig mange små programmer der ligger resistente i baggrunden og optager såvel hukommelse og CPU ressourcer.
pkt. 4, har du kontrolleret at adaptec udstyr ikke konflikter med andre hhv. software som hardware dele - det sker tit at adaptec ASPI filer/prgs konflikter med andre dele. Ligeledes kør kun med et software program til din brænder/adaptec udstyr.
pkt. 5, du skal kritisk gennemgå evt. firewall restriktioner, automatiske opdateringer, hentning af email, downloads etc. da disse også ligger resistente og konstant overvåger nettet for nyopdatering m.v.
m.v.h.

Peder
Avatar billede halifax Nybegynder
01. april 2002 - 15:38 #7
Undersøg om et program står og kører med 100% udnyttelse af cpu'en.
Find synderen med Process Viewer 2000. Læs mere og download her
http://www.blehq.org
Avatar billede bruno25 Nybegynder
01. april 2002 - 16:03 #8
Min Outlook Express stod til at hente mail hvert 5 min, men så prøvede jeg at stille den til 25 min og genstartede pc'en og startede kun IE op og den gjorde det stadig væk med 5-6 min mellemrum.
Nu prøver jeg lige det "halifax" foreslår.
Avatar billede bruno25 Nybegynder
01. april 2002 - 17:14 #9
Jeg var lige ved at kopiere noget tekst og nogle billeder ind i word-dokument fra det link som "halifax" har med i sit svar og så stod den pludselig med et timeglas og så skyndte jeg at åbne IE og det var i samme tidsrum, hvor den "låste" og samtidigt med at IE kom med siden kom tekst og billed også ind i word-dokumentet.
Så prøvede jeg at vente de 5-6 min til IE "låste" næste gang og prøvede så igen at kopiere noget tekst ind i word-dokumentet og også denne gang kom der et timeglas frem så det er ikke kun i IE at den "låser".

halifax-> Hvodan ser man om der er noget galt i det program ?  Næsten det hele står til normal. Jeg syntes ikke at man kan se hvor mange resoucer de enkelte ting bruger.
Avatar billede bruno25 Nybegynder
01. april 2002 - 17:23 #10
Det jeg har liggende nede ved uret i højre side i bunden og det skulle vist være noget af det der bruger recourcer.
Det er min Lyd-styring (højtaler), Museprogram, Boomtown, Norton Antivirus, PcProbe, Icon for mit Studio DC10+ kort og så lige de 2 skærme som fremkommer når jeg er på nettet.
Avatar billede bruno25 Nybegynder
01. april 2002 - 17:39 #11
Har lige prøver at fjerne program-iconet til mit Dc10+ kort og PcProbe og har disablet Antivirus uden at det har hjulpet.
Avatar billede pf_uncle Nybegynder
01. april 2002 - 22:29 #12
Det der ligger nede i hjørnet ved uret er kun en tiende del af de resistente ressourcekrævende processer - prøv proces viewer som Halifax gav dig link til - så vil du blive overrasket. Jeg vil garantere for at med det opsæt du har fået bakset ind i din maskine, er der installeret en guds mængde af software - alt med minimum en eller flere individuelle processer.
Med mit kendskab til nogle af dine ad-on hardwares så er der flere der har problemer med at arbejde sammen - jeg vil evt. foreslå dig at gå ind på hjemmesiden for hver enkelt leverandør, gå til deres supportsider, læs FAQ (frequently asked questions) disse er helt unikke, og her vil med 100% sikkerhed være indlæg hvor andre skriver om de problemer de evt. har med enhedernes samvirke.
Ligeledes med mit kendskab til IRQ, DMA m.v. tror jeg ikke på at der er nok til alle dine enheder - det må bevirke at flere af dem deler samme IRQ og evt. DMA - og dette kan skabe problemer, selvom windows under system melder ingen konflikt (det gør windows når de er inaktive, men så snart du aktiverer et eller flere der så trækker på samme ressource går der knas i maskineriet).
Du kunne jo tage den hårde vej, plukke komponenterne ud af maskinen, starte med at refomatere din C disk, installere det hele fra bunden, start evt. med styresystem, Norton Utillities og derefter byg op med en enhed ad gangen, optimere denne med absolut sidste nye skrig af drivere m.v. - sørg for at alle opdateringer af windows er installeret - hent dem på microsoft update siden. Inden du går så vidt, har du prøvet at køre Norton windoctor, den er suveræn til at fjerne døde links, gl. filrester m.v.
Der er helt afgjort konflikter på din maskine, men de er af software karakter og med de utility programmer vi har i dag, gratis, kan desværre ikke fortælle dig hvor fejlen ligger - derfor er en re-installation en god måde at få fjernet alle dårligdommene en gang for alle.
Du kan også vælge den lidt blødere måde, afinstaller bagfra, således at du vurderer hvilket software programmer du i første omgang mener kan være fejlen - Shareware programmer, Komputer, Alt om Data og mange andre af disse hersens små nok så velmente hjælpetools er rene dræberprogrammer, windows Plus, Windows Tweak m.v. Sandt at sige alle programmer der ikke originalt medfølger til dine hardware dele - ud med dem, de kræver alle en eller anden form for ressource, jeg har selv lært dette på den hårde måde, så det er ikke kun teori.
Sorry mate - hvis ingen af ovennævnte er gode råd, så er jeg løbet tør.

Good luck

Peder
Avatar billede halifax Nybegynder
02. april 2002 - 02:43 #13
Jeg var egentlig galt på den med at linke til Process Viewer 2000, selv om det er udmærket til at få vist alle kørende processer på pc'en. Sorry for det. - Jeg mente egentlig TaskInfo 2000 som kan vise cpu forbruget for kørende processer. Se billede og download her:
http://www.iarsn.com/index.html#/download.html

Det er en hård, men effektiv, omgang, Peder foreslår. - Du kunne i første omgang prøve at bruge msconfig.exe. Under tab'en Start deaktiverer du programmer, der startr op sammen med Windows, et program af gangen, genstarter, fortsætter med det næste osv, indtil du forhåbentlig finder "synder" programmet.

Sur omgang, ja, men du er nødt til at få fejlen indkredset. God arbejdslyst.
Avatar billede bruno25 Nybegynder
03. april 2002 - 13:43 #14
Jeg har nu prøvet at fjerne først mit SCSI-kort og nu også mit DC10+ kort uder resultat.
Så det næste jeg nok prøver er at fjerne mit lydkort.
Vender tilbage senere...
Avatar billede bruno25 Nybegynder
04. april 2002 - 00:10 #15
Jeg har nu fjernet først mit lydkort og bagefter mit interne modem uden at det har ændret noget.
Jeg har også haft ringet til TDC/BoomTown og snakket med dem, om det kunne være pga. at jeg ikke har fast IP-adresse, men det skulle det ikke være og han tjekkede også lige min linie som heller ikke fejlede noget.
Så nu er der kun mit grafikkort og netværkskort i som jeg har lånt af en ven.
Jeg overvejer meget kraftigt at formatere og starte forfra og så se om der er noget galt fra starten af og så sætte et kort i ad gangen og se hvor det går galt, men det bliver muligvis først på søndag, hvis ikke jeg har fundet ud af noget inden da...