Avatar billede trvboy Nybegynder
29. marts 2002 - 18:32 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

computer til videoredigering

Jeg skal bruge en ny computer til videoredigering.

Mine tanker går i retningen af :
soltek drv5
athlon XP 1700
80 Gb 7200 harddisk
266 mb DDR 2100 RAM
Gforce 2 64mb mx 400
billigt lydkort
liteon brænder
studioDV ver. 7 (Jeg har nyere DV-cam)

Mine midler er meget begrænsede. Hvad siger folket ??

Hvor meget betyder grafikkortet i video-sammenhæng?

Hvor meget får jeg for pengene hardware-mæssigt når jeg køber studioDV m. tilhørende kort, sammenlignet med bare at købe en firewireport??

Er det muligt at køre adope præmiere 6.0 med det kort der følger med studioDV ??
Avatar billede wanix Praktikant
29. marts 2002 - 18:35 #1
Jeg tror det er en god ide, med flere RAm når du skal bruge den til videoredigering. Til det kan man aldrig få for mange ram.
Avatar billede stigc Nybegynder
29. marts 2002 - 18:41 #2
To harddiske i RAID vil give en øge perfomance. Meget af arbejdet ligger i at hente og gemme på harddisken.
Avatar billede stigc Nybegynder
29. marts 2002 - 18:42 #3
grafikkortet har ingen betydning, ved mindre du ønsker kort med hardware MPGII encoding
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2002 - 19:12 #4
Som alternativ bør du overveje en Macintosh. De er ganske vist dyere, men skulle være gode til videoredigering.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
29. marts 2002 - 20:12 #5
DUM idee..

Køb dig en Mac computer til formålet... De er absolut bedst og hurtigst....
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
29. marts 2002 - 22:19 #6
Masser af RAM og hastighed betyder alt her.

Når du redigere udnytter du på ingen måder grafikkortet. Til gengæld kræver det monster resourcer at loade en fil ind i hukommelsen. Dernæst kommer at computeren skal have en power der gør at det ikke tager 6 timer at klippe noget sammen. (Det gjorde det på min gamle 500 mhx - har XP 1600 nu)

Det er rigtigt at MAC har mange fordele i forhold til PC i den her henseende, men det er jo ikke en løsning for særligt mange brugere.

Bare lige for at uddybe det :))

/Nikolaj
Avatar billede mail_m-a-n Nybegynder
01. april 2002 - 19:50 #7
Hvis du skal bruge løsningen til noget seriøst, bliver PC'en lidt dyrere, end den beskrevet.

Det du skal kigge efter er:
- Mindst 512 MB ram
- Bundkort med controller der undstøtter RAID 0 for AT diske (Harddisk striping)
- Helst 2 x 80 GB AT100 (Ultra SCSI2 er endnu bedre - og dyrere)

Du skal sikre dig, at hardisken(e) har en gennemsnitlig overførselshastighed på mindst 15 MB/s.
Hav i tankerne at DV CAM kører med 30 fps (billeder per sekund), istedet for DV's 25 fps.

Resten af din tænkte konfiguration ser fin ud.

Du kan hente hints og tips fra:

http://www.videoguys.com/firewire.htm
og
http://www.dvformat.com/htm/HomeSet1.htm

//mailman
Avatar billede outsider Nybegynder
02. april 2002 - 11:27 #8
Dum idé, med et dårligt lydkort....
Køb et Audigy eller et Live, og nogle ordentlige højtallere eller slut det til dit stereo anlæg. Med en sådan computer vil jeg også sige det kan betale sig at invistere i Adobe Premeire 6.0.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
02. april 2002 - 11:31 #9
Du behøver ikke at tænke i MAC for at bygge en computer der er god til videoredigering - der findes i dag afskellige prof. anlæg der er bygget op omkring PCére blandt andet noget af det helt store for tiden "FAST".

For at melde tilbage på dine overvejelser udfra mine erfarringer kommer
her en liste:

Du siger
soltek drv5
? jeg kender ikke noget specielt til denne hardware

athlon XP 1700
Jeg ville nok vælge en dual maskine, da mange programmer inden for video idag er bygget til at udnytte denne feature - men hvis det er til alm. "turist" brug så er det ikke nødvendigt.

80 Gb 7200 harddisk
Du kan med fordel og faktisk næsten en nødvendighed for din maskines perfomance/ydelse, bruge to diske, ikke at du skal vælge en dyr raid løsning - men en lille disk til programafvikling og en større til data/videofiler og grafik er den bedste løsning. Det gør at den samme diske ikke skal knokle med flere ting af gangen!

266 mb DDR 2100 RAM
"256" - ganske glimrende, men du kan sådanset aldrig få for meget,

Gforce 2 64mb mx 400
Her ville jeg nok vælge et matrox 550 dualhead, udfra egne erfarringer med kort af den type du omtaler, må det siges at værre et fantastisk kort til 3d men altså knap så "pligtopfyldende" til 2d, hvorimod matrox kortene levere en efter min mening fantastisk performance. Jeg forslår ydermere dualhead løsningen fordi du så senere har mulighed for at tilslutte to skærme, der fungere som en bred - og du vil sikkert opleve at mange videoredigeringsprogrammer har mange værktøjslinjer, her kan det være rart at kunne benytte to skærmbredder. Det skal dog samtidig siges at du sagtens kan benytte kortet uden to skærme, altså som alm. grafikkort.
***Grafikkortet har altid betydning for opdateringshastighed og opløsning m.m. Men et kort der hjælper med beregning osv. er i en noget dyrere klasse.

billigt lydkort
Tjaa, creatives de billige modeller går man alrig helt fejl af.

liteon brænder
?

studioDV ver. 7 (Jeg har nyere DV-cam)
Fino - hvis det igen er til "Turist" redigering.

Jeg har reffereret til "turist" begrebet tidligere og det er ikke for at være nedsættende, men det er nødvendigt at sætte tingene i perspektiv for at nå frem til en realistisk løsning.
Hvis du således skal redigere med studioDV7, udfra ting optaget på et alm. DVCAM sammen med familien, så er det ikke nødvendigt med scsi raids, osv. det kan et studiodv kort slet ikke klare.

Desuden vi jeg gerne påpege at det altdi er en god idé at udspørge forhandlere om alt hvad du kan komme i tanke om i forbindelse med købet, så du ikke senere fortryder - det kan jo være svært for os at vide hvad lige præcis du har brug for, og vi udtaler os jo hver især udfra vores personlige erfarringer.

Men du kan sikkert finde mere informationer på:

Såvel prof. som privat
http://www.fastmultimedia.com

eller

Såvel prof. som privat - forhandler i danmark
http://www.video-graphic.dk/

Held og lykke
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. april 2002 - 09:59 #10
var det hjælp nok ?