Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
27. marts 2002 - 00:05 Der er 6 kommentarer og
4 løsninger

Master vs. Slave...

Jeg har en Lifetec/Medion 900MHz computer fra Aldi.
Harddisken står pt. på Primary Master.
Mit 12x Liteon DVD drev står på Primary Slave.
Og pt. står min HP 4x4x32x cd-rom brænder på Secondary Master.

Men hvad at Master og Slave og Primary og Secondary er for noget?
Der er noget med, at der findes en masse forskellige kombinationsmuligheder, alt efter hvad at man bruger sin computer til.

Jeg kører Windows XP Professional og kan det så lade sig gøre at skifte cd-rom brænderen f.eks. til Secondary Master eller Primary Slave, uden at skulle geninstallere styresystemet?
Avatar billede simonhusby Nybegynder
27. marts 2002 - 00:11 #1
Det er hvordan IDE-kablet sidder. Et IDE kabel har en primary(primær) og og secondary("senkondær") port.

Det kan sagtens lade sig gøre at skifte fra Primary til  Secondary uden at skulle geninstallere styresystemet..
Avatar billede jefa Nybegynder
27. marts 2002 - 00:16 #2
Avatar billede eaz Nybegynder
27. marts 2002 - 00:21 #3
SimonHusbys svar bør lige uddybes.
Du kører WindowsXP og er selvfølgelig bange for at Windows vil opfatte det som en større ændring hvis du flytter rundt på harddiske og cd-rom drev.
Microsoft vil (selvfølgelig) ikke ud med hvad præcis der opfattes som en større ændring af hardware, men så længe du ikke laver alt for store ændringer ad gangen (dvs skifter både bundkort og grafikkort f.eks.) så burde du være home-free.

Kan ikke helt forstå at du ønsker at flytte om på drevne.
Den kombination du har der giver den bedste ydelse.

Håber dette kaster lidt lys over tingene.
Avatar billede perj Nybegynder
27. marts 2002 - 00:22 #4
Her er også en glimrende forklaring:
http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul5b1.htm
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
27. marts 2002 - 00:36 #5
Jeg tænker på at bytte to cd-rom brændere ud, hvor den nuværende jo kører på Secondary Master.
Og den anden kører pt. på sådan en maskine:

Primary Master  :    Harddisk
Primary Slave  :
Secondary Master:    8x cd-rom
Secondary Slave :    4x4x24x brænder. (Den at jeg vil bytte om på).

Iøvrigt, hvad kører et diskettedrev på?
Jeg kan nemlig se at det i min anden computer kører på Secondary.
Men er det Master eller Slave?
For det burde den jo ikke at kunne, da både Master og Slave allerede er optagede!

Jeg er ikke helt sikker på at med harddisken på min anden computer, om det er Master eller Slave at den kører på.
For jeg kan ikke se nogen jumper på den...
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
27. marts 2002 - 00:37 #6
Diskettedrevet kører på en helt tredje controller...
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
27. marts 2002 - 01:03 #7
Hvordan finder jeg den mest optimale opsætning?
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
27. marts 2002 - 01:53 #8
Nå men jeg lukker bare igen...
Takker for linksne og lidt af det andet...
Jeg har selv lige fundet ud af at jeg beholder denne opsætning.
Avatar billede dribble Nybegynder
27. marts 2002 - 13:25 #9
den optimale opsætning, er forskellig fra computer til computer.
der findes dog et par gyldne regler

f.eks at CD-RW helst ikke skal være på samme IDE cabel som CD-rom/DVD, såfremt det er, så skulle det helst placeres som Master

osv osv.

Men sådan som de stå nu, så ville jeg ikke pille ved dem, med mindre de ikke virker :O)
Avatar billede startlinket.dk Nybegynder
27. marts 2002 - 14:35 #10
Jeg fik "chattet" en del med en om det.
Og fandt ud af en masse.
Så jeg indså at der ikke fandtes nogen bedre opsætning, end denne.

Derfor satte jeg det op på samme måde på min gamle computer, og det virker fint nu.