Avatar billede naesager Nybegynder
12. juni 2000 - 13:44 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

8*133

Hejsa jeg har en Intel Pentium III E på 800 mhz, mit motherboard understytter op til  8*133 mhz så mit spørgsmål er  hvor meget ville i forslå jeg kunne overclocke den uden den tager skade?
Avatar billede naesager Nybegynder
12. juni 2000 - 13:44 #1
understøtter sorry
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2000 - 13:49 #2
Du kan godt overclocke den til 950mhz mindst.. Bare en dobbelt køler på hvis der ikke allerede er det... Det tar ingen skade...

Har selv en Athlon 700 overcloked til 1000mhz med en dobbelt køler og det har kørt 4måneder uden problemer :O))
Avatar billede driis Nybegynder
12. juni 2000 - 16:12 #3
Prøv dig frem! Som dk-host.dk siger, er det meget sandsynligt, at den kan køre 950 eller 1000 MHz, men man kan aldrig vide.

Hæv clockfrekvensen et stykke af gangen, og start så computeren op, og tjeck, om den er stabil - hvis den ikke er, så sæt clockfrekvensen et stykke ned igen - på den måde finder du hurtigt grænsen for hvor meget netop din processor kan tåle. Du kan selvfølgelig vælge den højeste clockfrekvens, som du kan få processoren stabil ved, men hvis jeg var dig, ville jeg nok sætte den 10 - 20 MHz (afhængigt af MB'ets muligheder) under grænsen af hensyn til processorens levetid.

Anskaf dig en god køler, det forbedrer naturligvis overclockingspotentialet betydeligt. Når du begynder at lege med overclockingen, er det en god idé at gå ind i BIOS og slå temperaturalarmen til ved omkring 50-55 grader (hvis der er temperaturovervågning på MB'et, selvfølgelig). På den måde bliver du advaret før processoren bliver alt for varm - det kan selvfølgelig godt være, at den kan tåle mere end 55 grader, men erfaringsmæssigt holder processorer (ihvertfald PII/PIII/Celeron) der kører med en temperatur på over 50-55 grader ikke længe / er ikke stabile. Jeg ville ihvertfald ikke bryde mig om at have en processor til flere tusinde kroner kørende med så høj en temperatur ;-)

http://overclocking.dk kan du bl.a. se, hvor langt op det er lykkedes for andre at komme med PIII processorer.

eller:

http://overclockers.com/
Avatar billede maniacdog Nybegynder
12. juni 2000 - 16:14 #4
I teroien kan du overclocke den så langt som bundkort tillader. Du skal dog være meget opmærksom på køling.
Jo køligere jo bedre. Du kan jo tage et par skridt af gangen og hvis din computer så begynder og "fryse" altså gå i stå så er du nok nået til det punkt hvor din CPU bliver for varm. Så kan du jo anskaffe dig noget bedre køling eller gå ned i en lidt lavere hastighed.
Der burde ikke ske noget med din CPU/Bundkort hvis du bare er opmærksom.
Altså ikke sætte den op på max. og så smutte væk i 48 timer for så kan det godt være at din computer er kogt over.

Hvis du vil læse om nogle kølere/Overclocking så prøv og kig på:
www.morgen.dk
www.computerdk.dk
www.overclocking.dk

-Maniacdog-
Avatar billede champen Nybegynder
04. juli 2000 - 00:26 #5
dk-host.dk>>>

Overclocker du med goldfinger eller bare ved at skrue FSB-hastighed op?

Hvilket m/b har du?
/champen