Avatar billede mr.meincke Nybegynder
22. marts 2002 - 08:58 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Installation af Mandrake Linux 8.2

Hej eksperter!
Hvordan installerer jeg Mandrake Linux 8.2?
Jeg har Windows XP installeret i forvejen. Jeg har lavet en partition (FAT32) til linux.

Mvh
Mr.Meincke
Avatar billede vesperillo Nybegynder
22. marts 2002 - 09:19 #1
du burde bare kunne putte den bootbre CD i.
Så spørger den selv om den skal bruge den partition senere i installationen.
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
22. marts 2002 - 11:59 #2
Jeg har lige brændt de filer jeg har hentet over på en CD, og den gidder ikke starte op automatisk (altså når jeg tænder for PC'en)
Avatar billede vesperillo Nybegynder
22. marts 2002 - 15:24 #3
Hvilke filer?
Er det et ISO du har hentet?
I så fald skal det brændes som billede før du kan bruge det
Avatar billede clemmay Nybegynder
23. marts 2002 - 07:47 #4
Hvis du vil have adgang til alle de ting der følger med skal du hente de følgende 3 ISO'er fra http://www.linuxiso.org/mandrake.html

i586 Mandrake 8.2 Install ISO (cd1)  681836544 bytes
i586 Mandrake 8.2 Extras ISO (cd2)  680624128 bytes
i586 Mandrake 8.2 Supplemental ISO (cd3)  679739392 bytes

Det er dog ikke nødvændigt med alle 3 CD'er den første burde kunne gøre det.

Så brænder du de(t) ISO image(s) ud på CD('er) med et brænderprogram som f.eks. cdrwin.

Derefter smider du den første CD i drevet, genstarter og følger installationsvejledningen, det er ikke så indviklet hvis man ved det mest essentielle om ens egen comp :) God fornøjelse med linux

Hvis du ikke kan boote fra CD'en af så smut ind i din bios og se om ikke det første boot device er sat til noget andet end dit CD-ROM drev, i så fald så ændrer du det lige til CD-ROM drevet.
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
23. marts 2002 - 10:37 #5
clemmay > det har jeg gjort og der sker ikke andet end der kommer en sort skærm.......Hvad er der galt? Jeg har hentet cd1 (det er den eneste jeg har hentet) fra ftp://ftp.darenet.dk/pub/linux/mandrake/iso/
Avatar billede clemmay Nybegynder
23. marts 2002 - 21:13 #6
og du har brændt den rigtigt ned på CD'en? Altså ikke bare ned så der ligger en enkelt fil på cd'en (iso filen)?
Men så du har nogle forskellige mapper osv på cden?

Er det når du prøver på at boote fra CD'en at der kommer sort skærm eller hvad?
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
24. marts 2002 - 19:29 #7
lukker
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
24. marts 2002 - 19:29 #8
ups
Avatar billede clemmay Nybegynder
25. marts 2002 - 00:39 #9
Kunne du ikke lige være rar at skrive hvorfor du lukker spørgsmålet?
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
25. marts 2002 - 01:03 #10
jeg har ikke fået installeret det....(eller bedre sagt)
Det virkede ikke :o)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
25. marts 2002 - 01:04 #11
clemmay > jeg åbner gerne igen
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
25. marts 2002 - 01:04 #12
grunden til at jeg ikke har fået installeret det er fordi jeg ikke kan boote fra CD-rom drevet
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
25. marts 2002 - 01:04 #13
kan man ikke installere det på en anden måde?
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
25. marts 2002 - 01:05 #14
fx via disketter (altså så den booter derfra)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
25. marts 2002 - 01:06 #15
du får 70 points hvis du hjælper mig med at installere det
Avatar billede clemmay Nybegynder
25. marts 2002 - 01:21 #16
ok, du finder filen boot.img på den første CD
den ligger nok under mappen "images" så finder du filen rawrite.exe (kan også godt være den hedder rawrite2.exe i mappen "dosutils" på samme cd.

Så kopierer du dem til en mappe på din hd og smider en tom diskette diskettedrevet

Derefter kører du rawrite og skriver navnet på img filen (boot.img), så skriver du A når den spørger dig hvilket diskette drev og til sidst trykker du enter når du er klar. Så skulle den gerne lave en boot diskette du kan installere fra. Du proppet bare disketten i drevet, CD'en i cdrom drevet og booter fra disketten :)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
25. marts 2002 - 01:26 #17
hvad skal jeg så vælge?
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
25. marts 2002 - 01:26 #18
altså når disketten er startet (eller hvad man skal sige :o) ... )
Avatar billede clemmay Nybegynder
25. marts 2002 - 01:29 #19
der kommer en boot menu efter et sekund eller to ikke? Så er det bare om at vælge install (så vidt jeg husker er det bare enter?)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
25. marts 2002 - 01:32 #20
ok...jeg prøver er lige igang med et logo så du får først point senere ok?
Avatar billede clemmay Nybegynder
25. marts 2002 - 01:34 #21
det er bare okaj :) Nu vil jeg smutte i min seng, skal arbejde i morgen kl 10 :/ og så midt i min dejlige påskeferie, nat nat
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
25. marts 2002 - 01:35 #22
nat nat ... og god arbejdslyst :o)
Avatar billede clemmay Nybegynder
26. marts 2002 - 20:35 #23
Ville jeg få de dersens points eller?