Avatar billede bruno25 Nybegynder
21. marts 2002 - 13:27 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Min Pc'er "låser" i et kort øjeblik...

Jeg har flg. problem.

1. Når jeg f.eks. er på nettet og klikker mig videre eller klikker på et nyt link, går der rimelig tit, at der går 1-1½ min. inden der sker noget.
2. Hvis jeg sidder og flytter noget tekst fra en hjemmeside til et dokument eller flytter/kopier nogle filer fra en HD til en anden gør den det samme - altså "låser" i 1-1½ min.
3. I det tidsrum hvor pc'en "låser" kan jeg intet gøre udover at bevæge musen. Jeg kan hverken lukke åbne/lukke vinduer/programmer eller noget andet.
4. Når den gør det mens jeg er på nettet, kan jeg heller ikke åbne/lukke programmer og hvis jeg har klikket på x i flere vinduer mens den har været i "dvale" så lukker de alle først når den "vågner" igen efter de 1-1½ min.

Jeg ved ikke om det kan være min psu'er der er skyld i det for det tror jeg selv, at det er, men jeg vil lige høre jeres mening, da hvis jeg skal skifte vil købe mig en mere lydløs og en med flere watt og så koster den lige omkring de 1000 kr. hvis man skal have en god en.

Min Pc består af flg.

Aopen HX08 ATX-Kabinet m.300W strømforsyning
Asus P4S333 Motherboard (SiS645 Chipset)
Intel P4 1.6 Mhz Northwood (FSB=400 Mhz)
1 stk. 256MB PC2700 DDR-Ram (Apacher)(FSB=333 Mhz)
Creative 3D Blaster GeForce 256 Annihilator Pro (32MB SG-Ram)
SB Live Lydkort
Studio DC10+ Tv Capture-Kort
Adaptec 2940 U/UW SCSI-Kort
2 stk. 40 GB IBM-HD (60 GXP)
Internt 56K-Modem
Pioneer DVD-Drev
Plextor PX-40TS CD-Rom-Drev
Plextor PX-W1210S Brænder
3.5" 1.44 MB Diskettedrev
3 stk. Ekstra Blæsere
Avatar billede bruno25 Nybegynder
21. marts 2002 - 13:29 #1
Jeg glemte lige at skrive, at jeg kører Win98 SE
Avatar billede mcfrede Nybegynder
21. marts 2002 - 15:46 #2
Det er næppe din PSU, men snarere et driverrelateret problem.
Mit forslag er at du hurtigst muligt installerer de NYESTE drivere til dit hardware.
Eventuelt kunne du jo geninstallere windows!
Avatar billede mcfrede Nybegynder
21. marts 2002 - 15:48 #3
Du bør også sikre dig at dine harddiske kører med DMA, det kan du gøre i dit kontrolpanel.
Avatar billede bruno25 Nybegynder
21. marts 2002 - 23:53 #4
Jeg har lige formateret og installeret Windows for 2 dage siden og jeg har lagt den sidste nye bios ind og mine drivere er også af nyeste dato.
Jeg havde samme problem for ca. 1 mdr. siden inden jeg købte nyt M/B+Cpu+Ram.
Før havde jeg dette

Asus CUV4X-E Bundkort
Intel P3 933Mhz In-a-Box  FSB133/Socket 370
512MB Pc133 PQI-Ram

Grunden til, at jeg tror det er min psu er, at det var det samme med det system og at det både er når jeg er på nettet og hvis jeg bare laver noget i Windows.
Nu til aften kom den med en fejl, som den også har lavet for ca. 1½-2 mdr. siden, med at den ikke kunne finde mit dvd-drev, selv om jeg prøvede at genstarte pc'en flere gange uden held efter at jeg havde set efter om begge kabler sad ordentligt i. Men så nu her da jeg tændte for den for ca. 15 min. siden fandt den det igen uden at jeg havde rørt ved den siden.
Avatar billede bruno25 Nybegynder
21. marts 2002 - 23:55 #5
Jeg glemte lige og skrive, at min psu er næsten 5 år gammel.
Avatar billede mcfrede Nybegynder
22. marts 2002 - 07:56 #6
OK, med en så forholdsvis gammel strømforsyning kan det da godt være at det er ved at være tid at skifte den ud, det er ikke altid størrelsen (watt) der tæller, men gørelsen (output i ampere og kvaliteten).
Avatar billede grenaa1 Nybegynder
22. marts 2002 - 18:39 #7
Prøv at lægge de gamle driver ind til dit grafikkort det kan også være pga. at de nye driver ikke passer så godt til dit kort.
Avatar billede bruno25 Nybegynder
23. marts 2002 - 00:05 #8
Jeg har prøvet diverse drivere fra Nvidia og drivere fra producenten af kortet...
Jeg vil lige prøve, at finde driver-CD'en som var med da jeg købte kortet og så installere dem.
Hvis der er nogen som kører med det samme grafikkort, må de meget gerne skrive hvilken driver de kører med og som fungerer 100%
Avatar billede grenaa1 Nybegynder
23. marts 2002 - 09:24 #9
Har du lagt den sis agp v1.09 driver ind som skal bruges af dit motherboard ellers kan du downloade den her: http://www.hardwareonline.dk/downloads.asp?kategori=Chipset%20Drivere&id=269
Avatar billede winbrisse Nybegynder
23. marts 2002 - 10:14 #10
det er nok din strømforsyning der er galt med da det er krævende hardware du har installeret men det kan godt være at det er dit scsi kort da jeg har samme problem og da jeg fjernede det og kun kørte med ide forsvant det problem til jeg igen satte scsikortet i igen
mit var bare et advanssys
Avatar billede bruno25 Nybegynder
23. marts 2002 - 14:38 #11
grenaa1-> Jeg har prøvet at køre med Nvidia v21.81 driver, uden at det har hjulpet noget.
mcfrede-> På psu'en står flg.

Input = 100-120/200-240v~, 9/5A, 60/50hz (Dk=200-240v~/5A/50hz)
Output = 300W
+3.3v = 14.0A
+5.0v = 30.0A
+12.0v = 12.0A
Avatar billede bruno25 Nybegynder
23. marts 2002 - 14:40 #12
Glemte lige at skrive, at jeg også har installeret SIS AGP v1.09 driver uden at det har hjulpet...
Avatar billede grenaa1 Nybegynder
23. marts 2002 - 18:56 #13
Køb dig dig en ny computer
Avatar billede bruno25 Nybegynder
24. marts 2002 - 14:49 #14
Da jeg lukkede min pc i nat ville den ikke slukke helt som den plejer, men den skrev bare "Windows lukkes" og så skete der ikke mere. Da jeg så slukkede den manuelt, lyste numlock-lampen stadigvæk - så jeg tændte lige et kort øjeblik så jeg kunne nå at slukke for den og slukkede så på tænd/sluk-knappen uden at den nåede at starte windows.
Da jeg så tændte for den her i eftermiddag, startede den så med at køre scandisk uden at finde nogen fejl. Men da den så var startet op undtagen logoet til min NAV nede ved uret som ikke kom, men timeglasset var forsvundet så den var færdig med at indlæse programmer.
Så klikkede jeg på nogle biblioteker jeg har liggende på skrivebordet, men der skete ikke noget - så prøvede jeg at åbne nogle billeder og der skete heller ikke noget og jeg prøvede at klikke på startknappen og der skete stadig ikke noget. Så gik der måske 2-4 min og så åbnede alt det jeg havde trykket på. Da jeg så ville lukke bibliotekerne og billederne ville den kun tage en ad gangen og så gik der ½-1 min inden jeg kunne lukke det næste og imens jeg lukkede bib./billeder ned, kom mit icon til NAV nede ved uret.
Da alt var lukket ned - åbnede jeg for outlook express, men den ville ikke lokke på nettet så jeg trykkede ctrl./alt/delete og der stod, at outlook ikke svarede så jeg lukkede det og prøvede igen og nu kom den og lokkede også på og har nu kørt lige siden som den plejer. (Ca. 1 time)
Avatar billede bruno25 Nybegynder
24. marts 2002 - 16:55 #15
Jeg har lige kørt en test af mine HD med et nyt program, som ligger på IBM's hjemmeside og hedder "SMART Defender" og der var ingen fejl, så det er jo nok ikke dem der laver balade.
Avatar billede bruno25 Nybegynder
24. marts 2002 - 17:13 #16
Har lige haft en tur igen hvor den ikke rigtigt ville noget i nogle minutter efter, at jeg havde slettet 91 elementer i min papirkurv.
Avatar billede bruno25 Nybegynder
01. april 2002 - 01:15 #17
Jeg har købt mig en Enermax 350W strømforsyning, men det hjalp heller ikke noget.
Jeg lukker dette spørgsmål og åbner et nyt med henvisning til dette og med nogle nye detaljer.