Avatar billede chop Nybegynder
20. marts 2002 - 11:21 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Flere initrd'er....

Jeg prøver at bruge min linux til at spille på, og i den andledning kunne det være dejlig at slippe for nogle af alle de bagrunds-processer der køres normalt..
Samtidig vil jeg også gerne kunne bruge den til at lave almindelige ting, såsom tekstbehandling osv..

Hvis man opretter to init'rd, og så laver to boot-images i grub.conf, kan man så have forskellige instillinger for hvilke baggrunsproceser der startes ?

Hilsen

Christian
Avatar billede brilleaben Nybegynder
20. marts 2002 - 13:17 #1
Ikke umiddelbart.    Hvis du eks. bruger Suse skal du rette i /etc/rc.config.  Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med Rødhætter, Debnakke og de andre ... :-)
Avatar billede gathond Nybegynder
20. marts 2002 - 14:38 #2
i debian, kan du redefinere hvilke processer osv, der startes i de forskellige Runlevels (/etc/rcx.d) dir'ene.
hvor et symlink med S er noget der startes og K er noget der stoppes, og tallene angiver rækkefølgen (laveste først). du kan så skifte mellem dine runlevels (2 er default, 1 er single user mode, 0 er reboot) ved kommandoen init x , hvor x = 0-6.
jeg ved ikke om du evt kan angive kernel parametre i lilo så den selv booter op i et andet runlevel end 2.
Avatar billede chop Nybegynder
21. marts 2002 - 11:23 #3
Jeg har også overvejet med runlevels, men kan man selv oprette flere end der allerede findes ?

Jeg kører med RedHat 7.2
Avatar billede gathond Nybegynder
21. marts 2002 - 17:25 #4
jeg er ikke sikker på man kan lave flere, men man kan da lave om på de eksisterende (aner intet om redhat)
men jeg tvivler nu på at du får ret meget performance ud af at fjerne de baggrundsprocesser du normalt vil have kørende på den maskine der skal bruges til tekstbehandling. der skal vel ikke være meget andet end en printerdriver?
svjh har Redhat en tendens til at smide en masse forskelligt lort ind, men webservere, osv er jo ikke noget der hører hjemme på en maskine der kun skal bruges til spil og almindelige ting :)
en process der ikke er aktiv bruger som regel ret få resourcer
Avatar billede gathond Nybegynder
21. marts 2002 - 17:40 #5
det jeg mente med det ovenstående er at jeg vil mene at en generel oprydning i ting du ikke bruger kunne være en bedre ide til optimering. en anden måde at gøre det på kunne være at lave 2 scripts der sørgede for at lukke/starte services alt efter om du skal spille eller arbejde