Avatar billede sublimeflash Nybegynder
06. marts 2002 - 16:09 Der er 22 kommentarer og
4 løsninger

HJÆLP kunstspørgsmål

Hej Alle!
Min kæreste sidder med en Dansk stil. Hvor hun skal analysere nogle billeder. Under et af billederne står der " C. W. Eckersberg, Det Nathonsonske familliebilled, 1818"

Spørgsmålet er hvad betyder "Nathansonske"
Hvis der er nogen der ved eller kan hjælpe os til at finde svaret ville det være ret Cool

Hilsen
Sublime
Avatar billede eazye Nybegynder
06. marts 2002 - 16:11 #1
he he, det var nok det grimmeste ord..! :)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
06. marts 2002 - 16:14 #2
mon ikke det er en billedsamling der hedder sådan, når der nu står Det Nathonsonske familliebilled ???
Avatar billede sublimeflash Nybegynder
06. marts 2002 - 16:16 #3
Vi aner det ikke ...er helt på bar bund her.. Ik lige mit felt hvis I ved hvad jeg snakker om !!!
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2002 - 16:17 #4
Dette er kun et gæt, men jeg tror, at familiem hedder Nathanson, og billedet derfor hedder " det nathansonske familiebillede",
Avatar billede hasmi Nybegynder
06. marts 2002 - 16:17 #5
Det kunne være et billede af hele familien Nathonson.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
06. marts 2002 - 16:17 #6
hvad forestiller billedet??
Avatar billede eazye Nybegynder
06. marts 2002 - 16:18 #7
er det nathonsonske eller nathansonske
Avatar billede sublimeflash Nybegynder
06. marts 2002 - 16:18 #8
Er der ingen der har mulighed for at give os et link til noget info på dette ord...
Avatar billede eazye Nybegynder
06. marts 2002 - 16:18 #9
nathan er hebraisk og betyder "gave"
Avatar billede ztyxx Nybegynder
06. marts 2002 - 16:19 #10
er der evt. en titel på billedet..
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2002 - 16:20 #11
Det må være familienavnet. Billedet er iøvrigt her: http://guest.kb.dk/kab-guldalder/cgi-bin/vispap.pl?pap_id=340&sort=alfa&subopen=1007
Avatar billede ztyxx Nybegynder
06. marts 2002 - 16:20 #12
dette er nok mere sigende
http://www.assistens.dk/eckersb.htm
Avatar billede hasmi Nybegynder
06. marts 2002 - 16:21 #13
Det er helt sikkert et billede af familien Nathanson.
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2002 - 16:22 #14
ztyxx-> Ja, så kan vi jo også se, at det faktisk er familiens efternavn.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
06. marts 2002 - 16:23 #15
her er et billede mere af den Nathonske familie
http://faculty.washington.edu/jakobsn/lithistpage/html/guld_portraet.htm
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2002 - 16:25 #16
hehe, så er der sgu gået kunst i "eksperterne" :)))
Avatar billede sublimeflash Nybegynder
06. marts 2002 - 16:28 #17
Vi takker drengene !! Tænkte om det var iorden at dele pointene mellem ufc og styxx
Avatar billede jensen_123 Nybegynder
06. marts 2002 - 16:28 #18
http://guest.kb.dk/kab-guldalder/cgi-bin/visbille.pl?billed_id=395

http://guest.kb.dk/kab-guldalder/cgi-bin/visbille.pl?billed_id=396

http://www.sem-kerteminde.dk/sem/kk/familie.htm

brug ctrl + b for at finde "Nathansonske"

C.W. Eckersberg: Den Nathansonske Familie.1818. Olie på lærred. 126 x 172 cm, Statens Museum for Kunst.
Et af Eckersbergs hovedværker. Billedet forestiller grosserer og vekselerer Mendel Levin Nathanson, hans hustru, Edel, og deres 8 børn.
Nathanson var jødisk og var som ung kommet til Danmark, hvor han først var manufakturhandler og siden blev medejer af et vekselerfirma samt kongens økonomiske rådgiver. Han blev også redaktør på Berlingske Tidende. Og han var en stor forkæmper for jødernes rettigheder i DK og fik indflydelse på den lovgivning, der gav dem borgerlige rettigheder i 1817.
Familien, der har ejet billedet, fortæller, at det gengiver en situation, hvor forældrene kommer hjem fra audiens hos kongen. De er i stiveste puds. Igen et godt studium i dragthistorie. Her nyklassicisme. Grossereren er i sort festdragt med høj hat under armen. Fruen er iført fløjlskjole med pufærmer, kashmirsjal, hat med strudsefjer og lange handsker. De farverige tøj og hendes monumentale holdning gør hende til billedets centrum. Men hendes fraværende udtryk fjerner opmærksomheden fra hende igen. Hun ænser åbenbart hverken beskueren, børnene eller manden.
Børnene er iklædt tøj, der er karakteristisk for nyklassicismen. Empire-kjoler (empire = af fransk, kejserdømme. Stilen inspireret af Napoleon osv) med taljen lige under brystet, dyb halsudskæring. Kjolen som er syet af tyndt stof kommer med sine fine folder til at ligne en søjle. Pigernes frisurer er ligeledes karakteristiske for tiden. Der er tale om en modebevidst familie.
Børnene har været igang med at danse rundt til søsterens klaverakkompagnement og er standset, da forældrene trådte ind. Scenen skildrer således en overgang. For børnene overgangen mellem vild leg og velopdragent modtagelsesritual. For forældrene en overgang fra den offentlige sfære til den intime - denne styrkes af at faderen rent fysisk befinder sig i dem begge med benet endnu udenfor døren. Familiens eneste kontakt til livet udenfor. Han ser på beskueren og ikke på børnene, som om han føler sig mere tilpas "udenfor" end i hjemmet.
Der er 2 bevægelser i billedet - en fra højre og en fra venstre - men de mødes ikke. De er frosset fast i konventioner, der er stærkere end det intime.
Vi ser kun lidt af interiøret. Detaljer og småting er udeladt til fordel for en koncentration om det egentlige motiv. Man kan dog ane, at hjemmet er nyklassicistisk i sin indretning. Det er præget af orden, overskuelighed og præcision.
(Et af Eckersbergs malerier "Spadserende ved Aqueduc de la Vanne i Arcueil" malet i Paris 1812 blev i april 98 solgt på auktion fra 4,1 million kr. Det dyreste danske maleri nogensinde).
Avatar billede jensen_123 Nybegynder
06. marts 2002 - 16:29 #19
og ja han er bibliotekar
Avatar billede hasmi Nybegynder
06. marts 2002 - 16:29 #20
Hvad er årsagen til, at mit svar ikke medfører point?
Avatar billede sublimeflash Nybegynder
06. marts 2002 - 16:29 #21
Styxx lav lige et svar
Avatar billede sublimeflash Nybegynder
06. marts 2002 - 16:33 #22
Så er pointene fordelt takker endnu engang for jeres hurtige svar Eksperten styrer som sædvanlig håber ik nogen er skuffede men det er jo ik alle der kan få ..Ses
Sublime
Avatar billede jensen_123 Nybegynder
06. marts 2002 - 16:33 #23
takker for points
Avatar billede hasmi Nybegynder
06. marts 2002 - 16:34 #24
Tak for det :o)
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2002 - 16:35 #25
takker for point.

hamsi-> du har da fået 10 frække lige ind på kontoen :)
Avatar billede eazye Nybegynder
06. marts 2002 - 16:46 #26
dak dak..! :)