Avatar billede redhead Nybegynder
01. marts 2002 - 15:16 Der er 29 kommentarer

Ridser i skærm

Der er her for nylig kommet nogle underlige ridser i min skærm. Jeg aner ikke hvordan de er kommet, men de forstyrrer mit syn helt vildt! Jeg har en skærm til 10 kilo, og har ikke ligefrem lyst til at købe en ny pga disse ridser. Hvordan fanden fjerner jeg dem?
Jeg har noget "SILVO til sølv" som skulle hjælpe, jeg har også noget voks som jeg også har hørt skulle hjælpe, men jeg tør sku ikke rigtigt.
Det er en flad skærm, ikke LCD.
Avatar billede zeroxer Nybegynder
01. marts 2002 - 15:17 #1
hmm.. kan det ikke være grafik kort der er noget gæld med??
Avatar billede zeroxer Nybegynder
01. marts 2002 - 15:18 #2
SILVO til sølv: prøv da!
Avatar billede redhead Nybegynder
01. marts 2002 - 15:19 #3
Nej, det er intet med grafikkortet! Det er helt tydeligt ridser, man kan se dem når man ånder på glasset. Har du selv prøvet noget lign, med SILVO?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
01. marts 2002 - 15:20 #4
Hvis det er ridser i selve glasset, er der intet at gøre...

Er det bare coatingen, kan du redde den ved at fjerne RESTEN af coatingen. Dette vil dog gå ud over antirefleks'en.

Dette skulle du kunne gøre med en pudseklud og ganske almindelig tandpasta (dette indeholder et meget skånsomt slibemiddel). Der skal poleres MEGET før det hele er væk...

NanoQ
Avatar billede NanoQ Nybegynder
01. marts 2002 - 15:21 #5
Jeg ville holde mig fra silvo... prøv tandpasta først :)
Avatar billede redhead Nybegynder
01. marts 2002 - 15:23 #6
Intet at gøre? Så går jeg sku amok, hvad med garantien? Gælder den i dette tilfælde? Hvordan ved jeg om det er glasset der er ridset, og kan man egentligt skifte glasset ud på en skærm?
Avatar billede microtec Nybegynder
01. marts 2002 - 15:24 #7
Jeg tror mere på voks end på et slibemidel som f.eks. Silvo eller Slipol.

Glas er et MEGET gårdt materiale. Så hordt at du ikke kan slibe i det med nogen af de nævnte produkter (du udjævner ridserne ved at slibe noget væk).

Med voks fylder du derimod ridserne op (det skal naturligvis være en klar voks).
Avatar billede microtec Nybegynder
01. marts 2002 - 15:26 #8
Glem garantien :o(

Den dækker ikke fordi der er kommet ridser i en ting. Garanti gælder kun, hvis du der er fabrikationsfejl, eller produktet går i stykker.
Der er ikke garanti når du selv er årsagen til fejlen. Det er du desværre her 8selv om du ikke ved hvordan).
Avatar billede microtec Nybegynder
01. marts 2002 - 15:28 #9
... du kan ikke udskifte glasset på en skærm. Det er forsiden af selve billedrøret, så det er hele billedrøret der skal skiftes.
Avatar billede andersberg Nybegynder
01. marts 2002 - 15:29 #10
Hvad mærke er det?? Jeg fik min Samsung 700NF byttet. Jeg havde også en nogle store ridser i.
Avatar billede microtec Nybegynder
01. marts 2002 - 15:29 #11
Ups, det var en flad skærm. Så kan det måske lade sig gøre, den er jo ikke med billedrør :o)
Avatar billede perplet Nybegynder
01. marts 2002 - 15:31 #12
Ja, garanti dækker ikke, kun hvis det er en produktionsfejl.

Og ridser kommer nok ikke af sig selv. Desværre i dette tilfælde, men fedt nok generelt.
Avatar billede redhead Nybegynder
01. marts 2002 - 15:32 #13
Det er en IBM P260, det er originalt SONY som laver den.
Avatar billede hells_bells Nybegynder
01. marts 2002 - 15:32 #14
Du må ikke bruge silvo eller brasso eller noget der ligner. Det vil blot ridse hele din skærm...
Avatar billede perplet Nybegynder
01. marts 2002 - 15:32 #15
Men måske er forhandleren flink - men han er ikke forpligtet
Avatar billede andersberg Nybegynder
01. marts 2002 - 15:33 #16
Tja, jeg fik min byttet. Er der ONSITE garanti på den???
Avatar billede microtec Nybegynder
01. marts 2002 - 15:34 #17
Hvis ridserne ikke var der da du købte skærmen skal forhandleren være MEGET flink, hvis han bytter den. Det er helt klart ikke en garanti-rep. at kunden ridser sin skærm, men det er da forsøget værd.
Avatar billede hells_bells Nybegynder
01. marts 2002 - 15:35 #18
Der er der ikke en forhandler der ved sine fulde fem vil bytte en skærm som man selv har ridset.
Avatar billede andersberg Nybegynder
01. marts 2002 - 15:41 #19
Hvis der er Onsite garanti er der hjælp at hente der. For di ombytter bare skærmen uden så meget som at kigge på den. Det har jeg fået gjort 2 gange med min Samsung skærm.
Avatar billede perplet Nybegynder
01. marts 2002 - 15:41 #20
Der er jo nogle, der får den byttet åbenbart...

Hvis man er en god kunde, er man da som forhandler nok mindre ved sine fulde fem, hvis man ikke vil yde noget service...

Men man skal nok være en ret god kunde, hvis man skal have byttet en skærm til 10.000
Avatar billede perplet Nybegynder
01. marts 2002 - 15:42 #21
Hvad er onsite-garanti?

Det lyder da som noget jeg skal have :-)
Avatar billede hells_bells Nybegynder
01. marts 2002 - 15:45 #22
Man kan sku´da ikke forvente at man får byttet sin skærm fordi man selv har ridset den. Den holder ingen steder.Og det er så om man er nok så god en kunde.
Avatar billede perplet Nybegynder
01. marts 2002 - 15:51 #23
Siger ikke man kan forvente....

Men tag lige dette eksempel
Du har en erhvervskunde, der i 2001 har købt for 100.000 hos dig årligt. Du har heraf en avance på 40.000 kr. Det samme vil ske i 2002.

Kunden kommer med en skærm til 10.000. Den har kostet dig 4.000 i indkøbspris.

Hvis du ikke bytter den, er det evt. slut med at have kunden som kunde.

Pris for byt: 4.000
Pris for mistet kunde: 36.000

Jeg vælger: at bytte. Hvad gør du? :-)

Ved godt det er et simplificeret eksempel, og at det ikke har noget at gøre med at forhandleren bytter fordi han er flink. Nej han vil tjene penge på en god kunde. Men det umiddelbare indtryk er jo at han er flink....

Så prøv da at bytte den skærm - det værste der kan ske er at han siger nej.
Avatar billede andersberg Nybegynder
01. marts 2002 - 15:51 #24
Onsite garanti er der på de fleste dyre skærme. Det betyder bare at de henter skærmen hjemme hos dig. Jeg kom til at ridse min skærm da jeg en dag støvede den af. Det er en med fladt billedrør så de er lidt mere følsomme. Men jeg sagde blot at den summede lidt (hvilken den også gjorde - meget lidt). Og så kom de og byttede den, og jeg har aldrig hørt fra dem siden.
Avatar billede microtec Nybegynder
01. marts 2002 - 19:56 #25
perplet >> I dit eksempel bytter forhandleren jo heller ikke for at være "flink", men ganske beregnende for at beholde kunden. Vi kan lige så godt kalde det at fedte for en stor kunde.

Naturligvis skal redhead da forhøre sig om forhandleren vil tage den på garantien. Bare han er instillet på at forholdet til forhandleren er det samme hvis han afviser det. Det kan ikke nytte noget bagefter at mene at forhandleren er dårlig eller har ydet en dårlig service.

Det er på ingen måde rimeligt at forvente at få bytte en varer man selv har beskadiget (og man har slet ingen krav på noget).
Avatar billede summer Mester
01. marts 2002 - 23:16 #26
Et godt råd, lad vær med at eksperimentere med nogen form for pudsemidler. Hvis du fandt et middel som kunne fjerne de ridser som formentlig kun sidder i hinden (coatingen) på skærmen, så vil du bagefter have en skærm, som er mat og ridset.
Sorry, enten må du leve med det eller skifte den ud :(
Avatar billede perplet Nybegynder
01. marts 2002 - 23:44 #27
microtec >>

Hvis du læser mine indlæg ordenligt, så er vi slet ikke uenige.

Jeg siger ikke det er forventeligt/rimeligt, ej heller at forhandleren gør det for sine blå øjnes skyld - men det skader jo ikke at prøve
Avatar billede grinderslev Praktikant
02. marts 2002 - 01:44 #28
Prøv at spørg hos en optikker, om du kan købe et stykke af deres slibepapir. Hvis det er dybe ridser du har fået, kan det blive hårt arbejde, da optikker slibepapir jo er meget meget fint kornet.
Avatar billede summer Mester
22. december 2003 - 17:21 #29
Luk please!