Avatar billede acid-head Nybegynder
28. februar 2002 - 22:51 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Bedst med wine?

Hej, hej hej!

- Hvilken metode er bedst at bruge når jeg vil til at bruge Wine, og køre så mange programmer som muligt?

- Jeg har nemlig tit oplevet at den mangler en masse forskellige ting til de programmer jeg prøver at køre, programer som jeg har set andre køre...

- Skal jeg installere en Windows gennem wine, og derigennem installere de programmer jeg vil bruge, eller skal jeg lave en multiboot, og så bare installere mine windows-programmer denvej, eller hvordan??
Avatar billede strato Nybegynder
28. februar 2002 - 23:42 #1
Du skal installere en multi-boot i følgende rækkefølge:
*Først din windows vs. på din primære HD
*Dernæst din linux box med wine

Jeg vil anbefale Linux-Mandrake Gaming Ed. som kan købes billigt flere steder på nettet, eller alt. downloades som brændbare ISO billeder hvis du har linjekapacitet til det.

Hvad angår wine skal du ikke forvente at det kan køre Office 2000 produkter (men dem kan du læse fint med StarOffice 5.2 eller nyere...)

Jeg har med succes kørt flere spil og div. windoze programmer via wine. Det er dog et program uden en egentlig "release" version, og der er derfor ikke p.t. garanteret at det hele "bare kører".

Forvent desuden at første gang du starter en windows appl. med wine, at det tager længere tid end efterfølgende ...

/Strato :-)
Avatar billede acid-head Nybegynder
28. februar 2002 - 23:48 #2
Jeg har nogen erfaring med Wine, og køre allerede med en multiboot mellem Windows 98 og Mandrake Linux (Ikke game ed.)...

- Grunden til at jeg gerne vil vide hvordan man bedst bruger wine er fordi jeg har haft dårlige erfaringer med mange programmer...:

- Internet Explorer kunne slet ikke køre, det har jeg ellers set en gør med Wine. Han kørte også M$ Office... =)
- Den rigtige ICQ kunne ikke køre.
- KaZaA kunne ikke køre.
- Min Quake3 kunne ikke køre
- Min HL kunne ikke finde CS
- Osv osv...

- Så det er ligesom om at jeg bruger den forkert, eller ... hvad? ;)
Avatar billede kornfreak Nybegynder
01. marts 2002 - 04:30 #3
Jeg har fået CS og ICQ til at spilel fint på en Slackware 8.1 uden installation af windows med Wine.

Dog har jeg aldrig fået Internet Explorer til at virke.

Jeg vil tro du skal ha en forhånd installation af Windows for at få IE til at virke. Du kan evt. prøv irc.linux.com #wine, #slackware, #redhat osv. for hjælp til konfigurationen og med hvad for nogen dll'er du skal loade for at få IE til at køre

Med hensyn til CS, så er der en kanon Howto hvor den beskriver hvad du skal gøre for at få det til at funke. Det afhænger også lidt af dit graffikort :)
Avatar billede kornfreak Nybegynder
01. marts 2002 - 04:31 #4
Jeg skal nok lige se om jeg kan finde linket til den CS howto hvis det er.
Avatar billede hemning Nybegynder
01. marts 2002 - 08:03 #5
Prøv lige at se lidt på denne side:
http://lhl.linuxgames.com/
Det er "Linux Half-Life", her står alt hvad man skal bruge for at få Half-Life og Counter Strike til at køre på Linux! Der er også et fedt forum, hvor man kan udveksle erfaringer!
http://lhl.linuxgames.com/message_board/
Avatar billede hemning Nybegynder
01. marts 2002 - 08:17 #6
Den WINE version jeg har de bedste erfaringer med er wine-20010326! Specielt de programmer der bruger netværk har jeg kun fået til at virke med denne version - f.eks. FirstClass Client, til SkoleKom/Skole-IT!
Du kan finde den her:
http://www.download.zp.ua/pub/unix/alpha/Wine-20010326.tar.gz
Du skal selv kompilere den!!!
Avatar billede acid-head Nybegynder
04. marts 2002 - 01:22 #7
Okay, tusinde tark for svarene... =)

- Lidt point til jer begge... =)
Avatar billede hemning Nybegynder
04. marts 2002 - 06:48 #8
tak for points :o)