Avatar billede vuffe Nybegynder
27. februar 2002 - 22:18 Der er 24 kommentarer og
4 løsninger

få linux væk?

Jeg har en HD, som jeg har formateret til FAT32, men jeg kan ikke fjerne de 10 Gb linux der ligger på den. F disk kan ikke finde dem, og particion magic, siger at det er BAD...hvad fanden skal en hjælpeløs gut som mig gøre?¿?

giv mig dog lidt hjælp her hva?¿? :P
Avatar billede grinderslev Praktikant
27. februar 2002 - 22:22 #1
Brug FDISK fra din linux diskette.
Avatar billede kox.it Nybegynder
27. februar 2002 - 22:24 #2
Hvis du har en Linux skive kan du starte installationen op, der kan du fjerne dem.
Hvis du skal ha lagt en win 2000/xp på harddisken kan du fjerne din linux particion under instalasionen
Avatar billede hemning Nybegynder
27. februar 2002 - 22:28 #3
Grinderslev har ret, åben <fdisk> fra Linux (hvis de skriver "m", kommer hjælpe menuen frem) --> Tryk "d", så skal du vælge hvilken patition du skal slette! Hvis du skal slette alt, så start med at skriv det højeste nummer, sikkert 6 --> Tryk "d", så vælg 5 --> Tryk "d", så vælg 4 ... --> Når du har slettet alle tryk "w" for at gemme oplysningerne og gå ud af programmet! Genstart computeren og start fdisk fra dos!!!
Avatar billede hemning Nybegynder
27. februar 2002 - 22:31 #4
Windows/dos kan ikke fatte andet end Microsoft patitioner, så derfor er det ikke muligt at fjerne de "bedre" patitioner fra Windows/dos!!!
Avatar billede hemning Nybegynder
27. februar 2002 - 22:32 #5
Lige en ting, når du skal starte fdisk op fra Linux, skal du selvfølgelig vælge hvilken harddisk du vil ændre, eks. skriv: fdisk /dev/hda
Avatar billede kox.it Nybegynder
27. februar 2002 - 22:36 #6
Under en installation af win 2000 kan man godt fjerne dem. Men jeg er helt enig med hemning, hvorfor windows når vi har Linux =)
Avatar billede vuffe Nybegynder
27. februar 2002 - 22:36 #7
Jeg kan slet komme ind på noget der har med linux at gøre....!!! Jeg køre med Win98. og hvordan skal jeg i givet fald starte linux op? for jeg tror slet ikke at linux styresystemt ligger der. Det er nemlig 10 GB film der er konverteret om til linux format, men jeg skal ikke bruge dem. De skal bare væk, og formateres til FAT32.
Avatar billede hemning Nybegynder
27. februar 2002 - 22:40 #8
Prøv at se om du ikke kan lave en slags reperations diskette til linux, der skulle gerne være fdisk i denne!!!
Avatar billede hemning Nybegynder
27. februar 2002 - 22:42 #9
kox.it > Jeg har ikke prøvet med Windows 2000, men det har ikke været muligt i nogle af de andre Windowsversioner jeg har prøvet det ved!
Og det er da godt at du også er en af de faste Linux-tilhængere  --> Microsoft = Microsucks
Avatar billede vuffe Nybegynder
27. februar 2002 - 22:44 #10
Jeg er ikke i besiddelse af noget der har med linux at gøre. Ergo kan jeg ikke lave noen diskette, eller boote fra noen cd!
Det jeg skal er at jeg bare skal have fjernet de 10 gb linux konventeret film der ligger på min HD! :P
Avatar billede hemning Nybegynder
27. februar 2002 - 22:48 #11
Hvordan har du fået lavet den patition??? Hvvis du ikke har/"har haft" Linux, så har du sikkert ikke nogen Linux patition!!!!!!!!
Avatar billede vuffe Nybegynder
27. februar 2002 - 22:52 #12
Jeg har ikke lavet den....den va på min Hd da jeg købte den af en gut jeg kender... :P Han har leget lidt rundt med at konventere film da hans styresystem er linux, det er derved at der er kommet de 10 gb linux konventeret film på min hd.
Avatar billede hemning Nybegynder
27. februar 2002 - 22:55 #13
ok, jeg finder lige på noget!
Avatar billede vuffe Nybegynder
27. februar 2002 - 22:56 #14
tak, no offence ;)
Avatar billede hemning Nybegynder
27. februar 2002 - 22:59 #15
Download denne fil:
http://ftp.net.uni-c.dk/pub/linux/mandrake/8.1/i586/dosutils/rawwritewin.exe

og så:
http://ftp.net.uni-c.dk/pub/linux/mandrake/8.1/i586/images/cdrom.img

Prøv at start med disken --> tast rescue og se om du kan komme til at køre fdisk, jeg er ikke sikker!
Avatar billede langbein Nybegynder
27. februar 2002 - 23:03 #16
Hvis du er villig til å offre den Windows som ligger på HD så tror jeg at det ville løse saken å kjøre "fdisk /mbr" fra en Win 98 oppstartdisk el lign, og så event ordinær fdisk etterpå (husker ikke om dette er nødvendig) (velg også støtte for store partisjoner). Kjør så formatering etterpå. mbr parametret medfører skriving av ny main boot record. Luere på om det ikke er dette som skal til.
Avatar billede vuffe Nybegynder
27. februar 2002 - 23:10 #17
ok jeg prøver det lige, skriver tilbage engang i morgen når jeg har leget lidt med det, indtil videre tak for hjælpen.
Avatar billede vuffe Nybegynder
27. februar 2002 - 23:16 #18
langbein: er det ikke muligt at køre fdisk /mbr på en partition?
Avatar billede vuffe Nybegynder
27. februar 2002 - 23:27 #19
altså så jeg ikke mister alle data på min HD's andre partitioner
Avatar billede grinderslev Praktikant
28. februar 2002 - 09:44 #20
FDISK /MBR sletter ikke nogen data. Den kan kun bruges på den primære partition. Og jeg tror ikke at det vil virke i dit tilfælde.
Lav en Linux bootdisk som Hemning har beskrevet, og kør FDISK fra den.
Avatar billede langbein Nybegynder
28. februar 2002 - 22:42 #21
Data som slettes slettes vanligvis ikke. Man tar bort adreseringen. Det virker som "sletting".
Avatar billede langbein Nybegynder
28. februar 2002 - 22:43 #22
Nei kjører du "fdisk /mbr" så ryker det hele tror jeg.
Avatar billede vuffe Nybegynder
04. marts 2002 - 12:05 #23
hemning, jeg har afprøvet bootdisken på en anden computer, men jeg får bare en fejlmelding, og kan ikke komme videre. For den burde da også kunne starte op på en computer hvor der ikke ligger nogen linux.
gives der et andet program til linux bootdisks?
Avatar billede grinderslev Praktikant
04. marts 2002 - 23:37 #24
Lav dig en linux boot diskette, der ligger de programmer du skal bruge. Linux's FDISK kan gøre det, men den virker ikke helt som Micro$oft's
Avatar billede hemning Nybegynder
05. marts 2002 - 00:24 #25
Hejsa Vuffe!

Jeg har fundet et image som du kan bruge:

http://www.ibiblio.org/pub/Linux/system/recovery/ramf-113.exe
Hent zipfilen - selfextrakting zip - pak den ud og kør Mkrescue.bat - hav en diskette klar - nu laver du så en rescuedisk :o)
Genstart computeren med rescuedisken i, så kommer det vigtige:

Start fdisk - du skal skrive fdisk /dev/hda (hvis /dev/hda er den harddisk der skal slettes) - fra Linux (hvis de skriver "m", kommer hjælpe menuen frem) --> Tryk "d", så skal du vælge hvilken patition du skal slette! Hvis du skal slette alt, så start med at skriv det højeste nummer, sikkert 6 --> Tryk "d", så vælg 5 --> Tryk "d", så vælg 4 ... --> Når du har slettet alle tryk "w" for at gemme oplysningerne og gå ud af programmet! Genstart computeren og start fdisk fra dos!!!

Det skulle gerne virke, men ellers ved du jo at du bare kan henvende dig igen ;o)
Avatar billede vuffe Nybegynder
10. marts 2002 - 15:46 #26
ok tak hemning, jeg prøver det lige af, og skriver tilbage hvordan det er gået om nogle dage. (det er nemlig ikke mig, men min ven som har problemet)
Avatar billede hemning Nybegynder
10. marts 2002 - 16:37 #27
OK :o)
Avatar billede chop Nybegynder
20. marts 2002 - 11:28 #28
Hvis et ikke virker, så tag et kig på et program der hedder Ranish Partition Manager. Det virker ihvert tilfælde !

download det her : http://www.ranish.com/part/

Det virkede hos mig !

Hilsen
Christian