Avatar billede burgerbamse Nybegynder
27. februar 2002 - 09:58 Der er 15 kommentarer

Diskproblem - reparation af disk

Jeg bruger Windows2000 med en FAT32 disk.
Under boot begynder kontrol af disk (i tekstmode). Når 10 % af kontrollen er gennemført, låser maskinen.
Hvis jeg under boot annulerer kontrol af disk, starter maskinen fint op. "Chkdsk c:" i "Kommandoprompt" finder ingen problemer. Der er i øvrigt ingen andre tegn på problemer med maskinen.
Inden problemet opstod defragmenterede jeg disken, hvilket måske er kilden til problemet.
Hvad gør jeg? Er der nogen mulighed for at finde og reparere fejlen på disken?
Avatar billede grinderslev Praktikant
27. februar 2002 - 10:03 #1
Hvis du bruger CHKDSK under FAT, kan den ikke rette alle fejl typer. Scandisk er væsentligt bedre.
Avatar billede burgerbamse Nybegynder
27. februar 2002 - 10:05 #2
Hvor finder jeg Scandiski Windows2000?
Avatar billede grinderslev Praktikant
27. februar 2002 - 10:12 #3
Godt spørgsmål. Jeg ved faktisk ikke om den er i Win2k, men du må kunne boote på en Win98 diskette og bruge scandisk derfra, når du kører FAT32.
Avatar billede hub Nybegynder
27. februar 2002 - 10:16 #4
kontrolpanel-computeradministration-diskhåndtering-h-klik det pågældende drev-funktioner-undersøg nu
Avatar billede burgerbamse Nybegynder
27. februar 2002 - 10:17 #5
Søg efter/genopret beskadigede sektor låser maskinen...
Avatar billede grinderslev Praktikant
27. februar 2002 - 10:19 #6
Har du en antivirus funktion slået til i din bios?
Avatar billede hub Nybegynder
27. februar 2002 - 10:20 #7
Gå til websiden hos producenten af disken. Langt de fleste producenter har et disktool der kan køres fra DOS. Download dette-som regel fremstilles der så en bootbar diskette med programmer, der kan undersøge/reparere disken
Avatar billede burgerbamse Nybegynder
27. februar 2002 - 10:22 #8
Jeg prøver produdenten (HP) og vender tilbage.
Avatar billede hub Nybegynder
27. februar 2002 - 10:24 #9
HP laver ikke diske--du er nødt til at finde ud af præcis hvilket fabrikat disken er.
Avatar billede burgerbamse Nybegynder
27. februar 2002 - 14:03 #10
Maskinen er en HP Omnibook 6000. Disken er en IBM-DJSA-220.
Desværre kan jeg ikke finde et disktool hos IBM.
Avatar billede hub Nybegynder
27. februar 2002 - 14:28 #11
Avatar billede burgerbamse Nybegynder
28. februar 2002 - 15:15 #12
Jeg har downloaded et program på ovenstående adresse, som genererer en bootdisk, der bl.a. indeholder "reparations-program" til harddisken. Programmet kører fint, og har fundet to bad sectors på harddisken. Disse skulle været repareret nu. Desværre har det ikke hjulpet på det oprindelige problem, nemlig at mskinen bliver ved med at kontrollere disken ved opstart og låser efter 10%.
Avatar billede hub Nybegynder
28. februar 2002 - 15:22 #13
Muligvis er der problemer med bootsectoren på disken. Man kan godt slå scandisk fra, men noget kunne tyde på at der er et problem med disken, så det er ikke klogt. Kør en reparation af din 2000 installation. Sæt CD'en i drevet. Ikke første, men anden gang installation spørger om du vil reparere eller installere en ny kopi af 2000, svarer du ja til rep. af din nuværende installation. Dermed undersøges startmiljøet, herunder bootsectoren og evt. fejl bliver rettet. Hvis ikke det hjælper, må der nok en fdisk/formatering samt nyinstallation til, desværre
Avatar billede burgerbamse Nybegynder
28. februar 2002 - 16:39 #14
Det lyder som et godt bud. Jeg vil forsøge, men desværre først i starten af næste uge! Jeg vender tilbage.
Avatar billede nicksos Nybegynder
01. marts 2002 - 19:06 #15
det ved jeg sgu ikke