Avatar billede p3_denmark Nybegynder
24. februar 2002 - 22:26 Der er 49 kommentarer og
6 løsninger

vender min blæser forkert?

Jeg har købt en zalman : http://www.studiedata.dk/product.asp?product=261

men blæseren sidder så den suger luften op, skal den det, og ville jeg få mere ud af det hvis jeg vendte den om...

på billedet vender blæseren også sådan, men jeg ville bare tro at den køler bedst hvis den blæser luften ned mod cpu'en.
Avatar billede perj Nybegynder
24. februar 2002 - 22:27 #1
Din blæser skal fjerne den varme luft fra CPU'en, så den sidder rigtigt.
Avatar billede perj Nybegynder
24. februar 2002 - 22:28 #2
Det skulle være et svar.
Avatar billede cloqq Nybegynder
24. februar 2002 - 22:28 #3
Det har du også ret i!!!! Den skal jo KØLE cpuèn af!!!! Så vend den om [;
Avatar billede cloqq Nybegynder
24. februar 2002 - 22:30 #4
*gG* delte meninger! Jeg har bare forstået at den skulle køle af!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. februar 2002 - 22:33 #5
den skal ALTID blæse ind på CPU'en!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. februar 2002 - 22:35 #6
det har været diskuteret så tit, og jeg har selv konstateret det med måling på CPU, jeg bruger en ekstern temperaturmåler der måler 3 steder, harddiske, CPU og grafikkortet.
Avatar billede perj Nybegynder
24. februar 2002 - 22:35 #7
Jeg skammer mig - tog helt fejl. Skal blæse mod CPU'en;-)
Avatar billede much Nybegynder
24. februar 2002 - 22:36 #8
Din blæser skal vende som den gør nu. Hvis du vender den om vil du ikke komme ordenligt af med varmen fra din CPU. Da det er køle grillerne der bliver varme. Hvis du vender den om vil du bare blæse varm luft ned på din CPU og den vil CRASHE. Det du henviser til er et andet køle system hvor din CPU bliver kølet ned i en box. Der skyder man luft ind....
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2002 - 22:36 #9
Det skal blæse ned på køleribbene som så leder kulde ned på cpu'en.
Avatar billede perj Nybegynder
24. februar 2002 - 22:38 #10
Har lige tjekket et par forskellige PC'ere. Den ene blæser, og den anden suger. Nu er jeg lidt forvirret;-)
Avatar billede much Nybegynder
24. februar 2002 - 22:40 #11
Hvis du vil være helt sikker på at der er dejligt koldt i dit kabinet. Så køb dig en kabinet køler. De er billige og er en meget god ide hvis du presser din CPU meget. Freksembel ved grafik og spil........
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. februar 2002 - 22:41 #12
har du mulighed for at aflæse tempen i bios, så kan du lave eksperimentet med at vende den begge veje og notere tempen.
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
24. februar 2002 - 22:41 #13
LOL :)

er der ikke nogen der kan give mig et endegyldigt svar?

er fuldstændigt forvirret :)
Avatar billede danscape Nybegynder
24. februar 2002 - 22:41 #14
Hæh.. har en effektforstærker der skal køles ned med en blæser, der er jeg også forvirret om den skal blæse eller suge... blev endnu mer forvirret af at læse det her! ;D
Avatar billede perj Nybegynder
24. februar 2002 - 22:43 #15
>>>p3_denmark. Forstår godt du er forvirret, men spørg studiedata i morgen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. februar 2002 - 22:44 #16
Avatar billede perj Nybegynder
24. februar 2002 - 22:44 #17
Indtil det modsatte er bevist, vil jeg nu påstå, at den skal fjerne varmen - altså suge varmen væk fra cpu.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. februar 2002 - 22:45 #18
Det var ikke lige det bedste sted jeg henviste til ;o(
Avatar billede eazye Nybegynder
24. februar 2002 - 22:46 #19
True that, blæseren skal suge den varme luft væg fra processoren
Avatar billede perj Nybegynder
24. februar 2002 - 22:49 #20
>> retaxes. Jo, fint nok;-))
Avatar billede much Nybegynder
24. februar 2002 - 22:51 #21
--->>> DEN VENDER RIGTIGT
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
24. februar 2002 - 22:52 #22
LOL da, man må jo altså gå ud fra at siden den sidder som da jeg ifk den, vender den rigtigt :)
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
24. februar 2002 - 22:55 #23
der er muligvis nogle der skulle have haft lidt flere point end andre, men jeg har helt ærligt ikke styr på noget som helst, sååe
Avatar billede perj Nybegynder
24. februar 2002 - 22:55 #24
Din strømforsyning fjerner jo også varmen fra kabinettet ved at blæse (suge) luften ud. Det der så forvirrer mig lidt er, at blæseren på en bil blæser mod køleren !!
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
24. februar 2002 - 22:57 #25
ja, for når noget blæser ned på emnet, så koncentrerer man luftstrømmen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. februar 2002 - 22:59 #26
det er fordi en bil er i fart, så fjernes varmen hurtigt ved hjælp af blæseren og fartvinden!

Man kan dog ikke sammenligne en CPU med en motor på en bil.
Avatar billede perj Nybegynder
24. februar 2002 - 23:00 #27
Jo, på en bil i tomgang ;-)
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
24. februar 2002 - 23:00 #28
hehe, nej, men jeg tror bare jeg lader den sidde som den gør... så kan det jo være jeg finder på at vende dem om engang, meen.
Avatar billede perj Nybegynder
24. februar 2002 - 23:03 #29
Der må være en på eksperten der sidder med det helt korrekte svar.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. februar 2002 - 23:11 #30
perj> på nogle biler kører blæseren først når den er i tomgang, Opel m.flere ;o)

Tak for points!

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. februar 2002 - 23:12 #31
perj> Der må være en på eksperten der sidder med det helt korrekte svar.

Ja, mig ;o)
Avatar billede perj Nybegynder
24. februar 2002 - 23:12 #32
>> retaxes. Citroen m.fl. ;-))
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
24. februar 2002 - 23:13 #33
perj <- tja, men jeg lader det bare sidde som da jeg fik den, sådan virker det nok bedst, jeg blev bare i tvivl da jeg så en film om hvordan man satte blæseren på, på den ilm vendte den omvendt.

retaxes<- jeg troede dette var et forum for computer etc. ikke biler :D

Sku' det være en anden gang... :)
Avatar billede perj Nybegynder
24. februar 2002 - 23:15 #34
Det var nu mig der kom med et eksempel på køleren i en bil, men undskyld. Åbenbart delte meninger om CPU-blæseren.
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
24. februar 2002 - 23:17 #35
ikke noget at undskylde :)

skulle bare være sikekr på det var det rigtige forum.

jeg må jo bare prøve begge dele.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. februar 2002 - 23:17 #36
p3> Er det Alt om Data's lille filmskole fra sidste nummer?
Avatar billede perj Nybegynder
24. februar 2002 - 23:19 #37
Hvorfor hedder det forøvrigt en blæser. Gad vide om det betyder "det vil jeg blæse på" - blæse på cpu'en naturligvis. Nå hvem ved hvad - det var bare en tanke.
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
24. februar 2002 - 23:21 #38
nej, det var en inde på zalmann's hjemme side <- http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps5005Cu.htm

nej, den blæser, det vil jeg blæse på, det vil jeg blæse langt væk, ergo, den blæser væk fra cup'en :)
Avatar billede tofferman Nybegynder
26. februar 2002 - 21:07 #39
Den skal da blæse væk fra CPU´en. Varmen skal jo ledes væk. Ellers holder den bare en varm pude luft nede på CPU´en.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2002 - 21:14 #40
det her bliver et slag om kejserens skæg.
Avatar billede tofferman Nybegynder
26. februar 2002 - 21:17 #41
*GG*
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. februar 2002 - 21:45 #42
En blæser puster luft PÅ cpu´en. det er bl.a. derfor der er køleribbe da disse jo holder cpuen kold også.

P.s. Hvorfor tror i det hedder en blæser? Nok ikke lige fordi den suger luften væk fra cpuen, vel?
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2002 - 21:47 #43
jeg vil gerne ha' en suger til min CPU *LOL*
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. februar 2002 - 21:50 #44
cpusuger...

manden til edb-ekspedienten: "der er nogen der har taget min cpu"
edb-ekspedienten: nej nej, det er bare din cpu-suger...
*lol*
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2002 - 22:10 #45
har vi nogensinde haft et spm. om en CPU der er forsvundet, jeg mener det er jo ganske normalt at CD-drev forsvinder ind imellem ;o)
Avatar billede perj Nybegynder
26. februar 2002 - 22:33 #46
Må revidere mit første svar, og har nu taget et par spritnye blæsere for at afprøve teorien. Jeg må så indrømme at den BLÆSER PÅ CPU'en med fabriksindstillinger (plus minus vendt rigtigt).Om der så kan måles en forskel hvis man vender den om ved jeg ikke.
Avatar billede perj Nybegynder
26. februar 2002 - 22:35 #47
....men det ved retaxes;-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2002 - 22:36 #48
ja, og jeg har prøvet at vende den forkert, det gav en stigning på 10 grader når den blæste VÆK fra CPU, så der er nok en hel masse der sidder med røde ører og ikke vil indrømme at de tog fejl ;o)
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
27. februar 2002 - 00:17 #49
ja, men hvis den så vender så den blæser PÅ spu fra fabrikken, hvad sker der så når man vender den? :)
Avatar billede perj Nybegynder
27. februar 2002 - 00:19 #50
Så vender den forkert ;-)
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
27. februar 2002 - 00:35 #51
lol, godt tænkt :D
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. februar 2002 - 08:31 #52
p3>> det har jeg jo skrevet, så du ikke min kommentar kl. 22:36:29
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
27. februar 2002 - 09:02 #53
hov, jeg mente det omvendt.
hvis den vender så den blæser VÆK fra cpu fra fabrikken, hvad sker der så når man vender den? :)

men det er ligemeget, jeg lader det være som det er.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. februar 2002 - 13:11 #54
en gang til for prins Knud

Når den blæser >på CPU falder temperaturen i CPU

når den blæser <væk fra CPU stiger temperaturen i CPU
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
27. februar 2002 - 16:01 #55
en gang til for prins magrethe, jeg lader den sidde som den sidder :DD