Avatar billede damski Nybegynder
19. februar 2002 - 21:49 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Hvad er XML for noget...

Hejsa et lille dumt spm, men hvad er det nu det er og hvorfor skulle man bruge det, foreksempel sammen med servlet's...
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2002 - 21:54 #1
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2002 - 21:54 #2
eXtensible Markup Language;
efterfølgeren for HTML, der tillader at de forskellige tags kan ændres alt efter, hvordan XML-siden skal benyttes, hvorfor den er mere fleksibel end HTML.
XML er nærmest at betegne som en paraply for en uoverskuelig familie af branchespecifikke løsninger og uofficielle understandarder; standarder kun til udveksling af data, der ikke fortæller noget om, hvordan data skal præsenteres.

XML-standarden vil være medvirkende til e-handelens totale indtog, idet ordrer, fakturaer, tilbud avanceret grafisk design og produktionsplaner fremover vil flyde fra pc til pc over Internettet, og ikke som det ofte sker i dag fra koncern til koncern via dyre EDI-løsninger.

Se også DOM, ebXML, NGWS, SGML, XHTML & XBRL samt http: / / www.xml.dk & http: / / www.xml.org
Avatar billede kedde65 Praktikant
20. februar 2002 - 08:51 #3
UFC>> Rolig nu :-)) XML har eksisteret i de sidste 5 år, og vi har endnu ikke set det helt store e-handels boom. Desuden tager du fejl i din betragtniing om at XML er afløseren til HTML, det er det ikke. Det er 2 vidt forskellige ting. XML til at indeholde data, og HTML til at præsentere data.

Afløseren til HTML er XHTML som iøvrigt er bygget over XML standarden.

XML er netop IKKE en paraply for branche specifikke standarder, xml er netop udviklet med henblik på at det er en standard der kan udvides, og derfor ikke specifik.

Kede
Avatar billede janegil Nybegynder
20. februar 2002 - 09:04 #4
Typisk bruk av XML i servlets, kunne være at servletten ser hva slags User Agent som ber om en side, henter innhold til den siden fra en XML-fil, og - ut fra hvilken UA det er - velger et XSL stilark som presenterer data fra XML som HTML, WML (til WAP), eller kanskje SVG, hvis browseren kan lese denslags...
Avatar billede kresten Nybegynder
20. februar 2002 - 09:35 #5
he he, giver kedde65 ret. UFC lyder som en sælger :)

Jeg tror at dem af os der har arbejdet med det, mener at XML er smart men XSL-delen er nu noget af det besværlige jeg har set længe mht. til syntax. Men der er vist ikke nogen tvivl om at det er med til at nedbryde systemgrænserne en smule og gøre det lidt nemmere at udveksle data imellem systemer.
Avatar billede janegil Nybegynder
20. februar 2002 - 09:49 #6
På en måte er XML slett ikke noe nytt. Folk har siden tidenes morgen brukt forskjellige former for tagging forå plassere strukturerte data i tekstfiler.

Det nye i XML, er at det er en standard metode for å lage denne taggingen, derfor finnes det også standard verktøy. Så nå - om jeg finner opp mitt eget format, kan du bruke en standard XSL/T prosessor til å bearbeide mine data, du kan bruke en standard DOM javascript engine for å plukke ut ett bestemt element etc.
Avatar billede getalife Nybegynder
20. februar 2002 - 11:50 #7
Damski.. for at ikke gøre det for teknisk så ville det måske være godt med et lille eksembel.

www.download.dk er der en Mobil afdeling med ting som Ringetoner, Billedbeskeder osv osv.
Alle disse Ringetoner er nogen der bliver leveret fra en ekstern kilde, altså fra et andet site i form af en XML fil.
At filen ligger hos en anden, gør at mange forskellige sites har adgang til den samme data (XML) og man slipper selv for opdateringer, da det gøres eet sted. Så er det bare op til de enkelte sites at vise dataen som de vil.. feks vha XSL.

/Getalife
Avatar billede getalife Nybegynder
20. februar 2002 - 11:51 #8
argh.. Getalife.. lær at læse HELE spørgsmålet før du svarer..
Avatar billede damski Nybegynder
20. februar 2002 - 12:48 #9
Ja det sagde mig ikke rigtig noget, men lad mig lige tænke mig om:
Jeg laver en servlet med en xml fil, xml filen modtager før servleten dataerne der skal lægges (i mit tilfælde) i en postgresql database.

Kender i nogle links der minder om det jeg skal bruge?
Avatar billede kresten Nybegynder
20. februar 2002 - 12:51 #10
Avatar billede janegil Nybegynder
20. februar 2002 - 13:09 #11
For tiden er nok kommaseparerte filer enklere å loade inn i databaser enn XML...

Kanskje du kan bruke XSL til å lage en kommaseparert fil, men den er jo ikke velformaet XML, så jeg tviler litt.

Ellers så skal servletten din til med å parse XML, er det ikke noe Javagreier som heter SAX?
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2002 - 17:21 #12
eh, jeg har bare indsat forklaringen fra http://www.it-leksikon.dk/vis.asp?id=2456&ord=XML