Avatar billede haargaard Nybegynder
19. februar 2002 - 14:51 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Hvilke ADSL-forbindelser fungerer med linux?

Hej!

Min familie står overfor muligvis at skulle investere i ADSL, og jeg kunne godt tænke mig at bruge en linux-maskine som firewall.

Hos hvilke ADSL-udbydere kan man bruge en linux til at connecte med?

Jeg er meget lun på Opasias boomtown abonnement, men de siger intet om at der kan benyttes linux. Det bruger samme teknologi som opasia..
Avatar billede karstenlaursen Nybegynder
19. februar 2002 - 14:57 #1
Så vidt jeg ved er der ikke nogen adsl forbindelser som IKKE kan kører under Linux. Hvorfor skulle de ikke virker med linux?? Mange firmaer bruger idag, netop en linux maskine som firewall
Avatar billede zatter Nybegynder
19. februar 2002 - 14:59 #2
Øhh, du kan så hvidt jeg ved bruge linux hos det fleste, men der er ikke nogen udbydere som vil hjælpe dig vis du får problemer så vis jeg hvar dig ville jeg holde mig til de såkaldte "normale" systemer!
Avatar billede zatter Nybegynder
19. februar 2002 - 15:00 #3
Hva er det bare på privat hjemme basis?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. februar 2002 - 15:00 #4
TDC bredbånd hvor Bredbånd og telefon er sammen, jeg køre en mandrake på min. Men alle forbindelser burde virke uden problemer.
Avatar billede zatter Nybegynder
19. februar 2002 - 15:03 #5
Så vis du selv er lun på at stille det op og sådan så skal du bare vælge boomtown!!!
Avatar billede zatter Nybegynder
19. februar 2002 - 15:07 #6
Ok, har lige kigget på en liste over hvilke systemer adsl skulle kunne køre med og det eneste der stort set ikke er nævnt er linux men jeg vil stadig mene at du kan det, men vis du skal bruge drivere også videre skal du nok selv finde dem!!!
Avatar billede hhjensen Nybegynder
19. februar 2002 - 15:08 #7
Der er vist problmer med USB-modem´s. Eller med USB og Linux generelt. (Jeg har i hvertfald med mit Eicon Diva fra Tiscali)
En venlig sjæl, her på exp, har fortalt mig at det er bedst med en Router!
Avatar billede hemning Nybegynder
19. februar 2002 - 16:26 #8
Ligesom "james_t_dk" har skrevet det, virker TDC Bredbånd fint med Linux, jeg kører også med Linux Mandrake :o) + Win98 :o( Jeg kan ikke se hvorfor der skulle være nogle problemer med Linux og ADSL, det eneste ville være hvis der mangler en driver til et stykke hardware! Men hvis du vælger noget ADSL hvor der skal bruges et netværkskort, kan du jo selv vælge et, der kan bruges!
Når du så har fået ADSL, skal du - hvis du har fast ip-adresse - sætte den op! Hvis du har dynamisk ip-adresse, skal du først se om du har installeret en DHCP client! Åben en "root"-terminal, så prøv først: "which dhcpcd", hvis den ikke siger at der er en version af programmet, så prøv "which dhclient" hvis du har en af programmerne er det sikkert "dhclient", hvis du har en af dem, gå ind i netværksindstillingerne og slå DHCP til ;o) Hvis ikke du har en af clienterne installeret, så gå ind på dine "Red Hat 7.2"-cd'er (eller hvad du nu har) og søg efter "dhc" i RPM-biblioteket. Der finder du med garanti dhclient, installer den og den virker garanteret, med det samme du har genstartet computeren :o) Held og lykke med det, hvis ikke det virker, så skriv en kommentar! Med venlig hilsen Henning Nielsen Lund
Avatar billede haargaard Nybegynder
19. februar 2002 - 20:06 #9
Ok. Det er godt at vide at man faktisk kan bruge linux, selvom der ikke er nogen af udbyderne der vil stå inde for det.
Det der undrede mig var bare at der hos Opasia (og dermed Boomtown) stod at man, af dem, skulle have installeret en netværksprotokol der hed PPPOE (Point to point over ethernet).

Der stod bare at de kun havde det til windows, så jeg ville høre om der er nogen der har erfaring med Opasia??
Avatar billede haargaard Nybegynder
19. februar 2002 - 20:09 #10
Undskyld. Hvis jeg ikke fik gjort det helt klart, så er det helt på privat basis.

Grunden til at jeg gerne ville køre det gennem linux-maskinen, var at jeg så ville have mulighed for at bruge ssh fra internettet, og at jeg kunne sætte de andre computere i husstanden til at kunne komme på, uden at skulle investere i en router...      Og så selvfølgelig fordi det kunne være sjovt at sætte det system op
Avatar billede haargaard Nybegynder
19. februar 2002 - 20:13 #11
Jeg siger tak til jer alle for at have fået mig overbevist om at det nemt kan lade sig gøre at køre linux med ADSL.. også selvom udbyderne ikke bryder sig om at informere en om det....

Jeg fandt en PPPoE-klient til linux, så der skulle vist ikke være nogen problemer med det. Det var primært der min frygt lå!
Avatar billede hemning Nybegynder
19. februar 2002 - 22:13 #12
Jeg er da glad for at jeg kunne være til hjælp :o) Der skulle ikke være noget problem med PPPoE ;o)
Avatar billede kaan Nybegynder
20. februar 2002 - 19:00 #13
Jeg vil anbefale dig at kigge lidt på www.e-smith.org for deres distibution er meget velegnet til netop din problemstilling (jeg har sat en op til det).
jeg har også hørt gode ting om mandrakes Single Network Firewall.