Avatar billede dengamle Nybegynder
18. februar 2002 - 18:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

VPN erfaring med Windows2000

Hej.
Jeg har kørt med Ciscos VPN klient og windows95, og er nu igang med en Windows2000 maskine.
Er der nogen der har erfaring med VPN / IPsec fra windows2000?
Hvor startes der og hvad skal der evt. tages højde for?
Det er en opkobling fra en hjemmearbejdsplads!
Avatar billede nielsvp Nybegynder
18. februar 2002 - 21:37 #1
Jeg har en del løsninger kørende på Cisco VPN, med PIX firewalls.
I og med at du tilslutter til firewallen så er der ingen porte åbne indtil det internet netværk medmindre du bliver verificeret af firewallen.

Hvis du kører med Windows 2000 RRAS som VPN Server, så skal man jo have noget adgang igennem firewall/routeren for at kunne blive verificeret.

Men jo, Windows 2000 VPN Server er da bestemt også en mulighed, men hvis Cisco løsningen er tilstede ville jeg nok bruge den istedet.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
19. februar 2002 - 12:51 #2
Hvad kobler du op imod? - Windows 2000 VPN eller en Cisco boks?

Jeg kører selv en del hjemmearbejdspladser op mod en Cisco 3005'er..
Avatar billede dengamle Nybegynder
19. februar 2002 - 22:55 #3
Der koblos op mod en Cisco Pix - her kunne jeg vælge at fortsætte med Cisco software, men var interesseret i at høre hvilke muligheder der var med Windows2000 - evt. om det var et godt alternativ til Ciscos software?
/dengamle
Avatar billede nielsvp Nybegynder
19. februar 2002 - 23:00 #4
Umiddelbart kan du ligeså godt lade Pix'en lave arbejdet.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
20. februar 2002 - 08:26 #5
Du SKAL bruge Cisco VPN klienten for at koble op med PIX'ens VPN koncentrator. Der er ingen alternativer :)

Alternativt skulle du droppe VPN i PIX'en, og lade Win2K serveren om krypteringen. Men det kan jeg ikke se fordele i.

NanoQ
Avatar billede dengamle Nybegynder
20. februar 2002 - 22:50 #6
Tak til NanoQ.
Jeg fortsætter med Ciscos VPN klient.
/dengamle