Avatar billede dummy758 Nybegynder
17. februar 2002 - 21:08 Der er 15 kommentarer

Død pc

Jeg kom til at overclocke min pc for meget inde i BIOS og nu gider den ikke noget, når man tænder den er der bare en sort skærm som står og blinker. Jeg fik det råd at jeg kunne prøve at tage batteriet ud et stykke tid, det hjalp heller ikke. Hvad er der galt? Det kan da ikke være noget der er brændt af som CPU eller bundkort - for så gider den da slet ikke noget. Problemet er jeg kan jo ikke nå ind i BIOS'en.
Avatar billede shaggy Nybegynder
17. februar 2002 - 21:11 #1
hvilken bundkort og cpu har ud?
Avatar billede dummy758 Nybegynder
17. februar 2002 - 21:13 #2
Asus A7V133 + Atholon-C 1 GHz
Avatar billede hub Nybegynder
17. februar 2002 - 21:14 #3
Alt efter BIOS-fabrikat, kan man som regel resette BIOS til default-settings ved at holde Insert nedtrykket når maskinen booter. Prøv det.
Ellers må du finde manualen frem og finde den jumper der resetter BIOS/alternativt kortslutte batteritilholderen
Avatar billede hologram Nybegynder
17. februar 2002 - 21:22 #4
Uhm... hvad prøvede du at overclocke til?
Avatar billede lassebm Nybegynder
17. februar 2002 - 23:10 #5
Er din CPU låst op? Ellers kan du ikke rigtig clocke den, kan være derfor den er gået kold!!

Der skulle gerne være en JEN jumper et sted! Prøv at kigge i mobo manualen og flyt den så, til det modsatte end den sider nu!

Hvis det stadig ikke virker så prøv at sætte FSB'en på 133 mhz og multipliern på 7,5

(Kan være at du skal flytte jen jumperen tilbage, men prøv dig frem!!

Hvis du har låst den op så kan det tænkes at CPU'en er gået!!!
Avatar billede frido Nybegynder
18. februar 2002 - 01:22 #6
1. Kan du komme ind i BIOS'en? Hvis ja - er rammen ikke røget, cpu heller ikke.
2. Kan du ikke komme videre fra BIOS'en - er det nok noget med indstillingerne. Som zyphon og hub siger, så er der en jumper på mobo'et - det kalder man for CMOS-discharge, den "kortslutter" systemet så den booter op på default-settings. Det virker i 99% af tilfældene som med dit. Den ene 1% er til hvis noget virkelig er brændt af. :/

/Frido
Avatar billede frido Nybegynder
18. februar 2002 - 01:24 #7
Hov, glemte lige at forklare hvordan man gør:

Du skal sætte den på "on" (jumperen der "kortslutter" systemet) - tænde for computeren et par minutter, så slukke igen, og sætte jumperen tilbage til normal ("off") så burde alt virke, dog skal du genkonfigurere dine BIOS-indstillinger.
Held og lykke med det! (se f.eks. i manualen hvordan man gør mht. jumpere)

/Frido
Avatar billede shaggy Nybegynder
18. februar 2002 - 07:49 #8
det er bare lidt pudsigt for A7V plejer selv at gå i 'safe-mode' hvis der sker fejl under opstart. Den sætter multiplier og FSB ned til standart. Hvordan clockede du den?
Avatar billede dummy758 Nybegynder
18. februar 2002 - 09:43 #9
hologram >> 1300 MHz
Avatar billede dummy758 Nybegynder
18. februar 2002 - 09:45 #10
Den er låst op, har prøvet at overclocke den før. Jeg prøver lige at kigge lidt i manualen.
Avatar billede hologram Nybegynder
18. februar 2002 - 11:39 #11
Hvis kølingen på den har været utilstrækkelig imens du har overclocket braset har du vel nok brændt den af...
Nu ved jeg ikke hvor meget køling du har sat på, men bare fordi en køler kan holde temperaturen nede på en 1300 MHz alm. CPU behøver det ikke betyde at den kan det på en overclocket.
Hvis CPU'en er brændt af kan computeren skam sagtens tænde, den kommer bare ikke længere end til at sætte strøm på. Altså er du i en situation, hvor din CPU sagtens kan være brændt af.
Avatar billede spocky Nybegynder
18. februar 2002 - 23:59 #12
reset cmos fjerm jumper på motherbord og isæt den efter 2-5 minutter
Avatar billede spocky Nybegynder
19. februar 2002 - 00:00 #13
og start så op igen
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. februar 2002 - 00:23 #14
spocky>>Desværre lidt svært trick man skal have fat i skruetrækker eller lign for at resette skidtet da de ikke har lavet en JUMPER til det, men bare 2 små lodeøer som man skal kortslutte henover!!!

Bare lige en side bemærkning!!

Men pil CPU'en ud, du burde kunne se på den om den er død! hvis der er sort nogle steder eller hvis der mangler bare 0,5mm af det ene hjørne af kernen er den død!

Tag evt. et billede af den med et digital kamera (CLOSE UP MEGET)
Billedet skal stadig være skarpt dog! Så kan vi lige kigge på den herinde og sige hvad vi mener!
Avatar billede dummy758 Nybegynder
19. februar 2002 - 20:09 #15
zyphon >> Jeg kan prøve, men sidst jeg prøvede kun jeg ikke få køleren af, den sad som limmet til CPU'en.

Men den jumper I snakker om, er det bare sådan en enkel jumper som bare kan sidde på bundkort - og ikke en med en masse knapper?