Avatar billede leifo.dk Nybegynder
14. februar 2002 - 16:38 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

PC. I SORT

Kan jeg få hjælp ( trin for trin )til at komme i kontakt med min søns pc. Den melder om defekte filer. Han har startdiskette og Windows 98 SE cd rom. Hvad skal man skrive i promten A: for at reinstallere?. Ordren install virker ikke og den vil tage imod ordren :
Håber at høre godt nyt ?
Avatar billede knopper Nybegynder
14. februar 2002 - 16:40 #1
format C:\
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
14. februar 2002 - 16:42 #2
Jamen havd så hvis jeg formaterer drev C ?
Avatar billede diggy Nybegynder
14. februar 2002 - 16:47 #3
Shift + Æ = : så...
Når du så har formateret, geninstallerer du windows :)
Avatar billede kick Nybegynder
14. februar 2002 - 16:48 #4
Du skriver i dos format c:\ der efter putter du din win98SE cd-rom og boot pc'en med den i og du skulle nu kunne installere på ny

KICK
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2002 - 16:50 #5
Inden du formatterer så prøv at fikse den gamle installation. Det kunne jo være at han havde noget vigtigt på den :)

Hvis ikke så smid disketten i, vælg understøttelse af CD-ROM og skift til CD-ROM drevet ( sikkert D:) skriv install

Kan du ikke finde : så er det nok fordi du har en engelsk bootdisk, så ligger den som diggy siger på Shift + Æ
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
14. februar 2002 - 17:03 #6
el-barto

Jeg har aldrig selv prøvet det. Men der er alle installationer til net osv. Hvordan fikser man den gamle installation ?
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
14. februar 2002 - 17:05 #7
PS. Det er en dansk udgave
Avatar billede diggy Nybegynder
14. februar 2002 - 17:08 #8
Hvis du vil fixe den gamle installation, skulle du jo have taget backup (f.eks. have lavet en image-fil).
Avatar billede summer Mester
14. februar 2002 - 17:11 #9
Vent lige med at formatere, jeg skal lige spise :)
Avatar billede kick Nybegynder
14. februar 2002 - 17:16 #10
Nej han skal ikke tage backup af noget.Han skal bare installer win98SE
over den gamle installation det er kun systemfilerne den overskriver.Gemmer
selv programmer der er installeret.Hvis du vil det skal du kun boot op med
win98SE cd'en i drevet.Du skal ikke lave FORMAT C:\ da den sletter alt på din harddisk.

KICK
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
14. februar 2002 - 17:53 #11
Den dødsyge PC melder om hpss og ntfs og noget om at oprette DOS Partition. Der er godt nok 20 Mb harddisk, men den har kørt fint indtil nu.
Avatar billede kick Nybegynder
14. februar 2002 - 17:59 #12
Han har vil ikke prøvet og boot op med winXP??
Avatar billede summer Mester
14. februar 2002 - 18:11 #13
Du kan fint lave en reinstall af din windows. Du kan også gøre flg.:
Start pc op med Ctrl nede. På dos-skærmen vælger du pkt.5 Kun kommandoprompt og tast Enter. Nu får du prompten frem ( C:\> ) Ud for den skriver du SCANREG/FIX og taster Enter. Nu kører et reparationsprogram af Registreringsdatabasen, og når det er færdig starter du windows op med Ctrl+Alt+Delete nede. Hvis problemet ikke er mere end fem dage gammelt, kan du også erstatte nuværende Registringsdatabase med en fejlfri backup. Det er samme fremgangsmåde som før. Nu skriver du bare SCANREG/RESTORE og her får du nogle backups at vælge imellem. Brug piletasterne til at vælge den dato du vil.
Dette er hurtigt gjort og er uden risiko. Jeg har selv brugt det flere gange og reddet timers reinstall/formatering
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
14. februar 2002 - 18:33 #14
Velbekommen Summer. Skal cd en sidde i imens ?
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
14. februar 2002 - 18:34 #15
Og igen et PS.. understøtter 98 SE det ?
Avatar billede summer Mester
14. februar 2002 - 18:45 #16
Nej, cd-en skal ikke sidde i. Ja win98se understøtter det - har selv denne ver.
Avatar billede johs_j Novice
14. februar 2002 - 18:47 #17
Hvis Install ikke virker kan det være fordi at du skal skrive Setup i stedet.
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
14. februar 2002 - 19:52 #18
Jeg prøver summer
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2002 - 22:09 #19
partionen er sikkert slettet ? prøv først at starte på disketten skriv derefter fdisk ved A:\ og tryk enter. list dine partioner antagelig nr 4 når du kun har 1 HD. hvis der ingen partioner er skal du vælge 1 og oprette partion, så kører den sikkert igen

~ibtage
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
15. februar 2002 - 20:24 #20
Det er dybt godnat det jeg prøver her ( springer snart i søen :) )
Uanset hvad vi prøver kan vi kun få promten A: frem ??????

HJÆLP
Avatar billede summer Mester
15. februar 2002 - 21:44 #21
Kan du ikke få en sort dos-skærm frem ved at holde Ctrl nede under opstart??? Kan du heller ikke her vælge en kommando der hedder Kun Kommandoprompt??? Får du så ikke C:\> (hvis C er din HHD)???
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
15. februar 2002 - 23:50 #22
Hej summer
Nej det eneste vi kan få frem er en blå skærm med mulighed for cd understøttelse eller uden samt hjælp.
Men ligemeget hvad , så ender vi med promten A:
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2002 - 23:56 #23
ja, du skal jo også ende i promten med a hvis du vælger CD-understøttelse. Forskellen er blot at du nu skulle have adgang til CD-drev(ene)

Prøv at skrive D:
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
16. februar 2002 - 00:06 #24
Summer

Det har vi også prøvet . men ender med at få at vide at den ikke kan finde drevet. ?
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
17. februar 2002 - 01:49 #25
el_barto

Den har vi også prøvet med det resultat som ovenfor ( mangler hpss osv. )
Avatar billede summer Mester
17. februar 2002 - 10:25 #26
leifo.dk>>> Hvis du ikke vil have mere hjælp i dette spm. ang. formatering, så luk lige dette spm. da du har oprettet tilsvarende her:
http://www.eksperten.dk/spm/173519
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
17. februar 2002 - 20:17 #27
Jeg har ikke fået løst mit problem - men summer har været tættest på. Derfor point til ham