Avatar billede sus Nybegynder
16. maj 2000 - 10:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Skjulte kolonner kommer med ved kopiering

Efter skift til Excel 2000 kommer skjulte kolonner med ved kopiering til Word. Excel filerne er oprindeligt lavet i Excel 95 version. Hvordan undgår jeg at få skjulte kolonner med ved kopiering til word?
Avatar billede sa Nybegynder
16. maj 2000 - 10:41 #1
Hvis du i Word normalt blot bruger "rediger - indsæt" eller indsæt ikonet, kan du starte med at prøve følgende i stedet:

"rediger" - "indsæt speciel" - vælg "Microsoft Excel-regneark-objekt" på listen - klik "ok".

Hvis det ikke hjælper, må du lige skrive videre om problemet.
Avatar billede doeleman Nybegynder
16. maj 2000 - 12:18 #2
Hvis jeg har forstået dit spørgsmål korrekt, har det nu ikke noget med Excel 2000 at gøre. Excel har altid kopieret alle celler, hvis du bare markerer dem på normal vis.

Det du skal gøre, er at kun markere de synlige celler. Dette gøres således:

Først marker alle kolonner, der skal kopieres.
Vælg Rediger, Gå til..., Speciel...
Sæt kryds ved "Kun synlige celler"

God fornøjelse
Avatar billede sa Nybegynder
16. maj 2000 - 12:27 #3
Som "doeleman" skriver, har Excel ganske rigtigt altid kopieret skjulte celler med. Excel skjuler normalt celler ved at give dem bredden 0.

I word95 indsattes Excel-ark som standard som et Excelobject. I Word2000 indsættes de som standard som en Word-tabel, og derfor ses de skjulte kolonner også.

Hvis man, som jeg tidligere beskrev, giver Word besked på at indsætte de kopierede dele af arket som et Excel-object, vil det derfor blive indsat på nøjagtig samme måde, som det blev i Word95.

Hvis man blot kopiere de synlige kolonner, vil data fra de skjulte kolonner gå tabt i Word-dokumentet. Hvis indholdet af nogle af de synlige celler beregnes på baggrund af indholdet i de skjulte celler, vil disse data der med ikke blive vist korrekt, med mindre man indsætter i Word tabelformat.

Bruges tabelformat, kan man ikke åbne arket direkte i Word og redigere i dataene. Man kan dog rette i de enkelte tal, men ved indsættelse som Word-tabel, vil alle regnearksfunktion gå tabt.
Avatar billede sus Nybegynder
16. maj 2000 - 12:42 #4
Vi er på sporet. Jeg har brug for fleksibilitet i kopieringen idet der er tale om prislister, hvor der kopieres på rækkeniveau og med variation i, hvilke rækker der kopieres.
De skjulte kolonner rummer netop data for beregning af den kolonne, der skal med i kopieringen. I givet fald må jeg leve med at få kalkulationen med og så slette kolonner i word-tabellen, men min stædighed byder mig at forsøge flest mulige metoder.
Nogen bud på rækkekopiering uden at få skjulte kolonner med?
Avatar billede sa Nybegynder
16. maj 2000 - 12:48 #5
Det skulle netop kunne gøres på begge måder:

Altså enten ved at markere og kopiere de ønskede kolonner (inkl. de skjulte) i Excel og derefter indsætte i Word med  indsæt som "Microsoft Excel-regneark-objekt" eller ved at bruge "doeleman"'s forslag.

Normalt kommer det til at se bedst ud hvis man bruger "Microsoft Excel-regneark-objekt". Med den metode kan man desuden dobbeltklikke på arket, når det _er_ indsat i Word og redigere i det / evt. skjule andre kolonner.

Ved brug af "word-tabel" konverteres alle date (incl. skjulte kolonner) blot til tekst, som herefter kun kan redigeres manuelt.
Avatar billede sa Nybegynder
16. maj 2000 - 12:51 #6
Ønsker man kun at kopiere visse rækker, eksempelvis række 1,2 5 & 6, kan dette gøres ved først at markere 1 & 2, holde "Ctrl" nede og markere 5 & 6 osv.

Alternativt kan man, inden kopiering fra Excel, skjule de rækker, man ikke ønsker at medtage, men den første betode skulle være langt den letteste.
Avatar billede sus Nybegynder
16. maj 2000 - 13:46 #7
Tak. Det sidste havde jeg nu helt styr på.
Avatar billede sa Nybegynder
16. maj 2000 - 13:58 #8
Ja, det tænkte jeg egentlig godt. Det var blot din kommentar omkring "kopieres på rækkeniveau", der fik mig til at nævne det for en sikkerheds skyld.